دوره 8، شماره 18 - ( 3-1394 )                   جلد 8 شماره 18 صفحات 14-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baharvand M, Hossein Zadeh M, Sadr S J, Jaberi-Ansari Z, Hemmati-Alamdari F, Mortazavi H, et al . Efficacy of workshop regarding exam development on quality of theoretical exams of Shahid Beheshti Dental School. J Med Educ Dev. 2015; 8 (18) :14-22
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-402-fa.html
بهاروند مریم، حسین زاده محمد، صدر سید جلیل، جابری انصادی زهرا، همتی علمداری فرانه، مرتضوی حامد، و همکاران.. بررسی تاثیر کارگاه آموزش طراحی سوال بر کیفیت آزمون های کتبی دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (18) :14-22

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-402-fa.html


دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (13390 مشاهده)
چکیده سابقه علمی موضوع: ارزشیابی عبارت از فرایند نظام مند گردآوری، تحلیل و تفسیر داده ها به منظور ارزش گذاری و قضاوت می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر کارگاه آموزش طراحی سوال برکیفیت آزمون های کتبی پایان ترم انجام پذیرفت. روش ها : در این پژوهش نیمه تجربی ابتدا کلیه سوالات آزمون های دروس نظری2 دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی قبل و پس از ارایه کارگاه و دفترچه راهنما با عنوان " قواعد طراحی سوال " جمع آوری شد. تاکسونومی، ارتباط و پوشش محتوائی آزمونها توسط سه تن از مدرسین هر بخش آنالیز شد. سایر شاخص ها مانند ضرایب تمیز و دشواری،ارزش گزینه های انحرافی و مرزیٍ ،ضریب خطا و میزان رعایت قواعد ساختاری با استفاده از چک لیست میل من (Millman) و فرمول های استاندارد محاسبه گردید. تحلیل داده ها با استفاده از تست های Independent Samples t. Test و Mann-Whitney Test و ANOVA انجام پذیرفت. یافته ها : قبل از مداخله شاخصهای های ارتباط محتوائی و ضریب دشواری در حد مطلوب بودند. پس از مداخله نسبت سوالات تستی، ارتباط محتوایی و ضریب تمیز افزایش داشته اند در حالیکه میزان رعایت قواعد ساختاری آزمون ، ضریب دشواری ، میزان گزینه های انحرافی نیازمند بازبینی ،ضریب خطا ، تعداد سوالات نیازمند بازبینی و پوشش محتوایی کاهش نشان دادند . در کل مداخله فقط روی کاهش ضریب خطا تاثیر کاربردی داشت. بحث : کارگاه کوتاه مدت آموزش روش های طراحی سوال بر کیفیت آزمون های پایان ترم تاثیر کاربردی نداشت و به نظر می رسد برای بهبود کیفیت آزمون نیاز به مداخلات دیگری نظیرآموزش مستمر وجود دارد.
متن کامل [PDF 191 kb]   (1714 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۹/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۴/۴/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb