دوره 8، شماره 18 - ( 3-1394 )                   جلد 8 شماره 18 صفحات 54-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaemi M, Taghilo G A. Comparison of success rate of tracheal intubation following training with GlideScope and training with Macintosh laryngoscope.. J Med Educ Dev. 2015; 8 (18) :54-60
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-372-fa.html
قائمی مهدی، تقیلو غلامعلی. مقایسه میزان موفقیت لوله گذاری تراشه بعد از آموزش با دو روش گلایدسکوپ و لارنگوسکوپ. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (18) :54-60

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-372-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی
چکیده:   (8792 مشاهده)
زمینه و هدف: لوله گذاری تراشه یکی از مهارتهای پایه در علوم پزشکی است با اینحال میزان موفقیت افراد مبتدی در این مهارت پائین است. ویدئولارنگوسکوپ ها (گلایدوسکوپ) وسایل جدیدی هستند که می توانند موفقیت آموزش لوله گذاری تراشه را افزایش دهند. هدف این مطالعه مقایسه میزان موفقیت لوله گذاری تراشه بعد از آموزش با دو روش گلایدسکوپ و لارنگوسکوپ است . روش بررسی : این مطالعه به روش نیمه تجربی بود که در آن تعداد 30 نفر از دانشجویان ترم 3 رشته هوشبری دانشکده پرستاری زنجان که قبلا" مهارت لوله گذاری تراشه نداشتند وارد مطالعه شدند. پس از آموزش های تئوریک و آموزش بر روی مانکن، دانشجویان به روش نمونه گیری آسان به دوگروه 15 نفری تقسیم شدند و آموزش لوله گذاری بر بالین بیمار در اتاق عمل در یک گروه به کمک لارنگوسکوپ و در گروه دیگر به کمک گلایدوسکوپ انجام شد. سپس تعداد دفعات موفق لوله گذاری و زمان هر بار لوله گذاری طی 10 بار لوله گذاری تراشه، در هر دو گروه اندازه گیری، ثبت و به کمک آزمون های X2 ،T- test و ANOVA مقایسه شد. . یافته ها: میزان موفقیت و زمان متوسط لوله گذاری تراشه بعد از ده بار لوله گذاری در گروه لارنگوسکوپ و گروه گلایدوسکوپ به ترتیب 7/86% و 14/18 ثانیه و 60% و 46/19 ثانیه بود. میزان موفقیت لوله گذاری تراشه از اولین اقدام تا اقدام دهم در گروه گلایدوسکوپ بیشتر از گروه لارنگوسکوپ بود(P<0.05). نتیجه گیری : موفقیت آموزش لوله گذاری تراشه با گلایدوسکوپ در مقایسه با لارنکوسگوپ مکینتاش بیشتر است.
متن کامل [PDF 127 kb]   (1650 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb