دوره 9، شماره 21 - ( 1-1395 )                   جلد 9 شماره 21 صفحات 5-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohebiamin S, azarfar A, rabiei M, Badiee Z, .ravanshad Y, heidarzadeh H et al . A Review and Assessment of Hidden Curriculum of Pediatrics Group in Mashhad University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2016; 9 (21) :5-15
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-450-fa.html
محبی امین سکینه، آذر فر آنوش، ربیعی مهدی، بدیعی زهرا، روانشاد یلدا، حیدرزاده هاجر و همکاران.. بررسی و ارزیابی برنامه‌ی درسی پنهان گروه بیماری های کودکان: مورد دانشگاه علوم پزشکی مشهد . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (21) :5-15

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-450-fa.html


استادیار فوق تخصص نفرولوژی اطفال، استادیار گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (8720 مشاهده)

مقدمه: مراکز آموزشی علاوه بر تحقق اهداف از پیش تعیین شده، اهداف دیگری را نیز محقق می نمایند که جزء برنامه درسی پنهان می باشد. هدف کلی این پژوهش شناسائی عوامل مؤثر بر برنامه درسی پنهان گروه بیماریهای کودکان است. روش ها: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد. گردآوری اطلاعات با پرسشنامه محقق ساخته انجام پذیرفت که مشتمل بر 4 مؤلفه و 20 سوال بسته پاسخ می باشد. مطالعه به صورت تمام شماری بر روی تمامی کارآموزان گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد (130 کارآموز) در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. پایائی پرسشنامه 87/0 می باشد. روایی صوری پرسشنامه توسط تعدادی از استادان پزشکی و علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های آماری توصیفی مانند فراوانی، میانگین و آزمون تی تک نمونه ای انجام گرفت. نتایج: پژوهش حاضر نشان داد مؤلفه باورها و ارزشها، مؤلفه ارتباطات و مؤلفه قوانین و مقررات در وضعیت مطلوبی قرار دارد. اما مؤلفه ساختار فیزیکی و ظاهری بخش در وضعیت نامطلوب قرار دارد. ارتباط میان پرسنل و دانشجویان، مقررات مربوط به کشیک و روشهای ارزشیابی دانشجویان در بخش و تعداد تخت های بخش و تصاویر و تزئینات نصب شده برای کودکان در وضعیت متوسطی قرار دارد. همچنین تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان پسر و دختر درخصوص وضعیت برنامه درسی پنهان گروه کودکان ملاحظه نشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که به طور کلی وضعیت برنامه درسی پنهان گروه بیماری های کودکان مطلوب می باشد. کلید واژه ها: برنامه درسی پنهان، گروه بیماری های کودکان، کارآموزان

متن کامل [PDF 157 kb]   (1015 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۸/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb