دوره 9، شماره 24 - ( 10-1395 )                   جلد 9 شماره 24 صفحات 44-55 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi-Gandomani H R, Naseri-Boroujeni N N, Rasoul Zadeh N, Delaram M. Comparison of Concept Mapping and Conventional Teaching Methods on Critical Thinking Skills of Nursing Students. J Med Educ Dev. 2017; 9 (24) :44-55
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-754-fa.html
صادقی گندمانی حمید رضا، ناصری بروجنی نرگس، رسول زاده نسرین، دل ارام معصومه. مقایسه‌ی تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش متداول بر مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (24) :44-55

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-754-fa.html


استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
چکیده:   (1148 مشاهده)

زمینه و هدف: پرورش تفکر انتقادی و مهارت های عملی در نظام آموزش پزشکی کشور همچنان به عنوان چالشی جدی و در خور توجه باقی مانده است.روش های متداول آموزشی از جمله سخنرانی که به عنوان روش غالب در نظام آموزش عالی به کار می رود، سبکی انفعالی است که تفکر انتقادی را نادیده می گیرد. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش  درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه­ی مفهومی و متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است.

روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکده­ی پرستاری و مامایی تهران انجام شد. دانشجویان  با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش سخنرانی، نمایش و کار عملی ارایه شد. جمع آوری داده ها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسه­ی آموزش انجام شد. داده ها در سطح معنی داری P<0/05 تجزیه و تحلیل شد.

یافته­ها: قبل از آموزش ، میانگین نمره­ی کل تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی 66/2±71/9و در گروه متداول  14/2±64/9بود و تفاوت دو گروه معنی دار نبود (121/0P=)، اما پس از آموزش تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد ] 71/2±20/15در گروه نقشه مفهومی و06/2±25/10در گروه متداول، 01/0=P[. این تفاوت در تمامی مولفه ها معنی دار بود  (003/0P=).

نتیجه گیری: به­کارگیری راهبرد نقشه مفهومی در آموزش دانشجویان پرستاری می­تواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی، به عنوان یکی از رسالت­های مهم آموزش عالی گردد. از این رو بهتر است در آموزش بالینی پرستاری به کار گرفته شود.

متن کامل [PDF 354 kb]   (334 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb