XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

MohammadPourhdki, Rahnama, Abdollahimohammad, Shahraki vahed, Shaamsizadeh. A comparison of the effect of training by peers and nurses on anxiety in patients with myocardial infarction: A randomized control trial. PCNM. 2016; 6 (3) :12-23
URL: http://zums.ac.ir/nmcjournal/article-1-415-fa.html
محمدپورهدکی رضا، رهنما مژگان، عبدالهی‌محمد عبدالغنی، شهرکی‌واحد عزیز، شمسی‌زاده مرتضی. مقایسۀ تأثیر آموزش همتا و آموزش پرستار بر اضطراب بیماران مبتلاء به سکتۀ قلبی: یک مطالعۀ کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی. 1395; 6 (3) :12-23

دکتری پرستاری، استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران دانشگاه علوم پزشکی
چکیده:   (412 مشاهده)

زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین واکنش‌های روانی بیماران مبتلا به سکتۀ حاد قلبی می‌باشد. مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ تأثیر آموزش پرستار و آموزش همتا بر اضطراب بیماران مبتلا به سکتۀ قلبی انجام شد.

روش بررسی: مطالعۀ حاضر مداخله‌ای و نیمه‌تجربی است. نمونه‌ها شامل 60 بیمار سکتۀ قلبی است که به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. از آموزش همتا جهت گروه اول و برای گروه دوم آموزش پرستار انجام شد. میزان اضطراب سه روز بعد از سکتۀ قلبی( قبل از مداخله)، بلافاصله بعد از مداخله، پنج روز و چهار هفته بعد از سکتۀ قلبی در دو گروه از طریق تکمیل پرسشنامۀ اضطراب اشپیل برگر بررسی شد. داده‌ها از طریق آزمون آماری تی‌مستقل، آزمون کای‌دو، تست دقیق فیشر، تحلیل واریانس دو طرفه با اندازه‌گیری مکرر مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: میانگین اضطراب بیماران گروه آموزش پرستار وآموزش همتا سه روز بعد از سکتۀ قلبی (قبل از مداخله) با یکدیگر اختلاف آماری معناداری نداشتند (76/0p=). آزمون تحلیل واریانس دوطرفه با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که میانگین اضطراب بیماران گروه آموزش پرستار و آموزش همتا سه روز بعد از سکتۀ قلبی (بلافاصله بعد از مداخله)، پنج روز و یک ماه بعد از سکتۀ قلبی (بعد از مداخله) اختلاف آماری معناداری داشت (0001/0>p).

نتیجه‌گیری: آموزش همتا محور در مقایسۀ با آموزش پرستار به طور معناداری باعث کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکتۀ قلبی گردید. بنابراین استفاده از این شیوۀ آموزشی در بیماران مبتلا به سکتۀ قلبی توصیه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، همتا، پرستار، اضطراب، سکتۀ قلبی
متن کامل [PDF 209 kb]   (240 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۲۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۸/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مراقبت های پیشگیرانه در پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Preventive Care in Nursing & Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb