دوره 9، شماره 23 - ( 6-1395 )                   جلد 9 شماره 23 صفحات 31-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gilavand A, Shooriabi M, Shahzadeh B. The Impact of Application of Mobile Educational Software (DMOTMC) on Promoting Students’ Awareness of Dental Treatment of Patients with Systemic Diseases. J Med Educ Dev. 2016; 9 (23) :31-41
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-690-fa.html
گبلاوند عبدالرضا، شوریابی محمد، شاهزاده بهناز. تاثیراستفاده از نرم افزار آموزشی موبایل DMOTMC در ارتقائ میزان آگاهی دانشجویان در زمینه‌ی ملاحظات دندانپزشکی بیماران سیستمیک . مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (23) :31-41

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-690-fa.html


کارشناس انتصابات اعضاء هیات علمی ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ، ایران کارشناس انتصابات اعضاء هیات علمی ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز ، ایران
چکیده:   (2084 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش رعایت ملاحظات دندانپزشکی بیماری­های سیستمیـک به دانشجـویان دندانپزشکی از مباحـث  مهم درسی آن­ها به شمار می­رود. لذا این مطالعه اثر نرم افزار آموزشی موبایل DMOTMC  طراحی شده توسط پژوهشگران را در ارتقائ میزان آگاهی دانشجویان در زمینه­ی ملاحظات دندانپزشکی بیماران سیستمیک بررسی کرده است.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی(پیش آزمون و پس آزمون)، از بین دانشجویان  دو سال آخر سال تحصیلی 95-94 رشته­ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، 60  نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. سپس به گروه مداخله نرم افزار آموزشی موبایل ارایه شد و 30 روز بعد از آن ، آزمون های جداگانه ای گرفته  شد و  نمره­ی آن­ها با دانشجویان گروه کنترل که از نرم افزار استفاده نکرده بودند، مقایسه گردید. اطلاعات توسط نرم افزارSPSS V21   و با آزمون رگرسیون مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها: میانگین نمرات آگاهی در  دانشجویان گروه مداخله قبل و بعد از ارایه­ی نرم افزار افزایش پیدا کرده و معنادار بود (05/ <0 P). همچنین تفاوت میانگین نمرات اگاهی  بعد از مداخله بین گروه مداخله و کنترل نیز معنادار بوده است(05/ <0 P). براساس آزمون رگرسیون، سن، جنس و ترم تحصیلی تاثیری بر تغییرات نمره­ی قبل و بعد از مداخله نداشت.

نتیجه گیری:  گوشی­های هوشمند می توانند در راستای اهداف آموزشی مورد استفاده­ قرار گیرند، گرچه این تکنولوژی هنوز بشکل رسمی در برنامه­های درسی گنجانده نشده ولی  نمایانگر فرصتی است تا به دانشجویان امکان استفاده از روش­های متنوع یادگیری را فراهم ­آورد.

متن کامل [PDF 209 kb]   (425 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb