دوره 17، شماره 69 - ( 10-1388 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 70-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hazavehei S, Asadi Z, Hasanzade A, Shekarchizadeh P. A Study on the Effect of Physical Education (Π) Curriculum Based on BASNEF Model on Female Students’ Regular Physical Activity in Isfahan University of Medical Sciences. J Adv Med Biomed Res. 2009; 17 (69) :70-83
URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-1030-fa.html
هزاوه ای سیدمحمد مهدی، اسدی زهراالسادات، حسن‌زاده اکبر، شکرچی‌زاده پریوش. بررسی تاثیر برنامه‌ی واحد درسی تربیت بدنی 2 تنظیم شده بر اساس مدل بزنف بر فعالیت جسمانی منظم دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله‌ی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. 1388; 17 (69) :70-83

URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-1030-fa.html


چکیده:   (21308 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: با توجه به مزایای انجام فعالیت جسمانی منظم و شیوع بالای بی‌تحرکی بین بانوان و نقش برنامه‌های آموزشی بر اساس مدل‌های آموزش بهداشت، مطالعه‌ی حاضر به بررسی تاثیر برنامه‌ی واحد درسی تربیت بدنی (2) تنظیم شده بر اساس مدل بزنف (BASNEF) بر فعالیت جسمانی منظم دانشجویان دختر می‌پردازد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه‌ای تجربی بود که جامعه‌ی پژوهش را کلیه‌ی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که واحد تربیت‌بدنی 2 را در نیم سال اول سال تحصیلی 86-85 انتخاب کرده بودند، تشکیل ‌داد (120N=). همه این دانشجویان در 6 کلاس قرار داشتند که به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل (3 کلاس) و مداخله (3 کلاس) تقسیم شدند. ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ی تنظیم شده بر اساس مدل بزنف و پرسشنامه‌ی فعالیت جسمانی بین المللی IPAQ بوده است. دانشجویان گروه مداخله به مدت دو ماه تحت برنامه‌ی آموزشی بر اساس اجزای مدل بزنف (متشکل از باورها، نگرش‌ها، هنجار‌های انتزاعی، عامل توانمند‌ساز) قرارگرفتند. گروه کنترل هم به مدت دو ماه تحت آموزش معمول واحد عمومی تربیت بدنی (2) قرار گرفتند. اطلاعات مربوط قبل، بعد، 2 ماه و 4 ماه بعد از مداخله جمع‌آوری شد. و مورد آنالیز آمار تحلیلی قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمرات متغیرهای اجزای مدل بزنف بین گروه کنترل و مداخله‌ بعد از مداخله‌ی آموزشی اختلاف معنی‌داری را نشان داد. گروه مداخله به طور معنی‌داری عملکرد بهتری در خصوص انجام فعالیت جسمانی منظم در 2 و 4 ماه پس از پایان برنامه‌ی آموزشی داشت. نتیجه‌گیری: مدل بزنف می‌تواند در طراحی برنامه‌ی آموزشی واحد تربیت بدنی جهت بهبود عملکرد دانشجویان در زمینه‌ی انجام فعالیت جسمانی منظم کاربرد داشته باشد.

متن کامل [PDF 316 kb]   (4270 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی |
دریافت: ۱۳۸۸/۱۰/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پیشرفت‌های تحقیقات پزشکی و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | J Adv Med Biomed Res

Designed & Developed by : Yektaweb