دوره 5، شماره 8 - ( 1391 )                   جلد 5 شماره 8 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aghvami M, ghahremani Z, afshin joo M, hamzehpoor M R, torabi ahmadi M. Correlation of Religious Orientation Role in Academic Achievement in Students of Nursing &Midwifery Faculty of Zanjan in 2011. J Med Educ Dev. 2012; 5 (8) :1-10
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-99-fa.html
اقوامی مژگان السادات، قهرمانی زینب، افشین جو مهناز، حمزه پور محمد رضا، ترابی احمدی مرتضی. نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان سال 1390. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1391; 5 (8) :1-10

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-99-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی
چکیده:   (24671 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از گروه‌های در معرض خطر، دانشجویان هستندکه  هوشمندترین افراد جامعه و سازندگان فردای جامعه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده ، بخش قابل توجهی از جوانان را تشکیل می‌دهند. تمامی کسانی که با کلاس درس و دانشگاه سروکار دارند، به گونه ای با عواملی که موجب بروزنشانه های فشار روانی می شود، رو به رو می شوند. به همین دلیل بر آن شدیم که نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان در سال 1390را بررسی نماییم.

روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه از نوع همبستگی است. کلیه ی دانشجویان در 4 رشته ی پرستاری و فوریت های پزشکی مامایی، اطاق عمل دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان با حداقل سابقه ی دو ترم تحصیل جامعه و نمونه ی پژوهش را تشکیل دادند.تعداد نمونه ها 82 دانشجودر 4 رشته­ی پرستاری، فوریت های پزشکی، مامایی و اطاق عمل در حال تحصیل در دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی آسان مبتنی برهدف انتخاب شدند . ابزار جمع آوری اطلاعات  شامل دو بخش سووالات جمعیت شناسی ومقیاس 21 سوالی آلپورت بود  .

یافته ها: ارتباط معنی داری بین نمره ی مذهب بیرونی با هیچ یک از متغیرها یافت نشد. نمره ی مذهب درونی  با سن (253/0r= و022/0P=) ، شغل
 (274/0
r= و013/0P=)، مقطع تحصیلی  (کاردانی یا کارشناسی ) (253/0r= و022/0P=)ارتباطی مثبت  و باحضور در مراسم مذهبی
 (238/0
r=- و031/0 P=)ووضعیت تاهل ( 323/0 r=-و003/0P=) ارتباطی منفی و معنی داری داشت. در مجموع بدون تفکیک رشته ی تحصیلی
 بین نمره
 ی معدل و نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. و به طور کلی بین نمره ی معدل با نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. یعنی اینکه در میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تعهد و ارضای نیاز های فردی آنان رابطه ی معناداری وجود نداشت .

نتیجه‌گیری: شناسایی عوامل تاثیر گذار در روند تحصیلی و علمی دانشجویان حایز اهمیت است. از این رو پیشنهاد می گردد در جهت دستیابی به آن عوامل  در سطح گسترده مطالعاتی انجام گردد
واژه‌های کلیدی: دانشجو، باور مذهبی، پیشرفت تحصیلی
متن کامل [PDF 178 kb]   (3813 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۰/۱۱/۸ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۲/۷

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb