دوره 11، شماره 32 - ( 12-1397 )                   جلد 11 شماره 32 صفحات 13-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khakpoor borazjani S, Heshmati Joda A, Mohammadi M, Kosari Z, Zenoozian S. Evaluation of Psychopathological Indices in Students of Zanjan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2019; 11 (32) :13-21
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1079-fa.html
خاکپور برازجانی ساحل، حشمتی جدا آرزو، محمدی مجید، کوثری زهرا، زنوزیان سعیده. بررسی شاخص‌های آسیب‌شناسی روانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (32) :13-21

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1079-fa.html


گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
چکیده:   (3710 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال‌های روانی گروه‌های مختلفی از قبیل کودکان، جوانان و بزرگ‌‌سالان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی بر دوش جوامع می‌گذارند. ازاین‌رو می‌توان پویایی و کارآمدی کشورها را با ارتقای سطح سلامت روان و به دنبال آن ارتقای سطوح تحصیلی دانشجویان تضمین کرد. هدف مطالعه­ی حاضر بررسی شاخص­های آسیب‌شناسی روانی (psychopathological indices ) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان است.
روش بررسی: مطالعه‌­ی حاضر از نوع توصیفی است. نمونه این مطالعه 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال تحصیلی 95-96 است که با روش نمونه‌گیری در دسترس (available sampling method) انتخاب‌شده‌اند. پرسشنامه سلامت روان (Symptom Checklist 90 Revised) (SCL-90-R) در اختیار دانشجویان قرار گرفت و بعد از تکمیل از آن‌ها تحویل گرفته شد. داده‌های پرسشنامه‌ با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد 79 درصد از دانشجویان، مشکوک به اختلال‌های روانی (5/61 درصد خفیف، 3/15 درصد متوسط و 3/2 درصد شدید) بودند. شکایت‌های جسمانی و ترس مرضی در دانشجویان زن به‌طور معناداری بیشتر از مردان بود (05/0P<).
نتیجه‌­گیری: این مطالعه نشان داد اختلال‌های روانی در بین دانشجویان از شیوع قابل توجهی برخوردار است. بنابراین توجه به برنامه‌­های پیشگیرانه و درمانی در این اختلال­ها ضرورت دارد.
متن کامل [PDF 872 kb]   (316 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۷/۵/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb