دوره 8، شماره 20 - ( 10-1394 )                   جلد 8 شماره 20 صفحات 106-114 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Critical Care Nursing Graduates’ Perceptions of Factors Affect Clinical Competence: A Content Analysis. J Med Educ Dev. 2016; 8 (20) :106-114
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-413-fa.html
مسعودی رضا، اعتمادی فر شهرام. دیدگاه فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت های ویژه از صلاحیت بالینی: یک تحلیل محتوا. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (20) :106-114

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-413-fa.html


دکترای تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، شهرکرد، ایران
چکیده:   (9060 مشاهده)

مقدمه و هدف: آموزش بالینی یکی از روش هایی است که پرستاران از طریق آن به کسب صلاحیت بالینی نائل می شوند. نقش صلاحیت در آموزش رشد چشمگیری داشته است و خلأ موجود بین آموزش و بالین را مشخص می کند. با توجه به اینکه در ایران مطالعه ای با رویکرد کیفی در مورد دیدگاه پرستاران فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه پرستاری در مورد صلاحیت کسب شده در این دوره انجام نشده است، این مطالعه با هدف بررسی درک فارغ التحصیلان این رشته نوپا در ایران در مورد شایستگی کسب شده در این دوره طراحی شد. روش‌ها: مطالعه حاضر با رویکردکیفی و براساس تحلیل محتوای قراردادی انجام شده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان در پژوهش، به صورت مبتنی بر هدف بوده که7 پرستار فارغ التحصیل کارشناسی ارشدپرستاری مراقبت های ویژه در پژوهش شرکت کردند. داده‌ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شد. برای صحت و استحکام داده‌ها از شیوه‌های پرسش از همکار و تائید یافته‌ها توسط شرکت‌کنندگان استفاده گردید و هم‌زمان با جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده ازتحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل آنها انجام شد. نتایج: مشارکت‌کنندگان در این مطالعه عوامل تأثیر گذار بر صلاحیت بالینی را در3 درون مایه اصلی عوامل مرتبط با سیستم آموزشی شامل" مهارت های حرفه ای”، “روشن نبودن اهداف دوره “، “مهارت ناکافی مربیان در تدریس این رشته نوپا" ، عوامل انگیزشی شامل " توانمندسازی دانشجویان در آموزش و پژوهش”، “جایگاه حرفه ای مناسب بعد از فارغ التحصیلی”، “تغییر دیدگاه و بینش بعد از فارغ التحصیلی”، و عوامل فردی شامل “مهارت های ارتباطی"،" اعتمادبه نفس ناکافی"،" عدم توجه به علایق دانشجویان در ابتدای دوره"،" تجربه بالینی"،" قدرت تصمیم گیری و تفکر انتقادی"و " داشتن اخلاق کاری و انسانی"بیان کردند. نتیجه گیری: با توجه به دیدگاه مشارکت کنندگان و نوپا بودن این دوره تحصیلی در ایران، بازنگری آن باتوجه به نیازهای سیستم سلامتی و انتظارات دانشجویان از گذراندن این دوره ضرورت دارد. بنابراین مسئولین باید باتوجه به بحرانی بودن این رشته برای بهبود برون ده آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا فارغ التحصیلان صلاحیت کافی و لازم را بری مراقبت از بیماران کسب نمایند.

متن کامل [PDF 163 kb]   (915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۳/۸/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۶/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb