Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
بازگشت به صفحه اصلی::
معرفی مرکز ::
مجله توسعه آموزش پزشکی::
کتابخانه واحد EDC دانشگاه::
واحد برنامه ریزی آموزشی::
واحد ارزیابی و ارزشیابی::
واحد پژوهش در آموزش::
واحد دانش پژوهی آموزشی::
جشنواره شهید مطهری::
واحد آموزش پاسخگو::
واحد آموزش مجازی::
توانمند سازی اعضاء هیات علمی::
دفاتر توسعه آموزش (EDO)::
مرکز مهارتهای بالینی::
دفتر استعداد درخشان::
کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی::
المپیاد علمی دانشجویان ::
بخشنامه ها و آئین نامه ها::
دبیرخانه منطقه شش آمایشی::
اخبار و رویدادها::
سایت های مفید::
::
تماس با ما

مدیر مرکز

33156375 - 024

مسئول دفتر مدیر مرکز

33156349 - 024

ارزشیابی و برنامه ریزی آموزشی

33156365 - 024

ارزشیابی هیات علمی

33156352 - 024

پژوهش در آموزش

33156263 - 024

دفتر استعدادهای درخشان

33451031 - 024

مرکز مهارتهای بالینی

33430897 - 024

مرکز پزشکی پاسخگو

33525101 - 024

دفتر مجله

33156263 - 024

فکس مرکز

4220678 - 024

ایمیل مرکز

edc@zums.ac.ir

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
کاربر گرامی مطالب سایت مرکز مطالعات را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: برنامه عملیاتی واحد آموزش مجازی سال 97 ::
 | تاریخ ارسال: 1397/11/24 | 
 
 
 
 
 
برنامه راهبردی مرکز آموزش مجازی
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
1398

 
 
 
 
 
رسالت:
موضوعی که تقریبا در تمامی کنفرانس های بین المللی با موضوع آینده آموزش عالی و اقتصاد دانشگاه ها مطرح می شود توسعه آموزش ها و یادگیری مجازی (الکترونیکی) است. با توجه به این که این شیوه آموزش و یادگیری محدودیت مرز جغرافیایی ندارد می تواند برای دانشگاه مزیت باشد. مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می تواند با تقویت زیرساخت های موجود به نحو بهتری برای بهبود کیفیت یادگیری و آموزش قدم بردارد. لذا افزایش دروس مجازی و الکترونیکی در این راستا باید به طور جدی تری پیگیری شود. چشم انداز مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان همسو با اهداف بلندمدت دانشگاه و با بهره گیری از پتانسیل های علمی، دانش و تجربه عظیم اساتید دانشگاه و کارشناسان کوشای خود و با عنایت به اسناد بالادستی از جمله چشم انداز جامع علمی کشور و حرکت به سوی تحقق موارد مندرج در بسته آموزش مجازی طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است.
 
چشم انداز:
این مرکز در راستای حرکت به سوی چشم انداز خود برنامه های زیر را تا 5 سال آینده دنبال می کند:
کسب جایگاه مناسب در برگزاری دوره های مجازی دانشگاه
توسعه کمی و کیفی محتواهای آموزشی تولید شده در دانشگاه
توسعه فرهنگ استفاده از IT در بین اساتید و امکانات سامانه آموزش مجازی
بسترسازی فرهنگی، فنی و تخصصی در راستای تبیین، ترویج و تحقق تفکر آموزش مجازی در دانشگاه
تأکید بر انجام مطالعات و پژوهش های تخصصی و کاربردی بعنوان زیربنای فعالیت های مرکز
ارزیابی مستمر و تضمین کیفیت مداوم برنامه ها و خدمات
طراحی فعالیت های پژوهشی، مطالعات تطبیقی و بهره مندی از الگوهای موفق در دانشگاه های پیشرو در حوزه آموزش مجازی
 
 
برگزاری کارگاه های دانش افزایی مستمر به منظور آشنایی اساتید دانشگاه با هدف ایجاد امکانات وسیع آموزش مجازی
افزایش کمی طرح های پژوهشی: تعیین اولویت های پژوهشی و تعیین برنامه، مستندسازی نتایج، تهیه آؤشیو گزارش پایانی طرح ها و افزایش تعداد مقالات چاپ شده در این حوزه
افزایش تعداد محتواهای الکترونیکی تولید شده جهت راائه در بستر موکس ملی (آرمان)
 
اهداف
شناسایی و توانمندسازی اعضای هیات علمی علاقه مند در حیطه آموزش مجازی به منظور ارتقای کیفیت و افزایش تولید محتواهای آموزشی الکترونیکی
ارائه بستر سخت افزاری و نرم افزاری مناسب به همراه حجم غنی از محتواهای الکترونیکی به سایر دانشگاه ها و موکس ملی
همکاری علمی و فنی با سایر دانشکده ها و مراکز آموزش مجازی سراسر کشور
بین المللی سازی آموزش مجازی با عقد قرارداد با کشورهای همسایه
ارزش ها
تقدم تزکیه بر تعلیم
تطبیق محتواهای الکترونیکی تولید شده با استانداردهای اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی مجازی
تطبیق محتواهای الکترونیکی تولید شده با مقررات آموزشی و کوریکولوم های مصوب
مشارکت اساتید متعهد، متخصص و علاقه مند به منظور بررسی، مطالعه، دانش پژوهی و ارزیابی در علوم مرتبط با آموزش مجازی
همکاری و حمایت از اساتید و دانشجویان علاقه مند به آموزش مجازی
ارزیابی محیط داخلی و خارجی
ارزیابی محیط داخلی دانشگاه : نقاط قوت S میزان امتیاز
1S-رغبت اساتید و مدیران آموزشیدانشگاه به راه اندازی هرچه زودتر سیستم یادگیری الکترونیکی 3
S2-فعال بودن بخش فناوری اطلاعات ومهندسی کامپیوتر در دانشگاه 8
S2-مجهز بودن خوابگاههای دانشجویی به اینترنت 5
S2-دسترسی اکثر اساتید و دانشجویان دانشگاه به اینترنت در مکانهای مختلف 8
S2-زیر ساخت مناسب شبکه دانشگاه جهت اجرای دوره های مجازی 8
S2-برگزاری کارگاههای آموزشی آشنایی با آموزش مجازی جهت اساتید پایه و بالینی 3
S2-تعامل و رغبت بالای دانشجویان در استفاده از آموزش مجازی 2
S2-تدوین و تصویب آیین نامه آموزش مجازی در دانشگاه 10
S2- تصویب و اجرای طرح های پژوهشی در حوزه آموزش مجازی 5
S2- انتخاب تولید محتوا و ارزیابی اثر آن در روند آموزشی به عنوان پایان نامه در برخی از گروه های آموزشی 2
S2- تشکیل کمیته دانشجویی توسعه آموزش در دانشگاه جهت مشارکت دانشجویان در حوزه آموزش مجازی 1
1 S2- ارزیابی کیفی محتوا های تولید شده در بخش آموزش مجازی 6
S2- علاقه مندی اساتید جوان به استفاده از آموزش مجازی 9
S2- وجود تجهیزات تولید محتوای آموزش واقعیت مجازی 5
S2-وجود وب سایت آموزش مجازی 8
S2- عزم رئیس دانشگاه و معاونت آموزشی در حمایت از پیاده سازی آموزش الکترونیکی 10
S2- در نظر گرفتن امتیاز ارتقا پایه و رتبه برای اساتید شرکت کننده در تولید محتوای الکترونیکی 9
با جمع آوری نظرات جامعه آماری ( مدیران و اعضای کارگروه آموزش مجازی ) نسبت به هریک عوامل استراتژیک داخلی ( قوت ها و ضعف ها )
 میزان اهمیت و تاثیر هریک از عوامل بصورت جداول زیر شناسایی وامتیازها مشخص گردید .
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ارزیابی محیط داخلی دانشگاه : نقاط ضعف W میزان امتیاز
1 W- ضعف فرهنگ سازمانی در بخش الکترونیکی بین اساتید و دانشجویان 6
W2-ترس ذهنی برخی اساتید دانشگاه از کاهش کیفیت یادگیری در یادگیری الکترونیکی 8
W3-عدم اطلاع اساتید از مزایا و کاربردهای آموزش مجازی و نحوه تعامل با دانشجو در آموزش الکترونیکی           9
W4- رغبت تعداد کمی از اساتید به استفاده از روش یادگیری الکترونیکی 8
W5- کیفیت پایین استدیو ضبط صدا 8
W6-فرصت نداشتن اساتید بالینی برای مشارکت یادگیری الکترونیکی 5
W7-نگرانی اساتید از فشار کاری در بخش الکترونیکی 2
W8-نگرانی دانشجویان از عدم برقراری ارتباط مستقم با اساتید و کاهش کیفیت کلاس ها 8
W9- عدم پرداخت حق التدریس اساتید شرکت کننده در تولید محتوای آموزش الکترونیکی 7
W10- عدم تامین اعتبار مورد نیاز جهت خرید تجهیزات مورد نیاز( دوربین و ...) 10
W11-عدم وجود دامنه مجزا برای وب سایت مرکز آموزش مجازی 5
W12- عدم وجود تشکیلات سازمانی مشخص در مرکز آموزش مجازی 5
W13-کندی اجرای مصوبات 8
W14-عدم همکاری فعال و موثر اکثر اعضای کارگروه آموزش الکترونیکی 8
W15-عدم وجود حداقل امکانات پذیرایی جهت حضور اساتید در مرکز آموزش مجازی 7
W16- عدم اجازه حضور اساتید و کارشناسان در ساعات غیر اداری برای تهیه محتوا در مرکز آموزش مجازی توسط حراست و پرسنل حفاظتی 7
W17-عدم امکان برگزاری کلاس مجازی به صورت انلاین با توجه به عدم راه اندازی سرور اختصاصی 5
W18- عدم وجود مرکز پاسخگویی خارج ساعت اداری به دانشجویان و اساتید 4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
سپس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)  با مشخص کردن ضریب اهمیت و رتبه هریک از عوامل و محاسبه نمره نهایی بصورت زیر بدست آمد .
 
ارزیابی محیط داخلی دانشگاه : نقاط قوت S ضریب اهمیت R(1-4) نمره نهایی
1S-رغبت مدیران و اساتید دانشگاه به راه اندازی هرچه زودتر سیستم یادگیری الکترونیکی 0/01 4 0/05
S2-فعال بودن بخش فناوری اطلاعات ومهندسی کامپیوتر در دانشگاه 0/04 4 0/14
S3-مجهز بودن خوابگاههای دانشجویی به اینترنت 0/02 3 0/07
S4-دسترسی اکثر اساتید و دانشجویان دانشگاه به اینترنت در مکانهای مختلف 0/04 4 0/14
S5-زیر ساخت مناسب شبکه دانشگاه جهت اجرای دوره های مجازی 0/04 4 0/14
S6-برگزاری کارگاههای آموزشی آشنایی با آموزش مجازی جهت اساتید پایه و بالینی 0/01 4 0/05
S7-تعامل و رغبت بالای دانشجویان در استفاده از آموزش مجازی 0/01 4 0/04
S8-تدوین و تصویب آیین نامه آموزش مجازی در دانشگاه 0/05 4 0/18
S9- تصویب و اجرای طرح های پژوهشی در حوزه آموزش مجازی 0/02 4 0/09
S10- انتخاب تولید محتوا و ارزیابی اثر آن در روند آموزشی به عنوان پایان نامه در برخی از گروه های آموزشی 0/01 4 0/04
S11- تشکیل کمیته دانشجویی توسعه آموزش در دانشگاه جهت مشارکت دانشجویان در حوزه آموزش مجازی 0/00 4 0/02
S12- ارزیابی کیفی محتوا های تولید شده در بخش آموزش مجازی 0/03 4 0/11
S13- علاقه مندی اساتید جوان به استفاده از آموزش مجازی 0/04 3 0/12
S14- وجود تجهیزات تولید محتوای آموزش واقعیت مجازی 0/02 4 0/09
S15-وجود وب سایت آموزش مجازی 0/04 3 0/11
S16- عزم رئیس دانشگاه و معاونت آموزشی در حمایت از پیاده سازی آموزش الکترونیکی 0/05 4 0/18
S17- در نظر گرفتن امتیاز ارتقا پایه و رتبه برای اساتید شرکت کننده در تولید محتوای الکترونیکی 0/04 4 0/16
نقاط ضعف W  
1 W- ضعف فرهنگ سازمانی در بخش الکترونیکی بین اساتید و دانشجویان 0/03 1 0/03
W2-ترس ذهنی برخی اساتید دانشگاه از کاهش کیفیت یادگیری در یادگیری الکترونیکی 0/04 2 0/07
W3-عدم اطلاع اساتید از مزایا و کاربردهای آموزش مجازی و نحوه تعامل با دانشجو در آموزش الکترونیکی           0/04 1 0/04
W4- رغبت تعداد کمی از اساتید به استفاده از روش یادگیری الکترونیکی 0/04 2 0/07
W5- کیفیت پایین استدیو ضبط صدا 0/04 1 0/04
W6-فرصت نداشتن اساتید بالینی برای مشارکت یادگیری الکترونیکی 0/02 2 0/05
W7-نگرانی اساتید از فشار کاری در بخش الکترونیکی 0/01 2 0/02
W8-نگرانی دانشجویان از عدم برقراری ارتباط مستقم با اساتید و کاهش کیفیت کلاس ها 0/04 1 0/04
W9- عدم پرداخت حق التدریس اساتید شرکت کننده در تولید محتوای آموزش الکترونیکی 0/03 2 0/06
W10- عدم تامین اعتبار مورد نیاز جهت خرید تجهیزات مورد نیاز( دوربین و ...) 0/05 1 0/05
W11-عدم وجود دامنه مجزا برای وب سایت مرکز آموزش مجازی 0/02 2 0/05
W12- عدم وجود تشکیلات سازمانی مشخص در مرکز آموزش مجازی 0/02 1 0/02
W13-کندی اجرای مصوبات 0/04 2 0/07
W14-عدم همکاری فعال و موثر اکثر اعضای کارگروه آموزش الکترونیکی 0/04 1 0/04
W15-عدم وجود حداقل امکانات پذیرایی جهت حضور اساتید در مرکز آموزش مجازی 0/03 1 0/03
W16- عدم اجازه حضور اساتید و کارشناسان در ساعات غیر اداری برای تهیه محتوا در مرکز آموزش مجازی توسط حراست و پرسنل حفاظتی 0/03 2 0/06
W17-عدم امکان برگزاری کلاس مجازی به صورت انلاین با توجه به عدم راه اندازی سرور اختصاصی 0/02 2 0/05
W18- عدم وجود مرکز پاسخگویی خارج ساعت اداری به دانشجویان و اساتید 0/02 2 0/04
جمع کل 1   55/2
         
همچنین  میزان اهمیت و تاثیر هریک از عوامل استراتژیک خارج ( فرصت ها و تهدیدها  ) بصورت جداول زیر شناسایی وامتیازها مشخص گردید .
 
ارزیابی محیط خارجی دانشگاه : فرصت ها میزان امتیاز
O1 -  وجود LMS دانشگاه مجازی 8
O2- عقد قرداد با شرکت های خصوصی جهت تولید محتوای الکترونیکی( مشابه فرادرس) 9
O3- شرکت دانشگاه در فراخوان موکس ملی 6
O4-  مسوول بودن دانشگاه در کلان منطقه 6 آمایشی 9
O5-  شرکت اساتید  در دور های کارشناسی ارشد آموزش مجازی و فلوشیپ یاد گیری الکترونیک 9
O6-  امکان درآمدزایی از فروش محصولات تولید شده 7
O7-  امکان تولید و ارائه محتوای الکترونیکی جهت کارگاههای توانمند سازی هیات علمی 1
O8-  امکان تدریس اساتید معروف و متبحر از سایر دانشگاهها 1
O9-  امکان کاهش هزینه های آموزشی و آزمایشگاهی با برگزاری کلاس های عملی-آزمایشگاهی گروههای آموزشی به صورت الکترونیکی 3
 
 
 
 
محیط خارجی دانشگاه : تهدیدها میزان امتیاز
T1 -  پیشتاز بودن سایر دانشگاههای کلان منطقه در حیطه آموزش مجازی 8
T2-  رتبه پایین دانشگاه از نظر تعداد محتوای ارسالی به موکس ملی در مقایسه با سایر دانشگاهها 6
T3-  قطعی مکرر LMS دانشگاه آموزش مجازی( نوید) طی ترمهای گذشته 7
T4-  وابستگی دانشگاه به LMS دانشگاه علوم پزشکی مجازی( نوید) 10
 
 
 
 
 
 
همچنین با امتیاز های مذکور ،  ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE)  نیز با مشخص کردن ضریب اهمیت و رتبه هریک از عوامل و محاسبه نمره نهایی بصورت زیر بدست آمد .
 
 
 
 
ارزیابی محیط خارجی دانشگاه : فرصت ها ضریب اهمیت R(1-4) نمره نهایی
O1 -  وجود LMS دانشگاه مجازی 0/10 4 0/38
O2- عقد قرداد با شرکت های خصوصی جهت تولید محتوای الکترونیکی( مشابه فرادرس) 0/11 4 0/43
O3- شرکت دانشگاه در فراخوان موکس ملی 0/07 4 0/29
O4-  مسوول بودن دانشگاه در کلان منطقه 6 آمایشی 0/11 4 0/43
O5-  شرکت اساتید  در دور های کارشناسی ارشد آموزش مجازی و فلوشیپ یاد گیری الکترونیک 0/11 3 0/32
O6-  امکان درآمدزایی از فروش محصولات تولید شده 0/08 4 0/33
O7-  امکان تولید و ارائه محتوای الکترونیکی جهت کارگاههای توانمند سازی هیات علمی 0/01 4 0/05
O8-  امکان تدریس اساتید معروف و متبحر از سایر دانشگاهها 0/01 4 0/05
O9-  امکان کاهش هزینه های آموزشی و آزمایشگاهی با برگزاری کلاس های عملی-آزمایشگاهی گروههای آموزشی به صورت الکترونیکی 0/04 4 0/14
محیط خارجی دانشگاه : تهدیدها      
T1 -  پیشتاز بودن سایر دانشگاههای کلان منطقه در حیطه آموزش مجازی 0/10 1 0/10
T2-  رتبه پایین دانشگاه از نظر تعداد محتوای ارسالی به موکس ملی در مقایسه با سایر دانشگاهها 0/07 1 0/07
T3-  قطعی مکرر LMS دانشگاه آموزش مجازی( نوید) طی ترمهای گذشته 0/08 1 0/08
T4-  وابستگی دانشگاه به LMS دانشگاه علوم پزشکی مجازی( نوید) 0/12 1 0/12
  1   79/2
 
مرحله تطبیق و مقایسه :
در این مرحله عوامل اصلی داخلی ، (قوت ها و ضعف ها) در مرکز آموزش مجازی با استفاده از ابزارهایی همچون ماتریس سوات (SWOT)  و ماتریس داخلی و خارجی (IE) تطبیق داده می شوند تا استراتژی های  شناسایی شوندکه در راستای ماموریت مرکز و متناسب با عوامل داخلی و خارجی باشد .
 ماتریس سوات
                     قوت ها و ضعف ها
 
 
 
 
 
 
فرصت ها و تهدیدها
1S-رغبت مدیران و اساتید دانشگاه به راه اندازی هرچه زودتر سیستم یادگیری الکترونیکی
S2-فعال بودن بخش فناوری اطلاعات ومهندسی کامپیوتر در دانشگاه
S3-مجهز بودن خوابگاههای دانشجویی به اینترنت
S4-دسترسی اکثر اساتید و دانشجویان دانشگاه به اینترنت در مکانهای مختلف
S5-زیر ساخت مناسب شبکه دانشگاه جهت اجرای دوره های مجازی
S6-برگزاری کارگاههای آموزشی آشنایی با آموزش مجازی جهت اساتید پایه و بالینی
S7-تعامل و رغبت بالای دانشجویان در استفاده از آموزش مجازی
S8-تدوین و تصویب آیین نامه آموزش مجازی در دانشگاه
S9- تصویب و اجرای طرح های پژوهشی در حوزه آموزش مجازی
S10- انتخاب تولید محتوا و ارزیابی اثر آن در روند آموزشی به عنوان پایان نامه در برخی از گروه های آموزشی
S11- تشکیل کمیته دانشجویی توسعه آموزش در دانشگاه جهت مشارکت دانشجویان در حوزه آموزش مجازی
S12- ارزیابی کیفی محتوا های تولید شده در بخش آموزش مجازی
S13- علاقه مندی اساتید جوان به استفاده از آموزش مجازی
S14- وجود تجهیزات تولید محتوای آموزش واقعیت مجازی
S15-وجود وب سایت آموزش مجازی
S16- عزم رئیس دانشگاه و معاونت آموزشی در حمایت از پیاده سازی آموزش الکترونیکی
S17- در نظر گرفتن امتیاز ارتقا پایه و رتبه برای اساتید شرکت کننده در تولید محتوای الکترونیکی
1 W- ضعف فرهنگ سازمانی در بخش الکترونیکی بین اساتید و دانشجویان
W2-ترس ذهنی برخی اساتید دانشگاه از کاهش کیفیت یادگیری در یادگیری الکترونیکی
W3-عدم اطلاع اساتید از مزایا و کاربردهای آموزش مجازی و نحوه تعامل با دانشجو در آموزش الکترونیکی          
W4- رغبت تعداد کمی از اساتید به استفاده از روش یادگیری الکترونیکی
W5- کیفیت پایین استدیو ضبط صدا
W6-فرصت نداشتن اساتید بالینی برای مشارکت یادگیری الکترونیکی
W7-نگرانی اساتید از فشار کاری در بخش الکترونیکی
W8-نگرانی دانشجویان از عدم برقراری ارتباط مستقم با اساتید و کاهش کیفیت کلاس ها
W9- عدم پرداخت حق التدریس اساتید شرکت کننده در تولید محتوای آموزش الکترونیکی
W10- عدم تامین اعتبار مورد نیاز جهت خرید تجهیزات مورد نیاز( دوربین و ...)
W11-عدم وجود دامنه مجزا برای وب سایت مرکز آموزش مجازی
W12- عدم وجود تشکیلات سازمانی مشخص در مرکز آموزش مجازی
W13-کندی اجرای مصوبات
W14-عدم همکاری فعال و موثر اکثر اعضای کارگروه آموزش الکترونیکی
W15-عدم وجود حداقل امکانات پذیرایی جهت حضور اساتید در مرکز آموزش مجازی
W16- عدم اجازه حضور اساتید و کارشناسان در ساعات غیر اداری برای تهیه محتوا در مرکز آموزش مجازی توسط حراست و پرسنل حفاظتی
W17-عدم امکان برگزاری کلاس مجازی به صورت انلاین با توجه به عدم راه اندازی سرور اختصاصی
W18- عدم وجود مرکز پاسخگویی خارج ساعت اداری به دانشجویان و اساتید
O1 -  وجود LMS دانشگاه مجازی
O2- عقد قرداد با شرکت های خصوصی جهت تولید محتوای الکترونیکی( مشابه فرادرس)
O3- شرکت دانشگاه در فراخوان موکس ملی
O4-  مسوول بودن دانشگاه در کلان منطقه 6 آمایشی
O5-  شرکت اساتید  در دور های کارشناسی ارشد آموزش مجازی و فلوشیپ یاد گیری الکترونیک
O6-  امکان درآمدزایی از فروش محصولات تولید شده
O7-  امکان تولید و ارائه محتوای الکترونیکی جهت کارگاههای توانمند سازی هیات علمی
O8-  امکان تدریس اساتید معروف و متبحر از سایر دانشگاهها
O9-  امکان کاهش هزینه های آموزشی و آزمایشگاهی با برگزاری کلاس های عملی-آزمایشگاهی گروههای آموزشی به صورت الکترونیکی
استراتژی SO
1- افزایشفرهنگ سازی درحیطه آموزش مجازی در بین اساتید ودانشجویان
2-ارتقای کیفیت  واستانداردهای آموزش مجازی در دانشگاه
3- توسعه زیر ساختهای فیزیکی و تجهیزات آموزش مجازی دانشگاه
4-توسعه منابع انسانی آموزش مجازی در دانشگاه
5- افزایش استفاده از فن آوری های نوین در آموزش مجازی
6-توجه به مسئولیت اجتماعی در آموزش مجازی پزشکی
7-درآمدزایی و کاهش هزینه ها با آموزش مجازی
استراتژی WO
  1. ایجاد فرصت مطالعاتی برای دانشجویان
  2. تفویض درصد ماکزیمم  تولید محتوا به شرکتهای خصوصی
  3. تبادل استاد با سایر دانشگاهها درحیطه آموزش مجازی
  4. عقد قرار داد با سایر دانشگاهها برای دروس عملی و آزمایشگاهی مجازی
 
T1 -  پیشتاز بودن سایر دانشگاههای کلان منطقه در حیطه آموزش مجازی
T2-  رتبه پایین دانشگاه از نظر تعداد محتوای ارسالی به موکس ملی در مقایسه با سایر دانشگاهها
T3-  قطعی مکرر LMS دانشگاه آموزش مجازی( نوید) طی ترمهای گذشته
T4-  وابستگی دانشگاه به LMS دانشگاه علوم پزشکی مجازی( نوید)
استراتژی ST
  1. ایجاد رقابت با سایر دانشگاههای کلان منطقه در حوزه تولید محتوا
  2. افزایش تولید محتوا با مشارکت ذینفعان در حوزه دانشگاه
  3. توسعه زیر ساختهای LMS خصوصی
استراتژی WT
  1. استفاده از زیرساخت و تجهیزات  سایر دانشگاهها در تولید محتوا
  2. ایجاد سایت و سرور فارم اختصاصی برای حوزه آموزش مجازی
  3. ایجاد جذابیت بیشتر در آموزش مجازی برای مشارکت بیشتر اعضای هیات علمی
 
ماتریس داخلی و خارجی(IE)  مرکز آموزش مجازی :
با توجه به چهار دسته از استراتژیهای قرار گرفته در ماتریس سوات و با توجه به نمرات ماتریس های عوامل داخلی و خارجی ، منطقه قرار گرفتن مرکز آموزش مجازی را در ماتریس داخلی و خارجی (IE)  را مشخص می نماییم و آن دسته از استراتژیهایی را برمی گزینیم که مربوط به منطقه تعیین شده در ماتریس چهارخانه داخلی و خارجی باشد .
 
  نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی
4                        55/2   5/2                                       1
نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی
1                       5/2      79/2      4      
SO
تهاجمی (رشد و توسعه)
WO
محافظه کارانه (نگهداری و حمایت درونی)
ST
رقابتی (نگهداری-  حمایت بیرونی)
WT
تدافعی (واگذاری انحلال)
 
با نگاه به نتایج ، ناحیه انتخابی مربوط به استراتژیهای تهاجمی بوده و به شرح زیر می باشد :
1- افزایش فرهنگ سازی درحیطه آموزش مجازی در بین اساتید ودانشجویان
2-ارتقای کیفیت  واستانداردهای آموزش مجازی در دانشگاه
3- توسعه زیر ساختهای فیزیکی و تجهیزات آموزش مجازی دانشگاه
4-توسعه منابع انسانی آموزش مجازی در دانشگاه
5- افزایش استفاده از فن آوری های نوین در آموزش مجازی
6-توجه به مسئولیت اجتماعی در آموزش مجازی پزشکی
7-افزایش درآمدزایی و کاهش هزینه ها با آموزش مجازی
 
راهکارهای مورد نظر برای تعامل با استراتژی های شناسایی شده :
 
جدول 1 . راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی : ارتقای فرهنگ سازمانی در آموزش مجازی در بین اساتید ودانشجویان
موضوع راهبردی راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی (راهبردها)
ارتقای فرهنگ سازمانی در آموزش مجازی در بین اساتید ودانشجویان
 
1-1 برگزاری کارگاههای آموزشی استفاده از IT و امکانات سامانه آموزش مجازی، سناریو نویسی و طراحی آموزشی در توانمند سازی اساتید
2-1 برگزاری کارگاههای آموزشی برای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان
3-1 برنامه ریزی جهت ارتقای اطلاع رسانی و تبلیغات فعالیت های مرکز آموزش مجازی دانشگاه
4-1 افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی در حیطه آموزش مجازی در دانشگاه در بین اعضای هیات علمی
5-1 افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی دانشجویی و پایان نامه ها در حیطه آموزش مجازی در دانشگاه
 
جدول 2. راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی : افزایش کیفیت  واستانداردهای آموزش مجازی در دانشگاه
موضوع راهبردی راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی (راهبردها)
افزایش کیفیتواستانداردهایآموزش مجازی در دانشگاه
 
1-1  ارتقای کیفیت آموزش مجازی براساس استانداردهای دانشگاه علوم پزشکی مجازی
2-1 ساماندهی شفاف سازی فرآیندهای نظارتی ، ارزشیابی و اعتبارسنجی
3-1 انطباق آموزش مجازی دانشگاه با کوریکولوم های آموزشی مصوب
4-1 اخذ اعتبار بخشی مرکز آموزش مجازی دانشگاه
 
جدول 3. راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی : توسعه زیر ساختهای فیزیکی و تجهیزات آموزش مجازی دانشگاه
موضوع راهبردی راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی (راهبردها)
توسعه زیر ساختهای فیزیکی و تجهیزات آموزش مجازی دانشگاه
 
1-1  بهبود وتقویت استاندارد فضای فیزیکی مرکز آموزش مجازی دانشگاه
2-1 تامین و توسعه تجهیزات در مرکز آموزش مجازی
3-1 پیاده سازی LMS  اختصاصی در جهت توسعه زیر ساختها
4-1 تامین وپیاده سازی زیرساخت ونرم افزار مورد نیاز برگزاری دوره های آنلاین
5-1 تامین پهنای باند اختصاصی برای مرکز آموزش مجازی دانشگاه
 
جدول 4. راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی : توسعه منابع انسانی آموزش مجازی در دانشگاه
موضوع راهبردی راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی (راهبردها)
توسعه منابع انسانی آموزش مجازی در دانشگاه
 
1-1  تدوین تشکیلات سازمانی مشخص در مرکزآموزش مجازی
2-1 جذب نیروی انسانی متخصص مطابق تشکیلات سازمانی مصوب
3-1 اعزام کارشناسان مرکز جهت شرکت در دوره های پیشرفته تولید محتوا 
4-1 جلب مشارکت اساتید جهت دوره های کارشناسی ارشد و فلوشیپ یادگیری الکترونیک
 
جدول 5. راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی : فن آوری های نوین در آموزش مجازی
موضوع راهبردی راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی (راهبردها)
فن آوری های نوین در آموزش مجازی
 
1-1  ترویج روشهای آموزش تعاملی در پروسه آموزش مجازی
2-1 مشارکت در پروژه های تولید محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
3-1 ترویج  تولید محتوای  آموزش مجازی در دروس بالینی بر اساس روشهای نوین
4-1 افزایش تعداد محتوای الکترونیکی استاندارد تولید شده برای ارسال به موکس ملی 
موضوع راهبردی راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی (راهبردها)
مسئولیت اجتماعی در آموزش مجازی پزشکی
 
1-1  برگزاری جلسات مشترک منظم با مسول بسته آموزش مجازی و سایر دانشگاهها جهت به اشتراک گزاری تجارب
2-1 ایجاد بانک اطلاعات محتوای آموزش مجازی مشترک با سایر دانشگاههای کلان منطقه
3-1- مشارکت در آموزش همگانی و آموزش مهارت های حرفه ای با استفاده از آموزش مجازی
 
جدول 7. راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی : درآمدزایی و کاهش هزینه ها با آموزش مجازی
موضوع راهبردی راهکارهای مورد نظر برای تعامل با موضوع راهبردی (راهبردها)
درآمدزایی و کاهش هزینه ها با آموزش مجازی
 
1-1  عقد قرار داد تولید محتوا وارائه  مشاوره با سایر سازمانها
2-1 ارائه کارگاهها و دوره های مهارتی به روش مجازی با اخذ هزینه بصورت کشوری و بین المللی  
3-1 فروش  محتوای آموزش الکترونیکی تولید شده در دانشگاه بصورت آنلاین 
4-1 بین المللی سازی آموزش مجازی با عقد قرار فروش محصولات الکترونیکی تولید شده به کشورهای همسایه
5-1 کاهش هزینه های آموزشی با ترویج  تولید محتوای  آموزش مجازی در دروس عمومی، عملی و آزمایشگاهی
 
 
 
برنامه عملیاتی بلند مدت
1-عنوان هدف : ارتقای فرهنگ سازمانی در آموزش مجازی در بین اساتید ودانشجویان
کد عنوان هدف تاریخ شروع
1398
تاریخ پایان
1403
O1 برگزاری کارگاههای آموزشی ارتقای فرهنگ سازمانی در آموزش مجازی در بین اساتید ودانشجویان 4 20
O2 ارتقای اطلاع رسانی و تبلیغات فعالیت های مرکز آموزش مجازی دانشگاه 40% 100%
O3 افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی در حیطه آموزش مجازی در دانشگاه در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان 20% 100%
 
2-عنوان هدف : کیفیتواستانداردهای آموزش مجازی در دانشگاه
کد عنوان هدف تاریخ شروع
1398
تاریخ پایان
1403
O1 ارتقای کیفیت آموزش مجازی براساس استانداردهای دانشگاه علوم پزشکی مجازی 20% 100%
O2 اخذ اعتبار بخشی مرکز آموزش 10% 100%
 
3 -عنوان هدف : توسعه زیر ساختهای فیزیکی و تجهیزات وآموزش مجازی دانشگاه
کد عنوان هدف تاریخ شروع
1398
تاریخ پایان
1403
O1 بهبود وتقویت استاندارد فضای فیزیکی مرکز آموزش مجازی دانشگاه 10% 100%
O2 تامین و توسعه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در مرکز اموزش مجازی 10% 100%
 
4 -عنوان هدف : توسعه منابع انسانی آموزش مجازی در دانشگاه
کد عنوان هدف تاریخ شروع
1398
تاریخ پایان
1403
O1 تدوین و تصویب چارت سازمانی مرکز آموزش مجازی دانشگاه 0 100%
O2 افزایش شرکت اعضای هیات علمی  و کارشناسان در دوره های مدون مرتبط با توسعه آموزش مجازی 5% 100%
 
5 -عنوان هدف : فن آوری های نوین در آموزش مجازی
کد عنوان هدف تاریخ شروع
1398
تاریخ پایان
1403
O1 ترویج و استفاده از تکنولوژی های نوین در آموزش مجازی 5% 100%
O2 کیفی نمودن مرکز اموزش مجازی با تشکیل کارگروههای تخصصی 0 100%
 
6 -عنوان هدف : مسئولیت اجتماعی در آموزش مجازی پزشکی
کد عنوان هدف تاریخ شروع
1398
تاریخ پایان
1403
O1 افزایش تعاملات و به اشتراک گذاری تجارب و اطلاعات با دانشگاههای علوم پزشکی منطقه و کشور 5% 100%
 
7 -عنوان هدف : درآمدزایی و کاهش هزینه ها با آموزش مجازی
کد عنوان هدف تاریخ شروع
1398
تاریخ پایان
1403
O1 افزایش میزان درآمد زایی با برگزاری دوره های کارگاهی مهارتی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی بصورت مجازی 5% 100%
O2 فروش محصولات و محتواهای تولید شده 0 50%
O3 کاهش هزینه مواد مصرفی در دروس عملی و آزمایشگاهی با برگزاری به روش مجازی 0 100%
O4 عقد قرار داد با دانشگاههای کشور های همسایه برای فروش محصولات 0 100%
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
برنامه های اجرایی راهبردی مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان (کوتاه مدت )
برنامه ها ، طرح ها و پروژه های مرتبط با موضوع راهبردی ((ارتقای فرهنگ سازمانی در آموزش مجازی در بین اساتید ودانشجویان))
 
 
کد
 
عنوان
برنامه /طرح /پروزه
 
شاخص
واحد اندازه گیری مقدار سال پایه
(1397)
پیش بینی سال دستیابی
1398 1399 1400 1401 1402 جمع سالها
    01 برنامه : ارتقای فرهنگ سازمانی در حوزه آموزش مجازی  
  01 01 طرح : برگزاری دوره های آموزشی  
01 01 01 پروژه : برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای هیات علمی تعداد کارگاه 2 3 4 4 4 4 19
02 01 01 پروژه : برگزاری دوره های آموزشی برای دانشجویان تعداد کارگاه 0 1 2 3 3 4 13
  02 01 طرح : اطلاع رسانی و تبلیغات  
01 02 01 پروژه : تهیه و نصب تابلو سر در  اختصاصی برای مرکز درصد پیشرفت 0 0 25 75 0 0 100
02 02 01 پروژه: طراحی و نصب پوستر در مراکز آموزشی درمانی  و دانشکده ها تعداد پوستر 0 2 4 4 4 4 18
03 02 01 پروژه : درج پیامهای اطلاع رسانی ماهانه در گروههای مجازی هیات علمی با لینک تعداد پیام 2 5 12 12 12 12 53
04 02 01 پروژه : تهیه جدول زمانبندی فراخوانهای تهیه محتوا و ارسال آن در مراکز آموزشی درمانی و دانشکده ها تعداد فراخوان 4 4 4 4 4 4 20
05 02 01 پروژه: غنی سازی محتوای سایت آموزش مجازی و درج اخبار ماهانه در سایت اصلی معاونت آموزشی تعداد خبر 3 5 12 12 12 12 53
06 02 01 پروژه : طراحی وپیاده سازی  سایت انگلیسی آموزش مجازی تعداد زیرسایت 0 0 1 0 0 0 1
  03 01 طرح: ارتقای فعالیتهای پژوهشی و دانش پژوهی آموزشی در حیطه آموزش مجازی  
01 03 01 پروژه : افزایش تعداد طرحهای ارسالی به جشنواره شهید مطهری تعداد طرح 1 1 1 1 1 1 5
02 03 01 پروژه : افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی اعضای هیات علمی در حیطه آموزش مجازی تعداد طرح 0 6 4 4 4 4 22
03 03 01 پروژه : افزایش تعداد طرحهای تحقیقاتی دانشجویی آموزش مجازی تعداد طرح 0 0 1 2 2 2 7
    02 برنامه : کیفیت  واستانداردهای آموزش مجازی در دانشگاه  
  01 02 طرح : ارزیابی عملکرد آموزش مجازی  
01 01 02 پروژه : تشکیل کمیته تخصصی ارزیابی عملکرد آموزش مجازی درصد پیشرفت 0 10 90 0 0 0 100
02 01 02 پروژه : برگزاری جلسات مدون کمیته برای ساماندهی و شفاف سازی فرآیندهای نظارتی و ارشیابی محتوای تولید شده تعداد جلسات 0 0 2 2 2 2  
  02 02 طرح : اعتبار بخشی مرکز آموزش مجازی  
01 02 02 پروژه : تدوین برنامه راهبردی مرکز آموزش مجازی درصد پیشرفت 0 100 0 0 0 0 100
02 02 02 پروژه : پی گیری فراهم سازی استاندارهای اعتبار بخشی درصد پیشرفت 0 50 50 0 0 0 100
    03 برنامه: توسعه زیر ساختهای فیزیکی و تجهیزات  
  01 03 طرح: بهبود وتقویت استاندارد فضای فیزیکی  
01 01 03 پروژه: توسعه فضای فیزیکی طبق استاندارهای اعتباربخشی درصد پیشرفت 40 0 30 30 40 0 100
  02 03 طرح: تامین و توسعه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری                  
01 02 03 پروژه : پیاده سازی LMS  اختصاصی در جهت توسعه زیر ساختها درصد پیشرفت 0 0 10 40 50 0 100
02 02 03 پروژه : تامین وپیاده سازی زیرساخت ونرم افزار مورد نیاز برگزاری دوره های آنلاین درصد پیشرفت 0 0 0 10 40 50 100
03 02 03 پروژه : تهیه تجهیزات سخت افزاری موردنیاز مرکز درصد پیشرفت 10 30 40 30 0 0 100
04 02 03 تامین پهنای باند اختصاصی برای مرکز آموزش مجازی دانشگاه درصد پیشرفت 0 0 100 0 0 0 100
    04 برنامه: توسعه منابع انسانی آموزش مجازی در دانشگاه  
  01 04 طرح: تدوین و تصویب چارت تشکیلاتی مرکز آموزش مجازی دانشگاه  
01 01 04 افزایش شرکت اعضای هیات علمی  و کارشناسان در دوره  های مدون مرتبط با توسعه آموزش مجازی تعداد شرکت کننده 5 5 5 5 5 5 25
    05 برنامه: فن آوری های نوین در آموزش مجازی  
  01 05 طرح  : ترویج و استفاده از تکنولوژی های نوین در آموزش مجازی  
01 01 05 پروژه : پیاده سازی استفاده از تکنولوژی  واقعیت مجازی در حوزه آموزش دانشگاه درصد پیشرفت 0 0 10 30 30 30  
02 01 05 پروژه :افزایش  تولید محتوای  آموزش مجازی در دروس بالینی بر اساس روشهای نوین تعداد محتوا 1 2 4 6 8 10 28
 
03 01 05 پروژه : عقد قرار داد با شرکتهای فن آور بخش خصوصی جهت مشارکت در تولید محتوا تعداد شرکت 0 1 0 0 1 0 2
    06 برنامه : مسئولیت اجتماعی در آموزش مجازی پزشکی  
  01 06 طرح : افزایش تعاملات با سایر دانشگاهها  در حیطه آموزش مجازی  
01 01 06 پروژه :برگزاری جلسات مشترک منظم با مسول بسته آموزش مجازی و سایر دانشگاهها جهت به اشتراک گزاری تجارب تعداد جلسات 2 1 2 2 2 2 9
02 01 06 پروژه :  ایجاد  بانک اطلاعات محتوای آموزش مجازی مشترک با سایر دانشگاههای کلان منطقه   درصد پیشرفت 0 0 20 30 30 20 100
    07 برنامه : درآمدزایی و کاهش هزینه ها با آموزش مجازی
 
 
  01 07 طرح : فروش محتواهای استاندارد تولید شده  
01 01 07 پروژه: افزایش تعداد محتوای الکترونیکی استاندارد تولید شده برای ارسال به موکس ملی  تعداد محتوا 1 7 10 20 30 40 107
02 01 07 پروژه: عقد قرار داد با دانشگاههای کشور های همسایه برای فروش محصولات آموزش مجازی تعداد قرداد 0 0 1 0 1 1 3
03 01 07 پروژه  : برگزاری کارگاههای آموزشی مهارتی برای دانشجویان و اعضای هیات علمی بصورت مجازی تعداد کارگاه 0 2 5 5 5 5 22
  02 07 طرح : کاهش هزینه های آزمایشگاهی و آموزشی  
01 02 07 پروژه : تهیه محتوای آموزش مجازی تعاملی  برای دروس آزمایشگاهی تعداد محتوا 0 0 2 5 5 10 22
02 02 07 پروژه : ارائه برخی دروس دارای اساتید مدعو بصورت مجازی برای کاهش هزینه ها تعداد درس 0 0 1 2 2 2 7
 

 
دفعات مشاهده: 522 بار   |   دفعات چاپ: 31 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: برنامه عملیاتی واحد آموزش مجازی سال 97 ::
 | تاریخ ارسال: 1397/11/24 | 
برنامه عملیاتی واحد آموزش مجازی  دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 97
ردیف عنوان فعالیت تاریخ شروع تاریخ پایان مسئول
1 تهیه محتواهای الکترونیکی نیم سال تحصیلی دوم 97-96 5/1/97 15/2/97 کارشناسان واحد آموزش مجازی
2 ارزیابی دروس مجازی  ارائه شده در نیم سال دوم سال تحصیلی 97-96 1/4/97 30/5/97 مدیر واحد آموزش مجازی / اعضای کارگروه واحد آموزش مجازی
3 تکمیل زیرساخت های واحد آموزش مجازی
(اتاق کارشناسان و امکانات فیلمبرداری)
5/1/97 30/6/97 مدیر واحد آموزش مجازی و کارشناسان واحد آموزش مجازی
4 برگزاری حداقل 7 کارگاه آشنایی با سیستم نوید و آموزش مجازی 1/5/97 30/10/97 اعضای کارگروه واحد آموزش مجازی
5 ارسال نامه به گروه های آموزشی دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی جهت ارسال دروس با قابلیت مجازی شدن نیم سال اول سال تحصیلی 98-97 به واحد آموزش مجازی و تصویب در شورای آموزشی دانشگاه 1/5/97 15/6/97 مدیر واحد آموزش مجازی/ مدیر EDC دانشگاه
6 تهیه محتواهای الکترونیکی نیم سال اول سال تحصیلی 98-97 1/5/97 15/12/97 کارشناسان واحد آموزش مجازی
7 ارزیابی دروس مجازی  ارائه شده در نیم سال اول سال تحصیلی 98-97 1/10/97 15/11/97 اعضای کارگروه واحد آموزش مجازی
8 ارسال نامه به گروه های آموزشی دانشکده ها و مراکز آموزشی درمانی جهت ارسال دروس با قابلیت مجازی شدن نیم سال دوم سال تحصیلی 98-97 به واحد آموزش مجازی و تصویب در شورای آموزشی دانشگاه 15/9/97 15/10/97 مدیر واحد آموزش مجازی/ مدیر EDC دانشگاه
9 تهیه محتواهای الکترونیکی نیم سال دوم سال تحصیلی 98-97 15/10/97 30/10/97 کارشناسان واحد آموزش مجازی
10 اجرای بندهای برنامه عملیاتی طرح تحول آموزش در بسته آموزش مجازی بر اساس زمانبندی ابلاغ شده از وزارت متبوع مدیر واحد آموزش مجازی/ مدیر EDC دانشگاه/ کارشناس آموزش مجازی/ کارشناسان دبیرخانه منطقه آمایشی
دفعات مشاهده: 23 بار   |   دفعات چاپ: 1 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
برای مشاهده کل مطالب بخش برنامه عملیاتی واحد آموزش مجازی سال ۹۷ اینجا را کلیک کنید.