دوره 19، شماره 74 - ( 1-1390 )                   جلد 19 شماره 74 صفحات 63-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print

Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamta A, SHariatzadeh S, Soleimani M, Seifi F. Introduction and Bioinformatic's Evaluation of Candidate Genes in Breast Cancer Using Cytogenetic Studies of Cancer Induction. J Adv Med Biomed Res. 2011; 19 (74) :63-77
URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-1418-fa.html
همتا احمد، شریعت زاده سید محمد علی، سلیمانی مهرنجانی ملک، سیفی فاطمه. معرفی و بررسی بیوانفورماتیکی ژن‌های کاندید در بروز سرطان پستان به روش مطالعه‌ی سیتوژنتیکی سرطان القایی. مجله‌ی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. 1390; 19 (74) :63-77

URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-1418-fa.html

چکیده:   (26349 مشاهده)

چکیده مقدمه: کشف تغییرات کروموزومی که در تشکیل سلول‌های نئوپلاستیک و تومورهای بدخیم دخالت دارد یکی از مهم‌ترین اهداف تحقیقات در سرطان شناسی می‌باشد. در این تحقیق به مطالعه سرطان پستان ایجاد شده در موش‌های نژاد SD پرداخته شد و با روش‌های بیواینفورماتیک نواحی مشابه آن‌ها در کروموزوم‌های انسان مورد شناسایی و پیشنهاد قرار گرفت. روش‌ها بررسی: در این پژوهش از موش صحرایی نژاد SDبه عنوان مدل حیوانی جهت القای سرطان پستان استفاده گردید که طی آن 10 میلی‌گرم از ماده کارسینوژنیک DMBAبه رت‌های تحت تیمارخورانده شد. بعد از انجام روش هیستوپاتولوژی و ایمنوهیستوشیمی بر روی تومورها، اقدام به کشت سلول و تهیه کروموزوم‌های متافازی شد .بعد از رنگ آمیزی، GTG سلول‌های سرطانی با ایدئوگرام رت مقایسه گردید. بر اساس چگونگی تغییرات و محل آن‌ها و با کمک پایگاه‌های اطلاعاتی، لیستی از ژن‌ها و همچنین نقش احتمالی آن‌ها را با توجه به روش مقایسه‌ی ژنومیک بین موش صحرایی و انسان مورد مطالعه قرار گرفت. با مطالعه‌ کروموزوم‌های متافازی، بیشترین و مشترک‌ترین تغییرات کروموزومی اتفاق افتاده در بین مجموعه‌های کروموزومی ثبت گردید. نتایج: تغییرات کروموزومی ایجاد شده طیف وسیعی از ناهنجاری‌های عدی و ساختاری را شامل می‌گردید و به‌طور واضح، کروموزوم‌های شماره‌ 3،4،8، 12 و 17 دچار افزایش و کروموزوم‌های شماره 3،9،12و15 دچار گم شدگی در تعداد کروموزوم‌ها گردیده بودند. علاوه بر این، تغییرات ساختاری از جمله حذف شدگی در کروموزوم‌های شماره 2،3،4،6،7،20 همچنین اضافه شدگی در کروموزوم‌های 11،15 و 19 به‌طور غیر اتفاقی مشاهده شد نتیجه‌گیری: با استفاده از روش‌های مقایسه‌ی ژنومیک و مطالعه مقالات علمی در ارتباط با ژن‌های مستقر در نواحی کروموزومی تغییر یافته، پیشنهاد می‌گردد که ژن‌های TGFBR،HACE1،UBR5، CALB2،HPR،LCP1،,CXAD،RRM2B،ABO,ZFHX3, ,TNFSF1,ABL1 EPSTI1، PRDM1 ,REG3A ,FOXA1, PRKD1 احتمالأ می‌توانند از جمله مهم‌ترین ژن‌ها در بروز سرطان پستان در مدل ایجاد شده باشند، لذا این گروه از ژن‌ها و ژن‌های مرتبط با آن‌ها برای مطالعات بیشتر و دقیق‌تر توصیه می‌گردند.

متن کامل [PDF 543 kb]   (3527 دریافت)