Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
معرفی::
اعضا::
برنامه مدون::
طرح درس::
سرفصل دروس::
برنامه کاری اساتید::
صفحه اصلی دانشکده::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
:: گروه داخلی و جراحی ومدیریت روان ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۴/۱۶ | 
رشته پرستاری داخلی – جراحی شاخه ای از رشته پرستاری است که به تربیت پرستاران متبحر، آگاه، توانمند و متعهد به مراقبت از بیماریهای در مواجهه با مشکلات و بیماریهای داخلی و جراحی می پردازد. دانش آموختگان این رشته با بکارگیری رویکرد مراقبت مبتنی بر شواهد، مددجو محور، جامع و جامعه نگر، با تکیه بر اصول اخلاق و ارتباطات انسانی، نیازهای مددجویان را در ابعاد مختلف شناسایی کرده و در سطوح سه گانه پیشگیری به ارائه خدمات تخصصی مراقبتی می پردازند. آخرین مصوبات (سال 1374) پرستاری داخلی - جراحی به عنوان یک گرایش در دو برنامه( دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش پرستاری و کارشناسی ارشد مدیریت خدمات پرستاری در واحدهای دانشگاهی ارائه می گردد.
فلسفه (ارزش ها و باورها):
تلاش در نیل به عدالت در سلامت و آموزش پزشکی ،  پیشگیری از بیماری و ناتوانی و ارتقاء سلامت در تمام سطوح ،حق دریافت آموزش های لازم و مشارکت در تصمیم گیری های مربوط به سلامت مددجو ، مراقبت های جامع و جامعه نگر پرستاری در راستای تأمین سلامت کامل مددجویان،استفاده از روش های جدید آموزشی وتوانمندیهای بالقوه خود در جهت قضاوت، رشد و شکوفایی حرفه پرستاری و اخلاق انسانی وتربیت افرادی مسئول، کارآمد و اثربخش در جایگاه خود.
دورنما (چشم انداز یا آینده شغلی پرستاری داخلی جراحی )
در 10 سال آینده، این دوره در کشور، از لحاظ استانداردهای آموزشی، تولیدات پژوهشی و ارائه خدمات پرستاری به مردم، در منطقه در ردیف کشورهای برتر مطرح خواهد شد.
رسالت (ماموریت):
رسالت این دوره، تربیت پرستاران متبحر، توانمند، مسئولیت پذیر، اخلاق مدار و جامع نگر است که با بکار بستن تفکر انتقادی و با تکیه بر کاربرد علوم پرستاری مبتنی بر شواهد، مددجویان را در سطوح جامعه: مراکز بهداشتی، درمانی و توانبخشی یاری می نماید.
وظایف حرفه ای دانش آموختگان به ترتیب هر نقش به شرح زیر است:
مراقبتی
-    برقراری ارتباط مناسب با مددجو، خانواده و اعضای تیم سلامت
-    مشارکت و همکاری با سایر اعضاء گروه سلامت در ارائه خدمات به بیماران
-    ارائه خدمات پرستاری جامع در حیطه بهداشتی درمانی با رویکرد سلامت محور و خانواده محور به بیماران
-    ارائه خدمات تخصصی پرستاری مبتنی بر شواهد در بیماران حاد، مزمن، کم توان و ناتوان
-    بررسی و تشخیص نیازهای مددجو و خانواده، اولویت بندی آنها و ارایه تدابیر پرستاری و ارزشیابی مداخلات انجام شده
-    پیگیری وضعیت سلامت مددجو و خانواده با انجام بازدید و ارائه مراقبت های خاص پرستاری و آموزش های ضروری
-    همکاری با سایر اعضاء گروه سلامت در ارائه خدمات
-    رعایت و اجرای اصول اخلاقی و حفظ حقوق مددجو و خانواده
آموزشی
-    آموزش مددجو، خانواده و جامعه در سه سطح پیشگیری
-    بکارگیری شواهد و مستندات علمی و استفاده از اطلاعات و دانش جدید و به کارگیری آنها در جهت بهبود ارایه خدمات
-    تهیه محتوا و انتخاب نرم افزارهای کمک آموزشی
-    نیازسنجی، برنامه ریزی و برگزاری برنامه های آموزشی (بازآموزی و حین خدمت) براساس نیازهای کارکنان پرستاری
-    مشارکت و همکاری با دانشگاههای علوم پزشکی در آموزش بالینی  وراهنمایی و تسهیل روند آموزشی دانشجویان
پژوهشی
-    همکاری در طراحی، انجام و توسعه پژوهش ها و تدوین طرح های متناسب در جهت گسترش مراکز پژوهشی
-      انتشار و ارائه نتایج تحقیقات به مسئولین سلامت
مشاوره ای
-    ارائه مشاوره به مددجو، خانواده و جامعه در سه سطح پیشگیری
-    ارجاع مددجو و خانواده به متخصص بالینی در موارد نیاز به خدمات تخصصی بالینی
تشخیصی (پایش)
-    بررسی و تشخیص نیازهای مراقبتی فرد، خانواده و جامعه بعنوان مددجو
-    تشخیص مشکلات سلامت مددجویان و گزارش به پزشک مسئول
پیشگیری
-    بررسی و تشخیص مشکلات بالقوه سلامت بزرگسالان و تعیین راهکارهای مقابله ای مبتنی بر شواهد
-    مشارکت در برنامه های غربالگری نظام سلامت
مولد
-    تولید دانش و فناوری در زمینه سلامت بزرگسالان
-    تولید و معرفی الگوهای مراقبت پرستاری بومی متناسب با هنجارهای فرهنگی جامعه اسلامی
-    تولید الگوها و بسته های آموزشی دانشجویان، همکاران و مددجویان
-    تولید ابزارهای پژوهشی و شاخص های مربوط به سلامت بزرگسالان
مدیریتی
-    تعیین، ثبت، پیگیری، ارزیابی و اولویت بندی مشکلات نظام ارائه خدمات مراقبت بزرگسالان و ارائه به مسئولان مربوطه
-    بررسی و ارزیابی چالش¬های اخلاقی و طراحی راهکارهای توسعه اخلاق حرفه¬های و ارائه به مسئولین مربوطه
-    مشارکت در تدوین و متناسب¬سازی استانداردها با نیازهای جامعه، همگام با پیشرفتهای علمی
-    تهیه و تدوین راهکارهای پیشگیری از مشکلات سلامتی در زمینه های مرتبط
-    ایفای نقش حاکمیت بالینی
توانمندی و مهارت های اصلی مورد انتظار
-مهارتهای ارتباطی ، تعامل بین بخشی، آموزش مددجویان و خانواده آنها و دانشجویان، پژوهش، تفکر نقادانه، نگارش مقالات علمی ،مهارت های حل مسئله ،مهارت های مدیریتی، تصمیم گیریهای مبتنی بر شواهد،برنامه ریزی، پایش، نظارت و ارزشیابی برنامه های مرتبط با سلامت بزرگسالان، حرفه ای گرایی و درخواست و ارائه مشاوره.

 
دفعات مشاهده: 154 بار   |   دفعات چاپ: 25 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
برای مشاهده کل مطالب بخش معرفی اینجا را کلیک کنید.