دوره 26، شماره 116 - ( 5-1397 )                   جلد 26 شماره 116 صفحات 48-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani N, Moazedi A, Adarinesh Khaki M, Pourmehdi Boroujeni M. The Effect of Docosahexaenoic Acid on Spatial Learning and Memory in Adult Male Rats Model of Alzheimer's Disease . zumsj. 2018; 26 (116) :48-60
URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-5088-fa.html
زمانی نسترن، معاضدی احمدعلی، آفرینش خاکی محمدرضا، پور مهدی بروجنی مهدی. تاثیر دوکوزاهگزانوئیک اسید بر یادگیری و حافظه فضایی در مدل بیماری آلزایمر موش‌های صحرایی نر بالغ. مجله‌ی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. 1397; 26 (116) :48-60

URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-5088-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز
چکیده:   (2589 مشاهده)
زمینه و هدف: دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) فراوان‌ترین اسید چرب غیر اشباع در مغز است و یکی از اجزای ساختاری غشای سلول‌های عصبی است. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی تاثیر DHA بر اختلال یادگیری و حافظه‌ی فضایی در مدل بیماری آلزایمر با تخریب الکتریکی هسته‌ی قاعده‌ای مگنوسلولاریس (NBM) انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه 56 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار (Wistar) به هشت گروه تقسیم شدند: کنترل، تخریب (تخریب الکتریکی دو طرفه‌ی NBM)، شاهد تخریب (ورود الکترود به NBM بدون القای جریان الکتریکی)، تخریب DHA  (5، 5/2، 1، 1/0 میلی‌گرم بر کیلوگرم) و حلال (تخریب+روغن کنجد 2/0 میلی‌لیتر). یک هفته بعد، موش‌های صحرایی به مدت 5 روز با دستگاه ماز Y شکل آموزش دیدند. بیست و پنج روز بعد از آموزش، آزمون فراخوانی حافظه برای ارزیابی حافظه‌ی بلند مدت انجام گرفت.
یافته‌ها: تخریب دوطرفه‌ی NBM منجر به کاهش یادگیری فضایی در مقایسه با گروه‌های کنترل و شاهد تخریب گردید (001/0P<). در گروه حلال در مقایسه با گروه تخریب هیچ تغییری در یادگیری فضایی مشاهده نگردید. همچنین درمان با DHA در گروه‌های تخریب DHA 1میلی‌گرم بر کیلوگرم، (05/0P< تخریب  DHA(01/0P<) 5/2 میلی‌گرم بر کیلوگرم، تخریب DHA 5 میلی‌گرم بر کیلوگرم (01/0P<)، موجب افزایش معنی‌دار در یادگیری فضایی گردید. علاوه بر این بین نتایج روز پنجم آموزش و آزمون فراخوانی حافظه‌ی روز سی‌ام تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: دوکوزاهگزانوئیک اسید بصورت وابسته به مقدار موجب بهبود نقص یادگیری فضایی در مدل بیماری آلزایمر با تخریب الکتریکی NBM می‌گردد.
 
متن کامل [PDF 3532 kb]   (704 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | ZUMS Journal

Designed & Developed by : Yektaweb