دوره 9، شماره 23 - ( 6-1395 )                   جلد 9 شماره 23 صفحات 20-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (9764 مشاهده)

زمینه و هدف: مهم­ترین عامل موثر برموفقیت درهرسازمانی،نیروی انسانی­آن سازمان می­باشد.نیروی انسانی­که با قوه­ی خلاقیت، ابتکار،ایمان وتعهد خود،تاثیر به­سزایی­درعملکرد سازمان دارد.اعضای هیات علمی دانشگاه­ها از ارکان اصلی نیروی انسانی بوده و با تاثیر برپیشرفت جایگاه علمی دانشگاه­ها سبب پیشرفت درجوامع می­گردند.دراین راستا،توجه به عوامل انگیزش شغلی اعضای هیات­علمی دانشگاه­ها به بهره وری­هرچه بیشتر دانشگاه­ها کمک بسیاری می­کند. تعیین­عوامل موثر برانگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی براساس تئوری انگیزشی­دوعاملی­هرزبرگ هدف این مطالعه بود.

روش بررسی: دریک مطالعه­ی مقطعی­توصیفی به بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه­علوم­پزشکی­شهیدبهشتی­با نمونه­ای برابر137نفر از اعضای هیات­علمی دانشگاه،( 10درصد از جامعه­ی آماری)به طورتصادفی ومتناسب با حجم وجنسیت اعضا در12دانشکده­ی دانشگاه پرداخته شد.ابزارمورد استفاده پرسشنامه­ای حاوی40عامل­در11حیطه از عوامل موثربیرونی و موثر­درونی انگیزش شغلی مبتنی بر نظریه دو عاملی هرزبرگ بود.پایایی و روایی آن در بسیاری از مطالعات محاسبه شده است. همچنین پایایی در مطالعه­ی مقدماتی با ضریب آلفای کرونباخ 86%،مجددا مورد تایید قرار گرفت.داده ها پس­از جمع آوری با استفاده ازضرب همبستگی گاما وآزمون کی­دو وتحلیل رگرسیون لجستیک با نرم افزاراس پی اس16مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

یافته­ها: عوامل موثردرونی اهمیت بیشتری نسبت به عوامل­موثر بیرونی داشتند.درافراد جوان تر اهمیت عوامل­موثردرونی نسبت بالاتری داشت.عوامل­موثربیرونی درافراد مسن تر از اهمیت بالاتری برخوردار بود.سه حیطه­ی ماهیت ­کار،پیشرفت ­و توسعه­ی شغلی و موقعیت ­شغلی نیز بالاترین اهمیت را­دربین حیطه­های عوامل موثر درونی دارا بودند.دو حیطه­ی امنیت شغلی وارتباط با دیگران بالاترین اهمیت­را در بین حیطه­های عوامل­موثربیرونی داشتند.اهمیت دو حیطه­ی ارزش های اخلاقی- اعتقادی وعدالت که از حیطه­های تئوری­دوعاملی­انگیزش­شغلی هرزبرگ نبوده است ولی از نتایج بدست آمده ازآخرین سوال پرسش نامه وجود این دوعامل با اهمیت بود.  

نتیجه­ گیری:فراهم­نمودن محیط کاری مناسب با توجه به مرتبه­ی علمی اعضای هیات­علمی توام با امنیت شغلی­واحترام به ارزش های اخلاقی،رفع موانع و مشکلات استخدامی،بهبود ماهیت­کاربا توجه به سن­وسابقه­ی کارآموزشی افراد و ارایه­ی حقوق و دستمزد برمبنای توانایی­وعملکرد،عدالت،قدردانی شایسته،ارتباطات مناسب،تنظیم آیین نامه های ارتقای شغلی مناسب موجبات انگیزش شغلی اعضای هیات علمی بوده که سبب می­گردد احساس تعهد بیشتری نسبت به انجام وظایف محوله داشته باشند ورضایت بخشی ازکاراحساس کنند.

متن کامل [PDF 459 kb]   (1962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۵/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲