XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasiri R, Mohammad Esmail E, Amiri G, Nasiri M. The Study of Storytelling Effectiveness on Social Interaction of Boys with Autism Spectrum Disorder. ZUMS Journal. 2017; 25 (109) :100-108
URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-4101-fa.html
نصیری رقیه، محمد اسماعیل الهه، امیری غزال، نصیری مریم. بررسی اثر بخشی قصه خوانی بر تعاملات اجتماعی کودکان پسر مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. 1396; 25 (109) :100-108

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
چکیده:   (133 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم (ASD) اختلال عصب شناختی پیچیده‌ای است که منجر به افت عمده در تعاملات اجتماعی می‌شود. گزارش شده است قصه خوانی، الگوهایی از مهارت‌های ارتباطی و رفتاری و شیوه‌های مناسب برخورد در موقعیت‌های مختلف ارتباطی‌را در رابطه افراد مختلف با کودکان ASD  ارائه داده است. این مطالعه با هدف بررسی اثر بخشی قصه خوانی بر تعاملات اجتماعی کودکان پسر  ASD
انجام شد.

روش بررسی: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی ASD مدارس دولتی و نیمه دولتی شهر کرج در سال 1394 بودند. در مجموع 24 دانش آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 120 جلسه 30 دقیقه‌ای تحت تاثیر متغیر قصه خوانی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. تعاملات اجتماعی کودکان  ASDبه‌وسیله‌ی مقیاس الگوریتم رفتار فعلی ADI-R مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. داده‌ها با استفاده ازنرم‌افزار 19 SPSSو با روش کوواریانس تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که قبل از مداخله، میانگین و انحراف معیار تعاملات اجتماعی گروه قصه خوانی 055/1±75/28 بود، اما پس از مداخله میانگین و انحراف معیار تعاملات اجتماعی گروه قصه خوانی 53/2±91/19 شد. نتایج نشان داد که قصه خوانی به‌طور معناداری منجر به افزایش تعاملات اجتماعی کودکان ASD شد.

نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست آمده قابلیت کاربرد قصه خوانی و ساختار آن در بهبود تعاملات اجتماعی کودکان ASD را نشان داد.

متن کامل [PDF 191 kb]   (181 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | ZUMS Journal

Designed & Developed by : Yektaweb