دوره 10، شماره 25 - ( 3-1396 )                   جلد 10 شماره 25 صفحات 59-67 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sayyad S, vahabi A, vahabi B, sayyadi M, roshani D, amani M. Survey of Entrepreneurship Spirit of students in Kurdistan and Kermanshah Universities of Medical Sciences, 2015-2016. J Med Edu Dev. 2017; 10 (25) :59-67
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-818-fa.html
صیاد سیروان، وهابی احمد، وهابی بشری، صیادی مهناز، روشنی دائم، امانی منا. بررسی روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و کرمانشاه در سال 1394. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1396; 10 (25) :59-67

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-818-fa.html


استادیار گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران.
چکیده:   (80 مشاهده)

زمینه و اهداف: کارآفرینی و افزایش فعالیت­های کارآفرینانه می تواند محرک مناسبی در جهت رشد و توسعه جوامع محسوب شود و افزایش درآمد و بهبود زندگی افراد را به همراه داشته باشد. این مطالعه با هدف تعیین روحیه کارآفرینی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کردستان و کرمانشاه در سال 1394 اجرا گردید.

روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه مورد بررسی، دانشجویان دانشگاه­های علوم پزشکی کردستان و کرمانشاه بودند که از بین آن­ها 500 نفر به روش تصادفی طبقه بندی شده با تخصیص متناسب استفاده شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه 54 سئوالی روحیه کارآفرینی استفاده گردید. برای توصیف، تجزیه و تحلیل داده­های جمع آوری شده از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون یو-من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردید.

یافته­ها: میانگین نمره کلی کارآفرینی دانشجویان مورد بررسی برابر با 07/5±69/29 بود. این نمره در دانشجویان علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی کرمانشاه به ترتیب برابر با 13/5±89/29 و 03/5±52/29 بود. روحیه کارآفرینی در بین دو دانشگاه مورد بررسی، تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد (98/0=P).

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان هر دو دانشگاه مورد بررسی در حیطه های توفیق طلبی و ریسک­پذیری روحیه کارآفرینی از روحیه کارآفرینی بالاتر از میانگین برخوردار بودند و این مسأله می­تواند زمینه­ای مساعد برای اجرا و پیشبرد برنامه های مربوط به توسعه و آموزش های کارآفرینی ایجاد نماید.

متن کامل [PDF 227 kb]   (26 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۳۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb