دوره 12، شماره 34 - ( 1398 )                   جلد 12 شماره 34 صفحات 41-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mortazavi S S, Heidari A, Mortazavi Z, Seyedtabib M. Factors Affecting Teacher-Student Relationship from the Perspective of Students in School of Rehabilitation, Hamadan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2019; 12 (34) :41-48
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1143-fa.html
مرتضوی سعیده سادات، حیدری عطاء، مرتضوی زهرا، سید طبیب مریم. عوامل مرتبط با برقراری ارتباط مؤثر میان استاد مشاور و دانشجو از نظر دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1398; 12 (34) :41-48

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-1143-fa.html


گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (3050 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتباط موثر بین دانشجو و استاد مشاور در افزایش اثربخشی فرایند مشاوره نقش اساسی دارد. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط موثر بین دانشجویان و اساتید مشاور از دیدگاه دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی همدان است.
روش بررسی:  در این مطالعه توصیفی مقطعی، 117 نفر از دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان شرکت کردند. پرسشنامه ارتباط موثر دانشجو و استاد در سه حیطه‌ی فردی، حرفه‌ای و علمی استفاده گردید. با مراجعه حضوری پرسشنامه به صورت خود ایفا توسط دانشجویان تکمیل گردید. آنالیز داده‌ها با استفاده ازآمار توصیفی وآزمون تحلیلی t مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها:  براساس نتایج به دست آمده میانگین نمرات مربوط به سه حیطه فردی، حرفه‌ای و علمی استاد مشاور از دیدگاه دانشجویان به ترتیب 4/0 ± 07/4 و 57/0 ± 23/4 و 63/0±13/4 بود. آیتم صمیمیت و همدلی با دانشجویان، هم رشته بودن استاد و دانشجو، به روز بودن علم استاد بیشترین تاثیر و به طور کلی سن و جنس و وضعیت ظاهری کمترین تاثیر را در ارتباط موثر دانشجو واستاد مشاور دارند.
نتیجه­ گیری:  نتایج مطالعه نشان داد که شخصیت و جنبه اخلاقی استاد می‌تواند در بهبود روابط بین استاد و دانشجو و در نتیجه افزایش و بهبود فرایند مشاوره موثر باشد.
 
متن کامل [PDF 815 kb]   (379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb