دوره 10، شماره 25 - ( 3-1396 )                   جلد 10 شماره 25 صفحات 5-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aslani F, Hejazi M, Sefidi F. Comparative Evaluation of the New and Previous Orthodontic Curriculum from the Viewpoints of the Faculty Members in the Selected Universities of Iran. J Med Educ Dev. 2017; 10 (25) :5-13
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-844-fa.html
اصلانی فرزین، حجازی ماندانا، سفیدی فاطمه. ارزیابی مقایسه ای برنامه‌ی جدید دروس ارتودنسی با برنامه‌ی درسی قدیم از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه‌های منتخب کشور. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (25) :5-13

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-844-fa.html


استادیار گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
چکیده:   (494 مشاهده)

زمینه و هدف:  ارزیابی برنامه­ی درسی یکی از فرایند های  مهم در روند آموزش می باشد که توسط آن می توان نیازهای کلینیکی دانشجویان را برآورده کرد. هدف از این مطالعه مقایسـه­ی برنامه های درسی جدید و قدیم ارتودنسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه­های منتخب کشور می­باشد.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، پرسشنامه ای شامل 28 سوال بین 50 نفر از اعضای هیات علمی بخش ارتودنسی  دانشکده­های دندانپزشکی دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، قزوین، آزاد تهران، تبریز، اصفهان، ارومیه و آزاد خوراسگان اصفهان توزیع شد.

یافته­ها:  از دید اعضای هیات علمی مهم­ترین نقاط قوت کوریکولوم جدید عبارت بودند از: افزودن مباحث " مشکلات رویشی دندان­ها" ، "توجه به اطلاعات و اصول کنترل عفونت" ، جابجایی  مبحث "تشخیص، اصول معاینات کلینیکی، تهیه ابزار و وسایل، قالب گیری، محاسبات مدل­های ارتودنسی و آنالیز فتوگرافی"  . مهم­ترین نقاط ضعف نیز شامل موارد زیر بود : حذف مباحث" فلسفه ، هدف و زمان درمان و طرح ریزی درمان در دوره های  مختلف رویش دندانی" ، "متد های بررسی رشد و نمو جمجمه" ، "شکاف­های دهان و صورت شامل طبقه بندی و مورفولوژی و نحوه­ی تشکیل و درمان آن".

نتیجه­گیری : تغییرات برنامه­ی درسی ارتودنسی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده­های دندانپزشکی بدون اشکال نمی­باشد. لذا استفاده از نتایج این تحقیق می­تواند موجب اصلاحات بیشتر نقاط ضعف برنامه­ی درسی ارتودنسی گردد.

متن کامل [PDF 250 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۰/۵ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb