دوره 13، شماره 51 - ( تير 1384 )                   جلد 13 شماره 51 صفحات 42-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Elementary School Children in Zanjan 2004 - 2005. ZUMS Journal. 2005; 13 (51) :42-48
URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-375-fa.html
شعبانی مینا، یادگاری امیر. بررسی شیوع اختلالات بیش فعـالی و کمبود توجه در دانش آموزان دبستـانی شهر زنجان، در سال تحصیلی 84 ـ 1383. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. 1384; 13 (51) :42-48

URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-375-fa.html


چکیده:   (24101 مشاهده)

چکیده زمینه و هدف: اختلال کمبود توجه و بیش فعالی شایع‌ترین و شناخته شده ترین اختلال روان پزشکی در بین کودکان و نوجوانان می‌باشد. نظر به اهمیت این اختلال در کودکان و عوارض ناشی از آن، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین شیوع اختلال بیش فعالی و کمبود توجه در دانش آموزان ابتدایی شهر زنجان در سال تحصیلی 84 ـ 1383 انجام شد. روش بررسی: این مطالعه‌ی مقطعی بر روی 428 دانش‌آموز ابتدایی که به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه‌ی 38 و 48 سوالی کانرز مربوط به آموزگار و والدین استفاده شد. جهت تعیین اختلال بیش فعالی از آنالیز توام پرسش نامه های آموزگار و والدین استفاده شد و برای تعیین فراوانی اضطراب و اختلالات روان تنی از پرسش نامه‌ی والدین استفاده گردید. رابطه‌ی این مشکلات با برخی عوامل جمعیت شناختی با استفاده از آزمون کای دو مورد بررسی قرار گرفت . یافته‌ها : میزان فراوانی اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، اختلال اضطرابی و اختلال روان تنی با استفاده از پرسش‌نامه‌ی 48 سؤالی به ترتیب 1/9، 9/14 و 8/2 درصد به دست آمد. اختلال بیش فعالی با استفاده از پرسش‌نامه‌ی 48 سؤالی، 2/12 درصد محاسبه شد و 9/4 درصد از نمونه‌ها از هر دو پرسش‌نامه، امتیاز معنی دار کسب کردند. نسبت شیوع بیش فعالی، اختلال اضطرابی و اختلال روان تنی در پسرها نسبت به دخترها بیشتر بود، که از لحاظ آماری معنی‌دار نبود. اختلال بیش فعالی به طور معنی‌داری با اختلال اضطرابی (001/0= P)، وضعیت تحصیلی بد دانش‌آموز (001/0 = P)، و نیز سابقه‌ی اختلال روان‌ پزشکی در برادر یا خواهر دانش آموز (004/0 = P) همراهی داشت. بقیه‌ی متغیرها (شغل پدر، تعداد اعضای خانواده، وضعیت مسکن، سابقه‌ی بیماری روان‌ پزشکی پدر یا مادر و پایه‌ی تحصیلی) ارتباط معنی داری با اختلالات نداشتند . نتیجه‌گیری: اختلال کمبود توجه وبیش فعالی دارای شیوع متوسط در جامعه‌ی مورد مطالعه است. علیرغم آن که پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی غربال‌گری بر پایه‌ی پرسش نامه بوده و تشخیص قطعی بر اساس مصاحبه‌ی روان پزشکی و بررسی دقیق علایم حاصل خواهد شد، اما نتایج حاصل، بیان‌گر اهمیت شناخت سریع و به موقع این اختلال و آگاه سازی والدین و اولیای مدرسه درباره این مشکلات می‌باشد.

متن کامل [PDF 124 kb]   (2966 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۸۷/۷/۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۶ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | ZUMS Journal

Designed & Developed by : Yektaweb