XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

golsha R, padash L, safarnezhad Z. A Survey of Application of Basic Science Knowledge in Medical Clinical Stage by Akam Law Approach (Conceptual Map) at Golestan University of Medical Sciences. J Med Edu Dev. 2017; 9 (24) :65-71
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-704-fa.html
گلشا رقیه، پاداش لیلا، صفرنژاد زهره. بررسی بکارگیری دانش علوم پایه در دوره بالینی پزشکی با روش قانون آکام (نقشه مفهومی) درآموزش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (24) :65-71

کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مربی دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (344 مشاهده)

زمینه وهدف :یکی ازچالش های اصلی آموزش پزشکی،آموزش بالینی اثر بخش وکارایی است که بتواند تفکرمنطقی و توانایی تصمیم گیری رادردانشجویان نهادینه نماید.لذا مطالعه­ی حاضربا هدف به­کارگیری دانش علوم پایه دردوره بالینی پزشکی با روش قانون آگام درآموزش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گردید.

روش بررسی: مطالعه ازنوع توصیفی – تحلیلی بوده وبا روش سرشماری دربازه یک ساله در86 کارآموز و کارورز بخش عفونی بیمارستان آموزشی درمانی صیاد با استفاده ازپرسشنامه­ی محقق ساخته رو اوپایا درمقیاس 5 درجه لیکرت با آلفای کرونباخ 85 و با بکارگیری قانون آکام انجام گردید.داده ها پس از تکمیل پرسشنامه جمع و با آزمون کای اسکویرتحلیل شد.

یافته ها: یافته ها نشان داد 79 درصد از شرکت کنندگان نسبت به حیطه­ی قدرت استدلال و1/65 درصد نسبت به حیطه­ی سرعت زمان تشخیص و 5/60 درصد نسبت به همکاری تیمی و 1/79 درصد نسبت به ارتقای توانمندی نظرکاملا موافق داشتند. 7درصد نسبت به حیطه­ی سرعت زمان تشخیص نظرمخالف وکاملامخالف داشتند.جنس برروی سرعت زمان تشخیص درسطح احتمال5 درصد اثرمعنی دار داشته و برروی سایرحیطه ها،اثر معنی دارنداشت.مقطع تحصیلی برروی قدرت استدلال وارتقا توانمندی درسطح احتمال 5%  اثر معنی دار داشته و بر روی سرعت زمان تشخیص و همکاری تیمی دراین سطح احتمال اثر معنی دار نداشت.

نتیجه‌گیری: درمحیط پیچیده آموزشی برای دست اندرکاران آموزشی بسیار مهم است که مهارت­های تفکر وقضاوت را دردانشجویان پرورش دهند. به­کارگیری قانون آکام می­تواند شکاف بین تئوری وعمل را پر نمایند و مفاهیم اساسی را در بالین ارایه دهد.

متن کامل [PDF 119 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb