دوره 21، شماره 88 - ( 5-1392 )                   جلد 21 شماره 88 صفحات 95-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rjabi Gilan N, Ghaeemi S, Reshadat S, Rajabi gilan S. The Relationship between Social Capital and Health-Related Quality of Life among Teachers. ZUMS Journal. 2013; 21 (88) :95-107
URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-2362-fa.html
رجبی گیلان نادر، قاسمی سید رامین، رشادت سهیلا، رجبی گیلان سجاد. بررسی رابطه‌ی بین سرمایه‌ی اجتماعی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در معلمان . مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. 1392; 21 (88) :95-107

URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-2362-fa.html


چکیده:   (9502 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: پژوهش‌ها نشان دهنده‌ی رابطه‌ی بین سرمایه اجتماعی و سلامت است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه‌ی بین سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بین معلمان انجام شد. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، حجم نمونه برابر 375 نفر بود که به شیوه‌ی نمونه‌گیری خوشه‌ایی چندمرحله‌ایی انتخاب شدند. برای سنجش سرمایه اجتماعی از پرسشنامه‌ی اونیکس و بولن (2000) و جهت سنجش کیفیت زندگی مرتبط با سلامت از پرسشنامه SF-36 استفاده شد. آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیزواریانس و همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون جهت تحلیل داده‌ها به‌کار گرفته شد. یافته‌ها: میانگین سنی پاسخگویان 26/5±7/40 سال بود. 9/51 درصد نمونه‌ی پژوهش، معلمان مرد بودند. میانگین و انحراف معیار نمرات کلی کیفیت زندگی برابر 02/17± 54/64 و سرمایه‌ی اجتماعی برابر 74/16± 21/71 بود. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه‌ی اجتماعی کلی با کیفیت زندگی کلی ( 004/P= ؛153/ 0r =)، سرمایه‌ی شناختی با سلامت جسمی (011/P= ؛136/ 0r =) و سرمایه‌ی ارتباطی با سلامت روانی (012/ P=؛133/ 0r =) رابطه معناداری وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی ساختاری نیز با هر دو بعد کیفیت زندگی: سلامت جسمی (006/ P=؛146/ 0r =) و سلامت روانی (003/ P=؛156/ 0r =) رابطه‌ی مثبت و معناداری دیده شد. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای (جنس)، (وضعیت تأهل) و (سن) بر رابطه‌ی بین سرمایه اجتماعی کلی و کیفیت زندگی کلی تاثیر نداشته‌اند و از مدل خارج شده‌اند، اما متغیر (درآمد)، به‌عنوان یک متغیر موثر در رابطه‌ی اصلی پژوهش عمل می‌کند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که رابطه‌ی مثبتی بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در معلمان وجود دارد. به‌نظر می‌رسد رشد فعالیت‌های گروهی معلمان در قالب انجمن‌های داوطلبانه می‌تواند سبب افزایش اعتماد و گسترش شبکه‌های شخصی و در نتیجه موجب بهبود سلامت جسمی و روانی گردد.
متن کامل [PDF 232 kb]   (1946 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۲/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۲/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۷/۳۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | ZUMS Journal

Designed & Developed by : Yektaweb