دوره 9، شماره 24 - ( 10-1395 )                   جلد 9 شماره 24 صفحات 92-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MohammdZade B, Maghsodi L, Vakili M, Sadeghi T, Zarei F. The Association between Personal Characteristics and Educational Experiences with Academic Achievement among the Students Zanjan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2017; 9 (24) :92-101
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-753-fa.html
محمد زاده بفرین، مقصودی لیلا، وکیلی محمد مسعود، صادقی طاهره، زارعی فاطمه. رابطه ویژگی‌های فردی و تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1395; 9 (24) :92-101

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-753-fa.html


دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ،استادیار دانشکده بهداشت، استادیاردانشگاه علوم پزشکی زنجان
چکیده:   (1282 مشاهده)

زمینه و هدف: راهبردهای مطالعه و یادگیری شامل افکار و رفتارهای نهان و آشکاری است که با موفقیت در یادگیری مرتبط هستند. از طرفی، پرورش و رشد نسلی از دانشجویان که قادر به فعالیت در محیط‌هایی با ارزش‌های متنوع، تغییرات سریع فناوری و تحولات پیچیده­ی فرهنگی و اجتماعی باشد، یکی از چالش‌های منحصربه‌ فرد مسوولان دانشگاه‌ها است. این مطالعه باهدف بررسی رابطه ویژگی­های فردی و تجارب دانشگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با دستاورد­های تحصیلی آنان انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی -همبستگی است که نمونه­ی مطالعه 352 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1394-1395 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برحسب جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه‌ی استاندارد تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه استفاده شد.

یافته‌ها: بر اساس نتایج، هر سه بعد تجارب دانشگاهی دانشجویان شامل ادراک از کیفیت تلاش، کیفیت محیط موسسه و انسجام اجتماعی به ترتیب پیش‌بینی کننده دستاوردهای تحصیلی آنان است و 415/0 از واریانس دستاوردها پیش‌بینی می‌کند. همچنین برحسب رشته و مقطع تحصیلی قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیش­بینی دستاوردهای تحصیلی آنان متفاوت است. نتایج این پژوهش به‌طورکلی نشان‌دهنده­ی رضایت نسبی دانشجویان از دستاوردهای دانشگاهی است.

نتیجه‌گیری: توجه به ویژگی‌های فردی و تجارب دانشگاهی دانشجویان به‌منظور تحقق دستاوردهای تحصیلی آنان در دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری است. لذا تاثیر پذیری افراد از محیط پیرامون علمی اعم از افراد و امکانات، بهبود این عوامل در راستای برقراری ارتباط بهتر بین دانشجویان و اساتید و کارمندان و بهبود محیط فیزیکی برای انجام کارهای گروهی و تحقیقاتی اهمیت دارد.

متن کامل [PDF 177 kb]   (217 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb