دوره 16، شماره 65 - ( 10-1388 )                   جلد 16 شماره 65 صفحات 61-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Payami Bousari M, Ebrahimi H, Ahmadi F, Abedi H. Types and Major Causes of Conflicts Experienced by Nurses: A Qualitative Analysis. zumsj. 2009; 16 (65) :61-76
URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-879-fa.html
پیامی بوساری میترا، ابراهیمی حسین، احمدی فضل الله، عابدی حیدر علی. تبیین تجارب پرستاران از علل و عوامل مؤثر بر تعارضات شغلی: مطالعه‌ی کیفی. مجله‌ی علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. 1388; 16 (65) :61-76

URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-879-fa.html


چکیده:   (24767 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: وقوع تعارض در مشاغل خدمات درمانی از جمله پرستاری که مستلزم تعاملات گسترده با افراد مختلف است امری طبیعی و اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود. با توجه به تأثیرات منفی تعارضات مخرب بر عملکرد شغلی پرستاران و تیم درمانی و روشن نبودن علل، انواع و ابعاد پدیده‌ی تعارضات شغلی پرستاران، انجام مطالعه‌ای در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف از این مطالعه تبیین تجارب پرستاران از علل و عوامل ایجاد‌کننده‌ی پدیده‌ی تعارضات شغلی می‌باشد. روش بررسی: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد گراندد تئوری انجام شده است. جهت گردآوری داده‌ها از روش مصاحبه عمیق و برای تحلیل داده‌ها از روش مقایسه‌ی مداوم اشتراوس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. یافته‌ها: روند کدگذاری باز منجر به ظهور طبقاتی در ارتباط با شرایط علّی و انواع تعارضات شغلی در پرستاری گردید. قرار گرفتن در شرایط تحمیلی، مواجهه با مخالفت، اختلاف نظر و رفتارهای مخرب معرف ویژگی‌های وقایع تعارض‌برانگیز هستند و تعارضات وظیفه، فرآیند، روابطی و حاشیه‌ای طبقات اصلی تعارض را در محیط‌های بالینی تشکیل می‌دهند. نگرانی اصلی شرکت‌کنندگان تعارض منافع شناسایی شد که چگونگی شکل‌گیری و توسعه‌ی انواع تعارض در بافت پرستاری را تبیین می نماید. نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان دادند که تعارض یک پدیده‌ی پویا و برگرفته شده از تعارض منافع است. یافته‌ی قابل‌توجه این بود که تعارضات در محیط بالینی غالبا بر جنبه‌های غیروظیفه‌ای و حاشیه‌ای پرستاری متمرکز هستند. این تعارضات بخشی از روند شبیه‌سازی را در پرستاری تشکیل می‌دهند. واژگان کلیدی: مطالعه‌ی کیفی، رویکرد گراندد تئوری، تعارضات شغلی، پرستار، محیط‌های بالینی

متن کامل [PDF 257 kb]   (3164 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۸/۴/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۴/۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۴/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | ZUMS Journal

Designed & Developed by : Yektaweb