XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali G, Eftekhari A. Providing Structural Model Variables Related to Job Satisfaction of Faculty Members of Shiraz University of Medical Sciences. J Med Edu Dev. 2017; 9 (24) :13-23
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-710-fa.html
جمالی غلام رضا، افتخاری عابدین. ارایه‌ی مدل ساختاری متغیر های مرتبط با رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (24) :13-23

دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
چکیده:   (474 مشاهده)

زمینه و هدف : شناخت عوامل موثر در ایجاد خشنودی شغلی می تواند در افزایش رضایت شغلی اعضای هیات علمی و ایجاد انگیزه در جهت پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی مفید باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارایه­ی مدل ساختاری پیش بینی  متغیر های  مرتبط بارضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت می پذیرد. پیش بینی متغیر های مرتبط با رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز صورت می پذیرد.

روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه ای کاربردی و توصیفی است از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع همبستگی است. جامعه­ی آماری متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که از این میان 214 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید . ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از پنج پرسشنامه بسته و استاندارد است .امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت ۵گزینه ای بود. داده­ها با بهره گیری از نرم افزا (lisrel8.5)  و با استفاده از تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: بر اساس یافته های مطالعه­ی ارتباط معناداری میان تمامی متغیرهای پیش بین  ( حمایت مدیر، هنجار ذهنی و امنیت شغلی)  و خشنودی شغلی وجود دارد. همچنین متغیر واسطه ای ( خودکارآمدی) نیز ارتباط مستقیم و معنا داری با متغیر ملاک ( خشنودی شغلی) دارد. در نهایت نتایج تحلیل مسیر نشان داد که متغیرها ی  پیش بین  ( حمایت مدیر، هنجار ذهنی و امنیت شغلی) اثر غیر مستقیم و معناداری نیز از طریق متغیر واسطه ای ( خودکارآمدی) با خشنودی شغلی دارد.

نتیجه گیری: در خشنودی شغلی اعضای هیات علمی متغیر های بسیاری تاثیر گذارند که تعدادی از آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد که امنیت شغلی و خودکارآمدی به ترتیب بیشترین اثر را یر  متغیر ملاک یعنی خشنودی شغلی دار می باشند.

متن کامل [PDF 215 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb