دوره 8، شماره 20 - ( 10-1394 )                   جلد 8 شماره 20 صفحات 1-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaali M, Safaeipour R. An Assessment of Some Effective Factors on Faculty members Evaluation Score by Medical Students in Qom. J Med Educ Dev. 2016; 8 (20) :1-8
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-513-fa.html
آقاعلی محمد، صفائی پور روح الله. بررسی برخی عوامل موثر بر نمره ارزشیابی استادان توسط دانشجویان پزشکی در شهر قم. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1394; 8 (20) :1-8

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-513-fa.html


پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران
چکیده:   (6350 مشاهده)

مقدمه: مطالعات در مورد عوامل موثر بر نمره ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان نتایج متناقضی را نشان داده اند از طرفی شناخت عوامل مؤثر بر ارزشیابی استاد توسط دانشجویان می تواند نقاط قوت و ضعف این روش ارزشیابی را نشان دهد. بدین منظور، این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر نمره ارزشیابی استادان توسط دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد. روش: تمامی دانشجویان رشته پزشکی که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 در دانشگاه علوم پزشکی قم مشغول به تحصیل بوده و ارزشیابی را انجام داده بودند، وارد مطالعه شدند. پرسشنامه ارزشیابی استاد به همراه اطلاعات دانشجویان (نمره درس، معدل و جنسیت) و اطلاعات اساتید (جنسیت و مرتبه علمی) استخراج و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: در مجموع 1028 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. میانگین نمره ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان دختران به طور معنی داری از دانشجویان پسر بالاتر بود. بین نمره ارزشیابی استاد با معدل دانشجویان و نمره دانشجویان در آن درس همبستگی معنی داری وجود نداشت. میانگین نمرات اساتید خانم و اساتید با مرتبه علمی دانشیاری و استادی بیشتر از سایرین بود. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد از عوامل مربوط به دانشجویان، جنسیت دانشجو می تواند بر نمره ارزشیابی تاثیر داشته باشد و همچنین این مطالعه نشان داد اساتید خانم و اساتید با درجه علمی بالاتر نمره ارزشیابی بالاتری دارند. برخلاف برخی مطالعات قبلی که نشان دهنده تاثیر معدل و نمره دانشجو بر نمره ارزشیابی استاد بود این مطالعه نتوانست این همبستگی را نشان دهد.

واژه‌های کلیدی: استاد، دانشجو، ارزشیابی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 151 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۴/۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb