دوره 10، شماره 27 - ( 9-1396 )                   جلد 10 شماره 27 صفحات 19-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده:   (6202 مشاهده)
زمینه و هدف: در راستای الکترونیکی شدن فرایندهای آموزش و یادگیری و ارزشیابی، هدف از انجام این مطالعه بررسی اثربخشی و کارایی استفاده از نرم افزار جامع مدیریت آزمون (نجما) در برگزاری آزمون­ های ارتقا و گواهینامه دستیاران تخصصی بالینی پزشکی بوده است.
روش بررسی: در یک مطالعه ­ی  توصیفی مقطعی در سال 1394، در گروه­ های بالینی دانشکده­ ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هزینه­ های مربوط به برگزاری آزمون­ های ارتقا و گواهینامه دستیاران در سال­ های 1393 به روش سنتی و1394 به روش نجما مقایسه گردید. شاخص­ های کمی و کیفی تعداد 6300 سوال مربوط به 42 دفترچه آزمون 21 رشته­ ی بالینی به تفکیک روش برگزاری ارزیابی شد. از کل اعضای هیات علمی گروه ­های بالینی دانشکده­ ی پزشکی نیز در مورد مزیت­ های هر یک از دو روش سنتی و نجما نظرسنجی شد.
یافته­ ها: هزینه­ های برگزاری آزمون در روش نجما کمتر از روش سنتی بود. از کل 377 نفر عضو هیات علمی بالینی دانشکده­ ی پزشکی، 8/64 درصد از اساتید موافق با برگزاری آزمون­ ها به روش نجما به جای روش سنتی بودند. شاخص ­های کمی و کیفی آزمون و میزان ایرادهای ساختاری سوالات در بین دو روش سنتی و نجما تفاوت آماری معنی داری با یکدیگر نداشت.
نتیجه گیری: با توجه به قابلیت­ های نرم افزار نجما در مدیریت آزمون­ های کشوری، می­توان علاوه بر کاهش هزینه ­ها و وقت صرف شده و رضایت­ مندی بیشتر اساتید، با حذف مراحل واسطه ­ای از مرحله طراحی تا آنالیز سوالات امتحان، افزایش امنیت آزمون را نسبت به روش­ های سنتی تامین کرد.
 
متن کامل [PDF 294 kb]   (447 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصی
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۵/۲۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۲۶