دوره 7، شماره 14 - ( 1393 )                   جلد 7 شماره 14 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

amani F, tafarroji R. Information literacy level and Access to information resources under web skills in Ardabil University of medical sciences students in 2012-13 . J Med Educ Dev. 2014; 7 (14) :1-10
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-242-fa.html
امانی فیروز، تفرجی رقیه. سنجش سطح سواد اطلاعاتی و مهارت های استفاده از منابع اطلاعاتی تحت وب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 91-92. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1393; 7 (14) :1-10

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-242-fa.html


علوم پزشکی اردبیل
چکیده:   (11942 مشاهده)
زمینه و هدف : سواد اطلاعاتی به مهارتهایی که فرد به منظور ادامه حیات در جامعه اطلاعاتی به آنها نیازمند است، گفته می شود. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی سطح سواد اطلاعاتی و میزان استفاده دانشجویان از منابع اطلاعاتی تحت وب می باشد. روش بررسی : در این مطالعه توصیفی - تحلیلی تعداد 150 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سنجش اطلاعاتی Das بوده که روایی و پایایی آن قبلا در مطالعات داخل کشور بررسی شده بود. همچنین قسمتی از اطلاعات مورد نیاز نیز با تکمیل پرسش نامه محقق ساخته حاوی مطالبی در مورد منابع اطلاعاتی جمع آوری شدند. داده ها بعد از جمع آوری در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتد. یافته ها: در این مطالعه میانگین نمره سواد اطلاعاتی کسب شده پاسخگویان برای کل پرسش نامه 5/40 با انحراف معیار 5/7 بود. میانگین نمره سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشکده پزشکی و دندانپزشکی با 41 (SD=8.2 ) نسبت به سایر دانشکده ها بیشتر بوده است. بیشترین میزان استفاده مربوط به سامانه پژوهشی دانشگاه با 3/35% و کمترین میزان استفاده مربوط به مجلات خارجی در اشتراک دانشگاه با 6/24% بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان از منابع اطلاعاتی در حد متوسط قرار داشته و توجه به این مقوله به عنوان محوری اساسی در امر آموزش و پژوهش دانشجویان ضروری می باشد .
متن کامل [PDF 233 kb]   (1697 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb