XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effective Factors in Job Motivation of Faculty Members of Shaheed Beheshti University of Medical Sciences Based on Herzberg's Two-Factor Theory of Motivation in 1394. J Med Edu Dev. 2016; 9 (23) :20-30
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-746-fa.html
زیار سمیه، ممتازمنش نادر، احمدی سلیمان، ابدی علیرضا، احمدی فرزانه. بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس تئوری انگیزشی دو عاملی هرزبرگ در سال 1394. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (23) :20-30

دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (825 مشاهده)

زمینه و هدف: مهم­ترین عامل موثر برموفقیت درهرسازمانی،نیروی انسانی­آن سازمان می­باشد.نیروی انسانی­که با قوه­ی خلاقیت، ابتکار،ایمان وتعهد خود،تاثیر به­سزایی­درعملکرد سازمان دارد.اعضای هیات علمی دانشگاه­ها از ارکان اصلی نیروی انسانی بوده و با تاثیر برپیشرفت جایگاه علمی دانشگاه­ها سبب پیشرفت درجوامع می­گردند.دراین راستا،توجه به عوامل انگیزش شغلی اعضای هیات­علمی دانشگاه­ها به بهره وری­هرچه بیشتر دانشگاه­ها کمک بسیاری می­کند. تعیین­عوامل موثر برانگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی براساس تئوری انگیزشی­دوعاملی­هرزبرگ هدف این مطالعه بود.

روش بررسی: دریک مطالعه­ی مقطعی­توصیفی به بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه­علوم­پزشکی­شهیدبهشتی­با نمونه­ای برابر137نفر از اعضای هیات­علمی دانشگاه،( 10درصد از جامعه­ی آماری)به طورتصادفی ومتناسب با حجم وجنسیت اعضا در12دانشکده­ی دانشگاه پرداخته شد.ابزارمورد استفاده پرسشنامه­ای حاوی40عامل­در11حیطه از عوامل موثربیرونی و موثر­درونی انگیزش شغلی مبتنی بر نظریه دو عاملی هرزبرگ بود.پایایی و روایی آن در بسیاری از مطالعات محاسبه شده است. همچنین پایایی در مطالعه­ی مقدماتی با ضریب آلفای کرونباخ 86%،مجددا مورد تایید قرار گرفت.داده ها پس­از جمع آوری با استفاده ازضرب همبستگی گاما وآزمون کی­دو وتحلیل رگرسیون لجستیک با نرم افزاراس پی اس16مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته­ها: عوامل موثردرونی اهمیت بیشتری نسبت به عوامل­موثر بیرونی داشتند.درافراد جوان تر اهمیت عوامل­موثردرونی نسبت بالاتری داشت.عوامل­موثربیرونی درافراد مسن تر از اهمیت بالاتری برخوردار بود.سه حیطه­ی ماهیت ­کار،پیشرفت ­و توسعه­ی شغلی و موقعیت ­شغلی نیز بالاترین اهمیت را­دربین حیطه­های عوامل موثر درونی دارا بودند.دو حیطه­ی امنیت شغلی وارتباط با دیگران بالاترین اهمیت­را در بین حیطه­های عوامل­موثربیرونی داشتند.اهمیت دو حیطه­ی ارزش های اخلاقی- اعتقادی وعدالت که از حیطه­های تئوری­دوعاملی­انگیزش­شغلی هرزبرگ نبوده است ولی از نتایج بدست آمده ازآخرین سوال پرسش نامه وجود این دوعامل با اهمیت بود.  

نتیجه­ گیری:فراهم­نمودن محیط کاری مناسب با توجه به مرتبه­ی علمی اعضای هیات­علمی توام با امنیت شغلی­واحترام به ارزش های اخلاقی،رفع موانع و مشکلات استخدامی،بهبود ماهیت­کاربا توجه به سن­وسابقه­ی کارآموزشی افراد و ارایه­ی حقوق و دستمزد برمبنای توانایی­وعملکرد،عدالت،قدردانی شایسته،ارتباطات مناسب،تنظیم آیین نامه های ارتقای شغلی مناسب موجبات انگیزش شغلی اعضای هیات علمی بوده که سبب می­گردد احساس تعهد بیشتری نسبت به انجام وظایف محوله داشته باشند ورضایت بخشی ازکاراحساس کنند.

متن کامل [PDF 459 kb]   (290 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb