دوره 7، شماره 16 - ( 9-1393 )                   جلد 7 شماره 16 صفحات 50-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M, Piri M. The relationship between goal orientation and self-taught learning performance of the faculty member of Tabriz university of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2014; 7 (16) :50-63
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-280-fa.html
عظیمی محمد، پیری موسی. رابطه بین جهت گیری هدف با عملکرد ‌های آموزشی و خودکارآمدی تدریس در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1393; 7 (16) :50-63

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-280-fa.html


چکیده:   (12218 مشاهده)
زمینه و هدف : یکی از متغیر‌هایی که می تواند تأثیر بسزایی در بهبود عملکر‌های آموزشی و خودکارآمدی تدریس استادان و در نتیجه، بهبود پرورش قوه تفکر و یادگیری دانشجویان داشته باشد، جهت گیری اهداف استادان می باشد. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه میان مولفه ‌های جهت گیری هدف با عملکرد‌های آموزشی و خودکارآمدی تدریس اساتید دانشگاه علوم پزشکی می باشد. روش بررسی : پژوهش حاضر مقطعی و از نوع همبستگی است. نمونه های پژوهش بوسیله نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای از بین 466 نفر از اساتید علوم پزشکی دردانشکده های مختلف (109 نفر مرد و 102 نفر زن) انتخاب شد. ابزار‌های اندازه گیری شامل سه مقیاس جهت گیری هدف نیچ و همکاران (2011) و مقیاس خودکارآمدی تدریس استادان او‌هایو (OTSES) که توسط تاشانن – موران و هوی (2001) ساخته شده می باشدو برای تعیین پایایی مقیاس ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. داده ها بوسیله روش ‌های آمار توصیفی و استنباطی ( ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، MANOVA و آزمون t مستقل ) تحلیل شد. یافته ها : نتایج بیانگر این است که جهت گیری هدف تسلطی و عملکرد گرایی با عملکرد‌های آموزشی تسلطی و خودکارآمدی تدریس استادان رابطه مثبت و معنی دار دارند. همچنین، جهت گیری هدف عملکرد گریزی و اجتناب از کار با شیوه ‌های عملکردی دارای رابطه مثبت و معنی دار هستند (P≤ 0/01). یافته ‌های دیگر این پژوهش نشان داد جهت گیری هدف تسلطی و عملکرد گرایی پیش بینی کننده ‌های مهم عملکرد‌های آموزشی تسلطی و خودکارآمدی تدریس اساتید هستند و نیز، جهت گیری هدف عملکرد گریزی و اجتناب از کار پیش بینی کننده ‌های مهم مولفه شیوه ‌های عملکردی از مقیاس عملکرد‌های آموزشی می باشند (P≤ 0/01). نتیجه گیری: مؤلفه ‌های جهت گیری هدف با عملکرد ‌های آموزشی و خودکارآمدی تدریس اساتید رابطه مثبت و معنی دار دارند همچنین جهت گیری هدف تسلطی و عملکرد گرایی پیش بینی کننده ‌های مهم عملکرد‌های آموزشی تسلطی و خودکارآمدی تدریس اساتید هستند و نیز، جهت گیری هدف عملکرد گریزی و اجتناب از کار پیش بینی کننده ‌های مهم مولفه شیوه ‌های عملکردی از مقیاس عملکرد‌های آموزشی می باشند، بنابراین طرح ریزی مطالعات بیشتر جهت شناخت بهتر عواملی در جهت ارتقای جهت گیری هدفبا عملکرد ،موزشی و خود کار آمدی توصیه می گردد.
متن کامل [PDF 194 kb]   (2158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۵ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb