دوره 10، شماره 25 - ( 3-1396 )                   جلد 10 شماره 25 صفحات 51-58 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Safavi S, Rostami B, Moein Z, Rostami H, Fakour E. Factors Affecting the Academic Achievement of pharmacy school s students in Zanjan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2017; 10 (25) :51-58
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-737-fa.html
صفوی سید زین العابدین، رستمی بهرام، معین زهرا، رستمی حجت، فکور احسان. بررسی عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان طی سال‌های 92-1385. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (25) :51-58

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-737-fa.html


کارشناس مسئول آموزش دانشکده داروسازی
چکیده:   (513 مشاهده)

زمینه و هدف: شناخت عوامل مؤثر بر روند تحصیلی دانشجویان می­تواند دانشگاه­ها را در رسیدن به رسالت آموزشی خود که همانا ارتقای کیفیت یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان است، یاری نماید. از این رو این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده­ی داروسازی طراحی و اجرا گردید.

روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه­ی توصیفی-مقطعی بود. جامعه­ی آماری تحقیق کلیه­ی دانشجویان رشته­ی داروسازی  دانشگاه علوم پزشکی زنجان که تعداد آن‌ها بالغ ‌بر 294 نفر بود که به‌صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از چک لیست حاوی متغیرهای مرتبط با وضعیت تحصیلی و از پرونده آموزشی دانشجویان استخراج شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون­های همبستگی و رگرسیون انجام شد.

یافته­ها: از مجموع 294 نفر دانشجو تعداد 169 نفر(5/57 درصد) دختر و 125 نفر معادل  5/42 درصد پسر بودند. همچنین بین متغیرهای جنسیت با واحدهای افتاده (289/0=r)، معدل دانشگاه (413/0-=r)، معدل دیپلم (408/0-=r)، تعداد نیمسال مشروطی (137/0=r) و همچنین واحد افتاده با معدل دیپلم (304/0-=r) و در نهایت  معدل دیپلم با معدل دانشگاه (423/0=r) ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای جنسیت، واحد افتاده، واحد گذرانیده و معدل دیپلم پیش بینی کننده معنادار وضعیت تحصیلی هستند.

 نتیجه‌گیری: عواملی که به نوعی با وضعیت تحصیلی دانشجویان ارتباط دارند در روند تحصیلی آنان تأثیرگذار بوده که می­توان با بررسی آن­ها در بدو ورود به دانشگاه پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تا حدودی پیش بینی نمود.

متن کامل [PDF 235 kb]   (128 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb