XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahabi B, Vahabi A, sayyadi M, Roshani D. A Study of Interpersonal Communication Skills and its Associated Factors among Students of Kurdistan University of Medical Sciences, 2015. J Med Edu Dev. 2017; 9 (24) :102-112
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-758-fa.html
وهابی بشری، وهابی احمد، صیادی مهناز، روشنی دائم. بررسی مهارت‌های ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال 1394. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (24) :102-112

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-758-fa.html


استادیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان
چکیده:   (473 مشاهده)

زمینه و هدف: مهارت­های ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که به فرد کمک می­کند تا عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان نموده و به اهداف بین فردی دست یابد. این مطالعه با هدف تعیین میزان مهارت‌های ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گردید.

روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه­ی مورد بررسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آن­ها 720 نفر به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه­ای دو بخشی شامل مشخصات دموگرافیک دانشجویان مورد بررسی و 34 سووال در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: میانگین نمره­ی سطح مهارت‌های ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه برابر با 74/9±49/102 بود. ارتباط معنی داری بین نمره­ی میانگین مهارت­های ارتباطی دانشجویان و ترم تحصیلی وجود نداشت (62/0=p). کمترین و بیشترین نمره­ی میانگین مهارت­های ارتباطی با 50/9±33/99 و 18/10±25/104 به ترتیب مربوط به رشته­های اتاق عمل و رادیوتراپی بود.

نتیجه­گیری: سطح توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه­ی مهارت‌های ارتباطی بین فردی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد. انجام پژوهش های مداخله ای به منظور ارتقای مهارت­های ارتباطی توصیه می­شود.

متن کامل [PDF 165 kb]   (146 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb