دوره 9، شماره 23 - ( 6-1395 )                   جلد 9 شماره 23 صفحات 42-50 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safari Y, meskini H, nosrati A, safari S. Promotion of Problem Solving Skills by Using Metacognitive-based Instruction in Students of Kermanshah University of Medical Sciences. J Med Edu Dev. 2016; 9 (23) :42-50
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-594-fa.html
صفری یحیی، مسکینی حبیبه، نصرتی اکبر، صفری شهلا، صفری مریم. ارتقای سطح مهارت‌های حل مساله با استفاده از آموزش مبتنی بر پردازش فراشناخت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیم‌سال دوم 93-92. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (23) :42-50

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-594-fa.html


کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
چکیده:   (1443 مشاهده)

زمینه و هدف: یادگیری مستلزم استفاده از فرآیندهای فراشناختی است، و فراشناخت هم با مهارت­های حل مساله ارتباط دارد. مطالعه­ی حاضر با هدف ارتقای سطح مهارت­های حل مساله دانشجویان با استفاده از آموزش مبتنی بر پردازش فراشناخت انجام شد.

روش بررسی: برای یک مطالعه شبه آزمایشی، تعداد40 نفر (20نفر گروه مداخله و 20 نفر گروه کنترل)  به روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه­ی آماری انتخاب، و سپس به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. برای گروه مداخله، مهارت های حل مساله به روش آموزشی مبتنی بر فراشناخت، و برای گروه کنترل به روش متداول، اجرا شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت حل مساله هیپنر  (1988) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با آزمونt  و تحلیل واریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS V. 18، انجام شد.

یافته ها: میانگن کل نمرات مهارت های حل مساله دانشجویان گروه آزمایش (90/151) در پس آزمون از میانگین گروه گواه (65 /101) بیشتر بود(0001/0P<). این تفاوت برای مهارت های حل مساله و مولفه های آن( اعتماد به حل مساله، سبک گرایش- اجتناب از فعالیت های حل مساله و کنترل شخصی رفتار و هیجانات خود حین حل مساله) معنا دار گردید (0001/0 P<). تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات دانشجویان از نظر جنسیت و نوع رشته­ی تحصیلی یافت نشد.

نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت آموزش مبتنی بر پردازش فراشناختی بر عملکرد حل مساله دانشجویان، آموزش این راهبرد ها به دانشجویان توصیه می گردد.

متن کامل [PDF 150 kb]   (438 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb