دوره 10، شماره 25 - ( 3-1396 )                   جلد 10 شماره 25 صفحات 68-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

aliafsari mamaghani E, zamanzadeh V. Nursing Clinical Education Challenges. J Med Edu Dev. 2017; 10 (25) :68-81
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-719-fa.html
علی افسری ممقانی ابراهیم، زمان زاده وحید. چالش های آموزش بالینی پرستاری (مروری). مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (25) :68-81

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-719-fa.html


مربی - گروه داخلی- جراحی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، تبریز، ایران
چکیده:   (241 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش بالینی جزء اصلی در آموزش پرستاری است که در آن دانشجویان مهارت­های پرستاری را آموخته و حرفه­ای می­شوند. هدف مطالعه­ی حاضر شناسایی چالش­های آموزش بالینی بر اساس مطالعات انجام شده در ایران و ارایه­ی راه­کارهای مناسب می­باشد.

روش بررسی: ­مطالعه­ی حاضر به شیوه­ی مروری  و از طریق جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی قابل دسترس شاملMagiran ,Google scholar ,SID,Science Direct ,Proquest ,CINAHL,PubMed در محدوده ده سال اخیر(1394-1384) انجام شد که 27 مقاله معیارهای مورد نیاز برای بررسی را داشته و در مورد مشکلات و چالش­های موجود در آموزش بالینی پرستاری ایران بحث کرده بودند.

یافته­ها: آموزش بالینی از مربی، دانشجو، پرسنل و مدیریت تشکیل شده است که هریک از آنها در امر آموزش بالینی موثر است؛ از چالش­های موجود می­توان به وجود ضعف­های علمی و عملی و احساسی عاطفی در مربیان بالینی، دانش و انگیزه پایین دانشجویان، کمبود امکانات رفاهی و تجهیزات در بالین، همکاری و رفتار نامناسب پرسنل بیمارستان با مربی و دانشجو و ضعف مدیریت و برنامه­ریزی و نبود هماهنگی بین­بخشی  اشاره کرد.

نتیجه­گیری: برای داشتن پرستاران حرفه­ای و توانمند نیاز به آموزش بالینی قوی انکارناپذیر است. برای داشتن آموزش بالینی قوی بایستی مربیان بالین توانمند، دانشجویان قوی و با انگیزه، پرسنل بیمارستانی متعهد و دلسوز با مدیریت قوی داشت که از این میان با توجه به کمبود امکانات و نوع نگاه به پرستاری، برای قدم اول وجود مربیان بالینی قوی، مهم­تر به نظر میرسد.

متن کامل [PDF 296 kb]   (56 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۷ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb