دوره 9، شماره 24 - ( 10-1395 )                   جلد 9 شماره 24 صفحات 56-64 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kohestani H, Baghcheghi N, Rezaei K. The Effect of Blogging on Learning and its Persistence in Undergraduate Nursing Students. J Med Edu Dev. 2017; 9 (24) :56-64
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-601-fa.html
کوهستانی حمیدرضا، باغچقی نیره، رضایی کوروش. تاثیر وبلاگ نویسی گروهی بر یادگیری و تداوم آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (24) :56-64

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-601-fa.html


- کارشناسی ارشد پرستاری، مربی علوم پزشکی ساوه
چکیده:   (626 مشاهده)

زمینه و هدف: وبلاگ نویسی یک شیوه به اشتراک گذاشتن و انعکاس دادن تجارب دانشجویان در دنیای وب می‌باشد که دارای اثرات بالقوه در یادگیری می‌باشد. هدف از این تحقیق تعیین تاثیر وبلاگ نویسی گروهی بر یادگیری و تداوم آن درس پرستاری بیماریهای قلب در دانشجویان پرستاری می‌باشد.

روش بررسی: این یک مطالعه­ی نیمه تجربی می‌باشد که در آن تمام دانشجویان ترم چهارم کارشناسی پرستاری (28 نفر) وارد مطالعه شدند. آنها به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند و درس پرستاری بیماری­های قلب در دو گروه تدریس شد. در گروه مداخله علاوه بر شیوه­ی معمول تدریس، خود دانشجویان اقدام به طراحی یک وبلاگ آموزشی کردند و در گروه شاهد شیوه معمول تدریس برگزار شد. با پیش آزمون، پس آزمون بعد از تدریس و 3 ماه بعد از تدریس میزان یادگیری دانشجویان با استفاده از یک آزمون محقق ساخته سنجیده شد. جهت تعیین اعتبار از روش اعتبار محتوا و جهت پایایی از روش دو نیمه کردن آزمون (76/0r=) استفاده شد.

یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون 1 و 2 در گروه کنترل به ترتیب 65/1± 26/6،  48/2± 01/16 و 72/1± 66/14 و در گروه مداخله به ترتیب 55/1 ± 75/6 ، 17/2 ± 29/16 و 88/1 ± 18/16 بود. بین میانگین نمرات یادگیری پیش آزمون و پس آزمون1 در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. با این حال نمرات پس آزمون 2 در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر بود(03/0 = p ).

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میزان یادگیری بلافاصله بعد از مداخله در هر دو گروه افزایش یافته است با این حال دانشجویانی که اقدام به تهیه وبلاگ آموزشی نموده‌اند تداوم و پایداری یادگیری آنان در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری بالاتر بود.

متن کامل [PDF 327 kb]   (141 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb