دوره 11، شماره 32 - ( 12-1397 )                   جلد 11 شماره 32 صفحات 34-42 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shami R, Kia kojouri D, Biglari A, Mehrasbi M, Shoghli A, Gharehbaghi H. Evaluation of Relationship between Awareness of Islamic Citizenship Rights and Organizational Similar-to-me of Education Managers of Zanjan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2019; 11 (32) :34-42
URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-936-fa.html
شامی رضا، کیاکجوری داود، بیگلری علیرضا، مهراسبی محمدرضا، شغلی علیرضا، قره باغی حمید. بررسی رابطه آگاهی از حقوق شهروندی اسلامی با منسانی سازمانی مدیران گروه های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشكي. 1397; 11 (32) :34-42

URL: http://zums.ac.ir/edujournal/article-1-936-fa.html


گروه برنامه ریزی و رفاه اجتماعی، دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ،ایران
چکیده:   (241 مشاهده)
زمینه و هدف : هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین آگاهی از حقوق شهروندی اسلامی و منسانی (similar-to-me)  سازمانی مدیران گروه‌­های آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان می‌­باشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه‌­ی آماری این پژوهش شامل تمام مدیران گروه‌­های آموزشی و اعضای هیات علمی دارای سابقه‌­ی مدیریت گروه آموزشی بود. نمونه‌های پژوهش مشتمل بر 117 مدیر گروه‌­های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان بودند که دوره‌­های آنلاین حقوق  را سپری کرده بودند. نمونه‌­ها با استفاده از روش در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته در قالب لیکرت 5 گزینه‌­ای بود. تحلیل داده‌­ها با استفاده از نرم افزار ( 5/8 lisrel ) انجام شد.
یافته‌­ها : نتایج نشان داد در مسیر مستقیم آموزش اصل کرامت (با ضریب مسیر = 20/0- ) بیشترین تاثیر را بر روی متغیر وابسته داشته است. در مسیر غیر مستقیم به ترتیب متغیرهای آزادی بیان (17/0-) ، حق سیاسی-اجتماعی(15/0-) آزادی عقیده (04/0-) بیشترین تاثیر را به واسطه­‌ی متغیر میانجی (حق امنیت) بر روی متغیر وابسته تحقیق یعنی منسانی سازمانی مدیران گروه­‌های آموزشی داشته است.
نتیجه گیری: تمامی متغیرهای پژوهش، تاثیر خود را به­‌واسطه‌­ی متغیر حق امنیت در مسیر غیر مستقیم داشته­‌اند ، توصیه می­شود جهت تحقق هر چه بیشتر حقوق شهروندی اسلامی و مضامین مرتبط با آن پیش از هر چیز حق امنیت (شغلی-روانی) مهیا شود تا شاهد تاثیر مثبت آن همانند کاهش منسانی سازمانی در مدیران گروه‌­های آموزشی باشیم.
 
متن کامل [PDF 904 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: عمومی
دریافت: ۱۳۹۷/۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه آموزش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Journal of Medical Education Development

Designed & Developed by : Yektaweb