دوره 11، شماره 29 - ( 3-1397 )                   جلد 11 شماره 29 صفحات 13-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gerivani H, Mobaraki H, Kamali M, Ghorbani A. Effective Individual and Professional Features in Clinical Training from the Viewpoint of Students, Professors, and Speech Therapists. J Med Educ Dev. 2018; 11 (29) :13-23
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-962-fa.html
گریوانی حسین، مبارکی حسین، کمالی محمد، قربانی علی. ویژگی های فردی و حرفه ای موثر در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان، اساتید و درمان گران رشته ی گفتار درمانی . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (29) :13-23

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-962-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (3158 مشاهده)
زمینه و هدف  : فراهم کردن تجارب با کیفیت برای توسعه‌­ی شایستگی حرفه­‌ای دانشجویان، یکی از اهداف آموزش بالینی است که ارتقای کیفیت آن مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناخت ویژگی­‌های فردی و حرفه‌­ای موثر در آموزش بالینی رشته‌­ی گفتار درمانی بود.
روش بررسی: در این مطالعه کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا، 13 دانشجو، 6 مربی و 6 درمان­گر رشته‌ی گفتار درمانی به صورت نمونه گیری هدف­مند انتخاب شدند. داده­‌ها با استفاده از انجام مصاحبه­‌های عمیق و نیمه ساختار یافته و همچنین جلسات بحث گروهی جمع آوری و با استفاده از روش کولایزی تحلیل شدند.
یافته‌­ها: یافته‌­های این پژوهش نشان دهنده­‌ی آن بود که ویژگی­‌های فردی و حرفه­‌ای افراد دخیل در کار بالینی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش بالینی رشته­‌ی گفتار درمانی می­‌باشند. از جمله ویژگی­‌های اثرگذار مربوط به دانشجویان می­‌توان به انگیزه­‌ی یادگیری و دانش پیش زمینه‌­ای، از ویژگی­‌های مربوط به مربیان بالینی به نحوه‌­ی ارایه­‌ی بازخورد و تجربه­‌ی بالینی و از ویژگی­‌های مربوط به مراجعین می­‌توان به میزان مسوولیت پذیری آنان اشاره کرد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته­‌های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که ویژگی­‌های فردی و حرفه­‌ای از عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش بالینی رشته‌­ی گفتار درمانی می‌­باشند. نقش مربیان بالینی یکی از مواردی بود که مصاحبه شوندگان تاکید زیادی روی آن داشته و از انگیزه، تجربه و دانش به روز مربیان بالینی به عنوان عوامل مهم در امر آموزش بالینی یاد کر‌دند.
متن کامل [PDF 260 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb