دوره 11، شماره 30 - ( 6-1397 )                   جلد 11 شماره 30 صفحات 81-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Malekpour N, Noori A, Samadpour Amlashii T. Evaluation of Blended Learning (Standard SOAP Method) Effect on Accurate Documentation of Progress note in Medical Records of Patients by Assistants of General Surgery. J Med Educ Dev. 2018; 11 (30) :81-93
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-996-fa.html
ملک پور ناصر، نوری اعظم، صمدپوراملشی طیبه. بررسی تاثیر آموزش تلفیقی روش SOAP استاندارد بر ثبت صحیح سیر بیماری در پرونده ی پزشکی بیماران توسط دستیاران تخصصی جراحی عمومی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (30) :81-93

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-996-fa.html


گروه پرستاری. دانشکده پرستاری و مامایی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (880 مشاهده)
زمینه و هدف: پرونده­های پزشکی یکی از ارزشمندترین ابزارها جهت ارزیابی کیفیت خدمات سازمان­های مراقبتی می­باشد. سیر بیماری آخرین وضع روزانه بیمار‌را نشان می­دهد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش تلفیقی روشSOAP   استاندارد بر ثبت صحیح سیر بیماری در پرونده­ی پزشکی بیماران توسط دستیاران تخصصی جراحی عمومی است.
روش بررسی: این مطالعه به صورت نیمه تجربی با همکاری 10 نفر از دستیاران تخصصی بخش جراحی عمومی سال یک تا چهار بیمارستان شهید مدرس وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 95 صورت گرفت. نمونه­ها شامل پرونده­ی بیماران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تعداد 412 پرونده از نظر سیر بیماری به­وسیله فرم پرسشنامه­ای که بر‌اساس استاندارد مستندات پزشکی (سیر بیماری براساس SOAP) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی گردیده بود، قبل از انجام مداخله و تعداد 420 پرونده بعد از انجام مداخله‌ مورد بررسی قرار گرفت. مداخله‌ شامل آموزش نکات استاندارد و ثبت صحیح سیر بیماری طبق SOAP از طریق همتا به روش حل مساله و با استفاده از پست الکترونیک (آموزش تلفیقی) بود. اطلاعات فرم­ها وارد برنامه­ی نرم افزاری SPSSنسخه 5/18 گردید. برای تحلیل داده­های با متغیرهای کمی از آزمون تی زوج و برای متغیرهای کیفی اسمی دوحالتی از آزمون مک نمار استفاده شد.
یافته­ها: ثبت گزارش سیر بیماری در بدو ورود، حین درمان و در زمان ترخیص، قبل و بعد از آموزش بر اساس SOAP  استاندارد تفاوت معنی داری را نشان داد (005/0 P=). بین وضعیت درج اطلاعات مربوط به پزشک (نوشتن اسم بیمار، توالی گزارش سیر بیماری، ثبت ساعت) قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار مشاهده گردید (005/0P=).
نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده بهبود ثبت وضعیت ملاحظات عمومی، اقدامات مراقبتی و تشخیصی، طرح درمان و رعایت اصول استاندارد در برگ سیر بیماری توسط دستیاران جراحی عمومی بعد از انجام آموزش تلفیقی بود.
متن کامل [PDF 1001 kb]   (214 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۶/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb