دوره 7، شماره 15 - ( 6-1393 )                   جلد 7 شماره 15 صفحات 60-70 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zendedel A, anbari K, abdollahi Z, gholami M. Study academic staff of Lorestan University of Medical Sciences point of view about the methods, processes and Quality criteria of teaching performance in 2013. J Med Educ Dev. 2014; 7 (15) :60-70
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-234-fa.html
زنده دل ابوالفضل، عنبری خاطره، عبداللهی زینب، غلامی محمدرضا. بررسی دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد شیوه ها، فرآیند اجرایی و معیارهای کیفیت تدریس در سال 1392-1391. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1393; 7 (15) :60-70

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-234-fa.html


استاديار دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده:   (2925 مشاهده)
زمینه و هدف: ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیئت علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی تعیین می شود. مطالعه حاضر به بررسی دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد شیوه ها، فرآیند اجرایی و معیارهای کیفیت تدریس در سال 92-1391 پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی است. پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت 5 گزینه ای بود. پرسشنامه شامل3 قسمت ارزیابی فرآیند ارزشیابی ( 9 آیتم)˛ روشهای مختلف ارزشیابی اساتید (11 آیتم) و ملاک های ارزشیابی اساتید(24 آیتم) بود. کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان(108نفر)از طریق پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: 9/72% اساتید با ارزشیابی کیفیت تدریس موافق، 6/19% از روند فعلی ارزشیابی تدریس رضایت و 5/35% میزان تاثیر ارزشیابی را بر روند تدریس خود کم، 3/43% تاثیر فرم های ارزشیابی را به عنوان معرف کیفیت تدریس در حد متوسط و 9/41% آگاهی از نتایج ارزشیابی را برای اصلاح شیوه تدریس خود ضروری می دانستند. بیشترین درجه تناسب انواع معیارهای ارزشیابی استاد توسط دانشجویان مربوط به آیتم ایجاد انگیزه برای مطالعه و پژوهش در دانشجو(1/132/4) و کمترین مربوط به آیتم تهیه و معرفی متون و جزوات آموزشی(5/11/3) بوده است. نتیجه گیری: در کل اکثریت اساتید با ارزشیابی کیفیت تدریس موافق ولی خواستار اصلاحات در روند فعلی هستند و معتقدند که نتایج ارزشیابی می تواند برای اصلاح روند تدریس مفید باشد.
متن کامل [PDF 168 kb]   (620 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۳/۷/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb