دوره 9، شماره 23 - ( 6-1395 )                   جلد 9 شماره 23 صفحات 122-129 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khadem Rezaiyan M, Zahedi Avval F, Ghazvini K, Youssefi M. Medical and Dentistry Students’ Viewpoints about Physician-Scientists as their Basic Science Educators. J Med Educ Dev. 2016; 9 (23) :122-129
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-607-fa.html
خادم رضاییان مجید، زاهدی اول فرناز، قزوینی کیارش، یوسفی مسعود. ارجحیت مدرسین دروس مقطع علوم پایه با پایه پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (23) :122-129

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-607-fa.html


استادیار میکروبیولوژی دپارتمان میکروبیولوژی و ویروس شناسی
چکیده:   (2095 مشاهده)

مقدمه: توجه زیادی به آموزش دانشجویان دوره عمومی در برخی نقاط جهان شده است. نکته فراموش شده در خصوص مدرسی علوم پایه است. هدف مطالعه حاضر بررسی نظرات دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در خصوص آموزش علوم پایه به وسیله مدرسین با زمینه پزشکی است.

روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 205 دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی شاغل به تحصیل در مقطع علوم پایه (دروس میکروبیولوژی و بیوشیمی) در مشهد در سال 93 انجام شد. داده ها توسط پرسشنامه جمع آوری گردید و توسط نرم افزار SPSS نسخه 5/11 آنالیز گردید. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نطر گرفته شد.

نتایج: در مجموع 120 دانشجوی پزشکی  (4/71 %) و 48 دانشجوی دندانپزشکی (6/28 %) پرسشنامه های تکمیل شده ار ارجاع دادند. نیاز به استفاده از مدرسین با مدرک MD-PhD  و تاکید آنها بر مسائل مهم بالاترین نمرات را دریافت کردند (به ترتیب 7/0±1/4 و 7/2±2/4). تفاوتی نیز در جنسیت یا رشته وجود نداشت. امتیاز آموزش کلی و امتیاز آموزش بالینی در دو رشته تفاوتی نداشتند. هرچند، ترجیح برای ندریس بالینی در خانم ها بیشتر بود. (p=0.02)

نتیجه گیری: این مطالعه ترجیح دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی را برای مدرسین  MD-PhD نشان داد. این مساله می تواند ناشی از در نطر گرفتن جنبه های بالینی حین تدریس باشد. 

واژه‌های کلیدی: پزشکی، دندانپزشکی، آموزش، علوم پایه
متن کامل [PDF 64 kb]   (544 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb