دوره 11، شماره 30 - ( 6-1397 )                   جلد 11 شماره 30 صفحات 70-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ajam A A, Hemmati poor O, Rahimi H. The relationship between Students' Perceptions of Curriculum Components and Their Academic Enthusiasm. J Med Educ Dev. 2018; 11 (30) :70-80
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-980-fa.html
عجم علی اکبر، همتی پور ام البنین، رحیمی حسین. رابطه‌ی ادراک دانشجویان از مولفه‌های برنامه‌ریزی درسی با اشتیاق تحصیلی آن‌ها. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (30) :70-80

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-980-fa.html


گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (5151 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اینکه ادراک دانشجویان نسبت به مولفه‌های برنامه­ ی درسی و اشتیاق تحصیلی از متغیرهای مهم و تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی است، هدف این پژوهش بررسی رابطه­ ی ادراک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نسبت به مولفه‌های برنامه­ ی درسی با اشتیاق تحصیلی آنان بود.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- همبستگی جامعه­ی آماری شامل تمام دانشجویان مشغول به تحصیل دانشکده ­های پرستاری، مامایی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1395بود، حجم نمونه براساس نمونه­ گیری تصادفی نسبتی با استفاده از جدول Krejcie & Morgan، 230 نفر تعیین شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ادراک دانشجویان از مولفه‌های برنامه­ی درسی و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار spss  نسخه 20 و آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون  Tمستقل استفاده شد.
یافته­ ها: بین کلیه­ ی مولفه‌های برنامه ­ی ‌درسی با اشتیاق تحصیلی رابطه ­ی مثبت و معنادار وجود داشت. می ­توان بر اساس مولفه‌های برنامه ­ی ‌درسی اشتیاق تحصیلی را پیش‌بینی کرد (0001/0=P ،81/29=f)، هم‌چنین بین اشتیاق تحصیلی دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. اشتیاق تحصیلی بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت(021/0=P ،33/2=t).
نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه بین همه مولفه‌های برنامه ­ی درسی با اشتیاق تحصیلی رابطه­ ی مثبت و معنادار وجود داشت، استفاده از روش­ های جذاب آموزشی، آموزش شیوه­ های مختلف ارزشیابی و طراحی محتوای کارآمد و به‌روز پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 1119 kb]   (445 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb