دوره 9، شماره 23 - ( 6-1395 )                   جلد 9 شماره 23 صفحات 64-73 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi F, Cheraghi Z. Comparing the Importance of Curriculum Integration from the point of view of Academic Staff of Tabriz University of Medical Sciences and University of Tabriz Faculty Members. J Med Educ Dev. 2016; 9 (23) :64-73
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-739-fa.html
محمودی فیروز، چراغی زینب. مقایسه‌ی میزان توجه به گام های تلفیق برنامه درسی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (23) :64-73

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-739-fa.html


استادیار دانشگاه تبریز
چکیده:   (1747 مشاهده)

زمینه و هدف: گسترش سریع دانش و اطلاعات، گسیختگی و پراکندگی بخش­های گوناگون برنامه­درسی سنتی، ارتباط کمتر آن با جهان واقعی یادگیرندگان موجب توجه هر چه بیشتر به مقوله تلفیق برنامه­های ­درسی شده است. هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دانشگاه تبریز در گام­های تلفیق بود.

روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه­ی آماری در این پژوهش کلیه­ی اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز به تعداد 650 نفر و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 324 نفر بود. براساس جدول مورگان، 242 نفر از اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز و 177 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تبریز به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه­ی محقق‌ساخته گردآوری شد. داده‌های به دست آمده از طریق نرم افزار   SPSS 22و با استفاده از شاخص­های پراکندگی و آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین نظرات اعضای هیات علمی دانشـگاه علـوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز در گام­های آگاهی، هماهنگ­سازی، لانه­ای، چندرشته­ای و بین رشته­ای تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در گام­های ذکر شده بیشتر بود. اما در گام های جداسازی، هماهنگ‌سازی زمانی، به اشتراک‌گذاری، همبستگی، مکمل، فرارشته ای بین دو گروه تفاوت معنی­داری وجود نداشت.

نتیجه­گیری: نتایج نشان داد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز به گام­های  آگاهی، هماهنگ­سازی، لانه­ای، چندرشته­ای، و بین­رشته­ای توجه بیشتری دارند. بنابراین در برنامه­های درسی رشته­های پزشکی میزان توجه به تلفیق بیشتر است، که این امر می­تواند ناشی از ماهیت دروس رشته­ی علوم پزشکی باشد.

متن کامل [PDF 156 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb