دوره 8، شماره 18 - ( 3-1394 )                   جلد 8 شماره 18 صفحات 1-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amini M, tamannaie far M R, mashallahi nejad Z. A Survey on the Position of hidden curriculum from point of views of medical students of kashan. J Med Educ Dev. 2015; 8 (18) :1-13
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-230-fa.html
امینی محمد، تمنائی فر محمد رضا، ماشاالهی نژاد زهرا. بررسی برنامه‌ی درسی پنهان از دیدگاه دانشجویان رشته های علوم پزشکی کاشان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (18) :1-13

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-230-fa.html


دانشگاه کاشان
چکیده:   (13849 مشاهده)

  زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی و تبیین جایگاه مولفه های برنامه­ی درسی پنهان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.

  روش بررسی: جامعه­ی آماری این تحقیق شامل کلیه­ی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تعداد 2031 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم، 425 دانشجو به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که برنامه­ی درسی پنهان را در قالب 6 مولفه بررسی کرده، ضریب پایایی آن را از طریق آلفای کرونباخ 78 درصد برآورد گردید.

  یافته­ها: یافته ها نشان داد که سه متغیر فضای فیزیکی و ظاهر دانشگاه، ویژگی­های رفتاری و شخصیتی اساتید و شیوه های ارزشیابی آن­ها با برخورداری از بالاترین میانگین دارای آثار و دلالت­های منفی پنهان بوده، به نحوی که حوزه های یادگیری و رفتاری دانشجویان را به گونه ای مغایر با اهداف رسمی و از قبل تعیین شده تحت تاثیر قرار می­دهند.

  نتیجه گیری: ضرورت دارد که فضای فیزیکی و ظاهری دانشگاه، ویژگی­های رفتاری و شخصیتی اساتید و شیوه­های ارزشیابی آن­ها به گونه­ای اصلاح یا تعدیل گردد که تسهیل کننده­ی یادگیری واقعی دانشجویان و مانع ایجاد نگرش­های منفی در میان آن­ها باشد.

متن کامل [PDF 161 kb]   (1795 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb