Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
بازگشت به صفحه اصلی::
اعضای دبیرخانه::
کمیته مشورتی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی زنجان::
بسته های تحول و نوآوری::
تفاهم نامه::
مأموریت های ویژه منطقه::
مأموریت های مشترک مناطق::
صورتجلسات دبیرخانه::
اخبار و رویدادهای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی::
مرکز سنجش صلاحیت های بالینی کلان منطقه شش آمایشی کشور::
ارسال مدارک و مستندات::
گالری تصاویر::
ارتباط با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: پخش همزمان همایش بین المللی آموزش پزشکی اروپا ( AMEE ۲۰۱۸) توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سطح کلان منطقه شش آمایشی کشور صورت گرفت: ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۶/۱۴ | 
پخش همزمان همایش بین المللی آموزش پزشکی اروپا ( AMEE ۲۰۱۸) توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سطح کلان منطقه شش آمایشی کشور صورت گرفت:
همزمان با برگزاری همایش بین المللی آموزش پزشکی اروپا (AMEE ۲۰۱۸ ) از ۵ لغایت ۷ شهریور ماه در شهر بازل سوئیس، دانشگاه علوم پزشکی زنجان بعنوان دبیرخانه کلان منطقه ۶ آمایشی کشور طی هماهنگی‌های به عمل آمده با مرکز ملی تحقیقات راهبردی و EDC وزارت محترم بهداشت درمان و آموزش پزشکی میزبان پخش آنلاین همایش فوق در سطح  کلان منطقه شش آمایشی کشور بود. این همایش با حضور اساتید برجسته کشوری آموزش پزشکی و در پنل‌های تخصصی در مرکز همایش‌های روزبه برگزار گردید که با استقبال خوب اساتید و علاقمندان حوزه آموزش پزشکی دانشگاه و کلان منطقه روبرو گردید. در این همایش امتیاز بازآموزی جهت اعضاء هیأت علمی بالینی و ۱۰ امتیاز توانمندسازی جهت سایر اعضاء هیأت علمی نیز پیش بینی شده بود.

 
دفعات مشاهده: 86 بار   |   دفعات چاپ: 8 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: برگزاری جلسه شورای بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۳۰ | 
 جلسه شورای بین المللی سازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به ریاست دکتر پرویز قزلباش برگزار شد:

      
دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان در اولین شورای بین‌المللی سازی در دفتر ریاست، با بیان اینکه در حوزه بین‌المللی سازی اقدامات خوبی انجام شده، اظهار کرد: مشکل اصلی در بحث بین‌المللی سازی پذیرش دانشجوی خارجی است که زنجان به لحاظ موقعیت، مرز مشترکی با تهران، تبریز و ارومیه دارد که این شهرها به جهت نزدیکی با کشورهای خارج، ارتباط نزدیکی دارند، ارتباط ما را کم رنگ‌تر می‌کند.
وی افزود: در بحث بازاریابی نیز ضعف داریم که این مورد نیز باید از طریق آژانس‌های مسافرتی پیگیری شود و دانشگاه مستقیما در این خصوص وارد عمل نمی‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه باید ارائه خدمت خوب در محیط خوب با شرایطی که برای بیمار خارجی نیاز است را فراهم کنیم، تصریح کرد: در طی این مدتی که درخصوص بین‌المللی سازی بحث شده، عده‌ای معتقدند به دلایلی سرمایه‌گذاری در این قسمت به نتیجه نمی‌رسد و بعضی هم معتقدند علیرغم همه این بحث‌ها، زنجان در حوزه بین‌المللی سازی می‌تواند وارد شود به ویژه اگر بر روی خدمات خاصی تمرکز کنیم و شرایطی را ایجاد کنیم که در استان‌های دیگر نباشد.
دکتر قزلباش با اشاره به اینکه از زمان ورود دانشجویان  خارجی به دانشگاه باید راهنمایی صورت بگیرد و فضا برای دانشجویان آماده شده باشد، بیان کرد: تعرفه‌ها و قیمت‌ها نیز باید شفاف باشد و سایت‌های خاصی که ارائه خدمت کنند را ایجاد کنیم و در تمام مدتی که دانشجویان در مرکز فعالیت می‌کنند برنامه خاصی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در بحث تبادل بین‌المللی سازی کار عملی انجام نشده و از حالت فردی و مرحله مقدماتی فراتر نرفته، اظهار کرد: درخصوص جذب دانشجوی خارجی در 10 ماه گذشته بحث‌های بسیار جدی شده و از نقطه بسیار منفی که پذیرش دانشجوی خارجی را تهدیدی عنوان کرده‌اند، به جایی رسیدیم که همه معتقدند قابلیت و ظرفیت بسیار بالایی برای پذیرش دانشجوی خارجی داریم و به لحاظ ذهنی نیز آمادگی پذیرش داریم .
به گفته مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان در بحث بین المللی سازی باید هماهنگی در سطح استان به ویژه از طریق استانداری، درخصوص ورود سفرای خارجی به استان صورت گیرد و به اطلاع دانشگاه برسد تا پیگیری‌های لازم از سوی دانشگاه صورت گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان این شورا را یکی از ارکان بین‌المللی سازی برشمرد و افزود: در حیطه آموزش، پژوهش، درمان و غذا و دارو باید از ظرفیت بسیارخوبی که داریم استفاده کنیم و در رنکینگ کشوری باشیم.
دکتر قزلباش تاکیدکرد: به بحث بین‌المللی سازی باید با دید بالاتر نگاه کنیم و محصولی که تولید می‌شود با ضابطه و استاندارد بین‌المللی باشد.
وی افزود: پذیرش دانشجوی خارجی که از اهداف بین‌المللی سازی است، باید به تعداد و سال‌های محدود که با کارآیی بیشتر و رشد علمی بیشتر برای دانشگاه خواهد بود، انجام گیرد.
مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه با تمام تلاش‌ها هنوز موفق به نشان دادن مصادیق خاص نشدیم، ابراز کرد: در این خصوص دید آموزشی باید بین‌المللی باشد، همه ابعاد را مد نظر قرار دهد و با پیگیری تجربیات مدیریتی کشورهای دیگر و عدم وابستگی در این خصوص همراه باشد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه باید در هر حوزه‌ای که امکان دارد به بین‌المللی سازی فکر کرد و این مورد محدود به حوزه آموزش و پژوهش نشود، بیان کرد: هرچند که حوزه آموزش و پژوهش، اولویت‌های ما هستند ولی در زمینه‌های مختلف باید ورود کنیم.
دکتر قزلباش با اشاره به اینکه در بحث بین‌المللی سازی باید یک کتاب داشته باشیم و همه حوزه‌ها برنامه‌های خود را ارائه کنند که چه فکر و برنامه‌هایی دراین خصوص دارند، اظهار کرد: در این خصوص همه باید کمک کنند تا برنامه مشخص و مدونی داشته باشیم و به یک مفهوم و مدل مشترک برسیم.
وی ابراز کرد: باید خود گروه‌‌ها در بحث بین‌المللی سازی درگیر شوند و دانشگاه نقش هدایت کننده، ارائه چارچوب و کارهای اداری را انجام دهد.
       دکتر گیتی کریمخانلویی مدیر امور بین‌الملل دانشگاه در این جلسه اهداف بین‌المللی سازی را؛ راه‌اندازی بخش IPD  بیمارستان‌ها، انعقاد تفاهم نامه آموزشی و پژوهشی با کشورهای هدف، تحقیقات مشترک، پیگیری و شناسایی محققین و پزشکان زنجانی مقیم خارج از کشور، عضویت در رنکینگ‌‌های جهانی و نیز نظام‌های سلامت جهانی، جذب ییمار خارجی و جذب دانشجوی خارجی برشمرد.
وی در ادامه به برخی از تعاملات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با کشورهای هدف و  اقداماتی نظیر راه‌اندازی مرکز کاکرین ایران اشاره کرد.
به گزارش وب‌داف در این جلسه مقرر شد هدف‌گذاری بین‌المللی سازی دانشگاه مشخص شود، راه‌ها، ظرفیت‌ها و زوایای پنهان شناسایی شود، زیرساخت‌های قوی با چارچوب مشخص و محکم بنیان‌گذاری شود، برای ظرفیت‌های ایجادشده سرمایه‌گذاری خوبی شود و هوشمندانه بر روی زمینه‌های انتخاب شده و مشخص کار انجام شود.
در این جلسه معاونین، روسا و مدیران واحدهای تابعه دانشگاه نیز به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در زمینه بین‌المللی سازی پرداختند.
 
 
دفعات مشاهده: 113 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: نشست منطقه ای رؤسا، معاونین آموزشی، معاونین تحقیقات و فناوری، مدیران EDC و مدیران پژوهشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مستقر در کلان منط ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۶ | 
نشست منطقه ای رؤسا، معاونین آموزشی، معاونین تحقیقات و فناوری، مدیران مراکز مطالعات وو توسعه آموزش علوم پزشکی و مدیران پژوهشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی مستقر در کلان منطقه شش آمایشی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار گردید:
در این نشست جناب آقای دکتر حسن طاهر احمدی رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی اراک ضمن عرض خوش آمدگوئی به معرفی توانمندیها، ظرفیتها و زیرساختهای دانشگاه پرداختند. جناب آقای دکتر پرویز قزلباش رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس شورای کلان منطقه شش آمایشی کشور  ضمن قدردانی از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اراک اهداف نشست، سیاستها و خط مشی کلان منطقه را ارئه نمودند. ایشان بر ضرورت توجه به حوزه آموزش و پژوهش و در اولویت قرار دادن این دو حوزه توسط رؤسای دانشگاهها تأکید کردند. همچنین ایشان ظرفیت های مناسب موجود در کلان منطقه جهت توسعه کیفی و کمی مورد توجه قرار داده و شناسائی توانمندیهای منطقه به منظور افزایش هم افزائی و تعریف پروژه های مشترک و بهره مندی دانشگاهها از ظرفیتها و امکانات یکدیگر را مورد تأکید قرار دادند.
در ادامه اعضا در قالب دو پنل گروهی جداگانه در حوزه آموزش و پژوهش مباحث و ارائه تجارب موفق هر یک از دانشگاهها و دانشکده ها و چالشهای پیشرو و راهکارها پرداختند.
پس از  مباحث پنل گروهی، گزارش پنلها توسط دبیران ارائه گردید و پیشنهادات، چالش ها و راهکارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و موارد ذیل بعنوان مصوبات، چالشها و راهکارهای حوزه آموزش و پژوهش کلان منطقه آمایشی به تصویب اعضاء رسید:

 
مصوبات حوزه آموزش کلان منطقه آمایشی:
  1. تهیه و تدوین شیوه نامه، دستور العمل و استاندارد سازی تولید محتوای آموزش مجازی به همراه آیین نامه نحوه مشارکت اعضای هیات علمی در آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک به منظور ارسال برای سایر دانشگاه ها
  2. بومی سازی و تدوین استانداردهای دانشگاه های نسل سوم به همراه طراحی مدل جامع بومی درآمد زایی و ارائه راهکارهای تامین منابع مالی دانشگاه های کارآفرین توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک
  3. تبادل برنامه ها و کوریکولوم‌های آموزشی بین المللی سازی و تدوین شیوه نامه دوره های مشترک و جذب دانشجوی خارجی توسط دانشگاه های اراک، قم و قزوین در سطح کلان منطقه آمایشی
  4. تشکیل کمیته های منطقه ای در کلیه بسته های 12 گانه و کارگروه های تخصصی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی
  1. ارائه الگوهای راه اندازی بیمارستان جامع زنان در سطح کلان منطقه توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز
  2. ارائه مدل خصوصی سازی آموزش علوم پایه پزشکی توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز
  3. پیشنهاد ورود بیمارستان‌های فاقد گروه پزشکی در فرآیند اعتبار بخشی بیمارستانی جهت اخذ مجوز آموزشی درمانی توسط دانشگاه ها و دانشکده علوم پزشکی متقاضی
  4. توسعه زیرساخت‌ها و رشته/مقاطع تحصیلی مرتبط با مأموریتهای ویژه دانشگاههای علوم پزشکی کلان منطقه
  5. الگوبرداری دانشگاه های کلان منطقه بر اساس مدل عملیاتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ( مدل تامین و هزینه کرد اعتبارات )به منظور اجرایی سازی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مشروط به تایید و تصویب در هریک از دانشگاه‌های کلان منطقه
  6. پیشنهاد تشکیل و راه‌اندازی ستاد دانشگاهی طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در تمامی دانشگاه های کلان منطقه(متشکل از رئیس دانشگاه به عنوان رییس ستاد ، معاون آموزشی بعنوان دبیر ستاد، کلیه معاونین دانشگاه به همراه مدیران بودجه و امور مالی به عنوان عضو ستاد)
  7. تشکیل کمیته راهبردی منطقه‌ای توسعه رشته مقاطع تحصیلی در کلان منطقه به منظور نظارت بر سند توسعه علمی مصوب کلان منطقه
  8. راه‌اندازی و استقرار سامانه بانک اطلاعاتی دانشگاه‌های کلان منطقه شش آمایشی کشور شامل کلیه شاخصهای حوزه آموزش از قبیل تعداد دانشجو، رشته/ مقطع تحصیلی،اعضاء هیات علمی، مراکز تحقیقاتی- آزمایشگاهی و تمامی مستندات طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و... توسط دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  9. ارائه الگوی پیاده سازی برنامه دانش تعیین کننده های اجتماعی سلامت(SDH) در سطح دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه توسط دانشگاه علوم پزشکی قزوین
  10. تشکیل کمیته تخصصی اخلاق پزشکی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی قم در کلان منطقه
  11. برگزاری همایش سالیانه منطقه ای آموزش پزشکی با همکاری کلیه دانشگاه های کلان منطقه ( برگزاری اولین دوره همایش توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک تا پایان سال 1397 )
  12. پیشبرد برنامه های طرح تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی بر اساس درخواست ها و ظرفیتها و پتانسیل ها دانشگاه ها و دانشکده های کلان منطقه در سامانه پایش برنامه عملیاتی (hop)
  13. انعقاد تفاهم نامه همکاری دانشگاه های کلان منطقه به منظور تربیت دانشجویان رشته/مقاطع مختلف تحصیلی در قالب راه اندازی شبکه منطقه ای همکاری های درون بخشی
  14. انعقاد تفاهم نامه همکاری های بین دانشگاهی به منظور ارتقای توانمندی های دانشجویان جهت شرکت و کسب رتبه در المپیادهای علمی کشوری توسط دانشگاههای علوم پزشکی قم و اراک
 
چالشها و راهکارهای حوزه پژوهش کلان منطقه آمایشی:
 
چالش های حوزه تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها/دانشکده های کلان منطقه
  1. عدم وجود نقشه راه پژوهشی و فناوری منطقه آمایشی در حوزه علوم پزشکی (سطح ملی، بین المللی)
  2. عدم تخصیص کامل بودجه یک درصد در تعدادی از دانشگاه ها به معاونت تحقیقات و فناوری (با توجه به اسناد بالادستی)
  3. اصلاح چارت تشکیلاتی با عنایت به دینامیک بودن و افزایش ماموریت های جدید
  4. وجود مراکز تحقیقات فاقد ردیف قطعی از شورای گسترش
  5. وجود مجلات بدون ساختار و حمایت های مستقل و درگیر در ارتقاء نمایه های بین المللی (هزینه های ایندکس شدن، هزینه های قراردادها، هزینه های نیروهای انسانی و ...)
  6. تناقض در سیاست های دانشگاه ها و وزارت بهداشت در خصوص مجلات فارسی
  7. عدم شفافیت در سیاست ها و راهکارهای انجام پژوهش های بین المللی
  8. عدم شفافیت نقش پژوهش در بسته های تحول آموزش (مرجعیت علمی، دانشگاه نسل سوم و ...)
  9. وجود مشکلات ارزی در خصوص پژوهش و فناوری (انتشار مقالات، شرکت در کنگره ها، فرصت های مطالعاتی و ...)
  10. ضعف دانشگاه ها در حوزه تحقیقات بالینی (عدم استقبال اعضا هیات علمی بالینی از پژوهش)
  11. شکلی بودن طبقه بندی مناطق و عدم تحقق اهداف اولیه تمرکز زدایی در وزارت بهداشت (نبود شرح وظایف مشخص، قانونی  و عدم ضمانت اجرایی)
  12. عدم وجود چارت تشکیلاتی برای واحدهای حوزه های فناوری (مرکز رشد، گروه توسعه فناوری سلامت، دفتر ارتباط با صنعت)
  13. عدم کفایت بودجه های پژوهشی دانشگاه برای حمایت  از طرح های فناورانه
  14. عدم شفافیت قوانین، سیاست های حوزه فناوری به دلیل نوپا بودن
  15. ابلاغ ماموریت های جدید در حوزه فناوری و عدم تعریف آنها در ساختارهای ابلاغی (مشاور امور تجاری سازی، مشاور مالکیت معنوی، مشاور انتقال فناوری،  ...)
راهکارها حوزه تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها/دانشکده های کلان منطقه
  1. طراحی مطالعات جمعیتی در منطقه آمایشی
  2. راه اندازی صندوق حمایت از پژوهشگران منطقه برای مطالعات مگاپروژه، مگاترایال با استفاده از منابع مالی در اختیار روسای محترم دانشگاه ها
  3. راه اندازی TTO مشترک و سایر امکانات فناورانه در کلان منطقه
  4. تقویت صندوق های فناوری دانشگاه ها (افزایش سهم دانشگاه ها در تصمیم گیری ها)
  5. تدوین نقشه راه پژوهشی و فناوری کلان منطقه با بهره گیری از اسناد بالادستی و سیاست های کلان
  6. تدوین اولویت های پژوهشی کلان منطقه
  7. شناسایی و الگوبرداری از ابتکارات موفق دانشگاه ها
  8. مدون سازی و یکسان سازی آیین نامه ها و فرایندهای پژوهشی وفناورانه در کلان منطقه با بهره گیری از توان کارشناسان


 
دفعات مشاهده: 213 بار   |   دفعات چاپ: 12 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: جلسه ویدئو کنفرانس کمیته منطقه ای توسعه و ارتقاء زیرساختهای آموزش پزشکی کلان منطقه شش آمایشی کشور برگزار شد: ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۶ | 
 جلسه ویدئو کنفرانس کمیته منطقه ای توسعه و ارتقاء زیرساختهای آموزش پزشکی کلان منطقه شش آمایشی کشور برگزار شد:
 در این جلسه که در تاریخ 97/04/06 و به صورت مجازی و با حضور نمایندگان و اعضاء کمیته منطقه ای برگزاری گردید ضمن ارائه و بررسی گزارش عملکرد هر یک از دانشگاهها و دانشکده های مستقر در کلان منطقه شش آمایشی، برنامه های عملیاتی کمیته منطقه ای در سال 97 مرور و به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و هر یک از اعضا پیشنهادات و راهکارهای لازم جهت اجرائی سازی برنامه ها را ارئه کردند.
دفعات مشاهده: 193 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: جلسه ویدئو کنفرانس کمیته منطقه ای آینده نگاری و کسب مرجعیت علمی کلان منطقه شش آمایشی کشور برگزار شد: ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۵/۶ | 
 جلسه ویدئو کنفرانس کمیته منطقه ای آینده نگاری و کسب مرجعیت علمی کلان منطقه شش آمایشی کشور برگزار شد:
 در این جلسه ویبنار که با حضور اعضاء کمیته منطقه ای و مسئولین کارگروه های آینده نگاری و کسب مرجعیت علمی دانشگاهها و دانشکده های مستقر در کلان منطقه شش آمایشی کشور در تاریخ 97/04/12 برگزار گردید، عملکرد دانشگاهها و دانشکده ها در سال گذشته بررسی و مرور گردید.  همچنین برنامه های عملیاتی کمیته در سال 97 مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر گردید به منظور تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاری برنامه ها و اقدامات کمیته در سطح کلان منطقه آمایشی کلیه مستندات دانشگاهی به دبیرخانه کلان منطقه ارسال گردد.
دفعات مشاهده: 187 بار   |   دفعات چاپ: 7 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
برای مشاهده کل مطالب بخش اخبار و رویدادهای تحول و نوآوری در آموزش پزشکی اینجا را کلیک کنید.