Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
AWT IMAGE
:: ::
بخش‌های اصلی
معاون آموزشی ::
مدیریت امور آموزش ::
مدیریت تحصیلات تکمیلی ::
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ::
مدیریت امور هیئت علمی ::
هیات ممیزه دانشگاه ::
واحد آموزش مداوم ::
واحد توسعه تحصیلات تکمیلی ::
اعضای هیٱت علمی دانشگاه ::
آیین نامه ها و مستندات ::
تقویم آموزشی ::
رشته های دانشگاه ::
انتخاب واحد و کارنامه اینترنتی دانشجویان::
آرشیو اخبار ::
اطلاعات برای ....::
مقالات و مطالب مفید آموزشی ::
پرسش وپاسخ ::
::

 AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
زیربخش‌های پایگاه
..
آخرین مطالب بخش
:: اصلاحیه تاریخ و شماره حساب اعلام ظرفیت MPH دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
:: فارغ التحصیلان خارج از کشور متقاضی شرکت در آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی در منطقه 6 آمایشی
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
:: روز پزشک گرامیباد
:: نظام سلامت در رسانه‌های گروهی (30 مردادماه 96)
:: ارتباط رسانه‌‌ایی شهریور ماه 1396
:: جلسه هیات امنای مرکز خدمات جامع سلامت شماره 2 شهرستان خرم‌دره برگزار شد
:: برگزاری کارگاه مراقبت‌های ادغام یافته کودک سالم و مانا
:: ارائه مراقبت‌های بهداشتی بین‌الملل در اولین پرواز خروجی حج تمتع 96 زنجان
:: نظام سلامت در رسانه‌های گروهی (29 مردادماه 96)
..
لیست

 لیست متقاضیان

..
:: جشنواره شهید مطهری ::

  ششمین جشنواره آموزشی شهید مطهری در اردیبهشت ماه سال 1392 برگزار خواهد شد.

 

  حیطه های جشنواره:

  1-2) تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی

  2-2) روشها و تکنیکهای آموزشی

  3-2) سنجش ، ارزشیابی و اثر بخشی آموزشی

  4-2) مرجعیت ، رهبری و مدیریت آموزشی

  5-2) مشاوره و راهنمایی

  6-2) فعالیتهای فرهنگی و امور تربیتی و اجتماعی

  7-2) تدوین یا اصلاح قوانین و مقررات و ساختارهای آموزشی

  8-2) مواد آموزشی

  9-2) سایر حیطه ها

 

  زمانبندی انتخاب فرآیندهای مطلوب دانشگاهی ، ارسال و داوری فرآیندها و اجراء جشنواره:

  1-7) فرآیندهای دانشگاهی براساس محورها و حیطه های مشروحه توسط کمیته علمی جشنواره دانشگاهی از تاریخ 1/9/91الی 15/10/91 بررسی و انتخاب می گردد.

  2-7) بارگذاری فرآیندهای مطلوب دانشگاهی از 16/10/91الی 25/10/91 در سامانه دبیرخانه دائمی کشوری جشنواره آموزشی شهید مطهری در مرکز امور هیات علمی انجام می گیرد.

 

دفعات مشاهده: 5114 بار   |   دفعات چاپ: 319 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: نمونه مقاله برتر ::

  بسمه تعالی

  نمونه یک فرایند برتر کشوری در سومین جشنواره شهید مطهری درسال 1389

  فرمت ارسال خلاصه فرآیندها

  1- عنوان فرآیند

  ادغام آموزش مهارتهای بالینی در آموزش دانشجویان پزشکی و ارائه آن در قالب 2واحد درسی

  2 -صاحبان فرآیند و همکاران

  صاحبان فرایند: دکتر منصوره مومن هروی-دکتراسماعیل فخاریان- دکتر زریچهر وکیلی- دکتراحمد طالبیان

  همکاران فرایند: معصومه باغبانی- دکتر بتول زمانی- دکتر رضوان منیری- دکتر زیبا مسیبی-دکترحسین محمودی-دکتر مسعود بنائی-دکتر محمد رضافاضل-دکتر شهرام نفیسی- دکتر محمد رضوی زاده- دکتر محسن رضوی زاده-دکتر عباس ارج-دکتر منصوره صمیمی- دکتر مهدی شاعری-دکتر ناصرصادق زاده-دکترابوالفضل شجاعی-دکتر زهرا سلیمانی-دکتر مجید حسن زاده- مهرداد مهدیان-حمیدرضا سیدی- فخرالسادات میر حسینی-زهره وارث-محسن تقدسی-مریم صبوری کاشانی

  3-محل اجرای فرآیند :

  دانشکده پزشکی-مرکزمهارتهای بالینی

  4-نام دانشگاه :

  دانشگاه علوم پزشکی کاشان

  5-گروه فرآیندی :

  دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی

  6-تاریخ اجراء (مدت اجرای فرآیند) :

  مرحله اول: 1/7/87 تا 30/101/87 مرحله دوم: 1/11/87 تا 20/4/88

  مرحله سوم:1/7/88 تا 30/10/88 مرحله چهارم:1/11/88 لغایت ادامه دارد

  7- مقدمه (هدف و اهداف اختصاصی) :

  کسب مهارتهای بالینی به شکل عملی و مناسب یک فرایند کلیدی در آموزش خدمات بهداشتی درمانی محسوب می شود.برای انجام رساندن چنین خدماتی، وجود مرکزی بنام مرکز مهارتهای بالینی Clinical Skill Lab یا مرکزی که با بیمارستان همانند سازی شده باشد ضروری بنظر می رسد.(1)

  هدف اصلی علم پزشکی کمک به نجات جان انسانها ورفع تالمات آنهاست ودر این راستا انجام صحیح اقدامات عملی در درمان بیماران ازاهمیت ویژه ای برخوردار است. مهارت انجام فیزیکی یکی از اجزاء حیاتی مهارتهای بالینی مورد نیاز پزشکان به شمار می رود در برنامه های آموزشی سنتی دانشکده های پزشکی توجه اندکی بر روی مهارت های عملی دانشجویان صورت گرفته و تاکید عمده بر یادگیری دانشجویان در حیطه های شناختی است.ب ه واسطه کوتاه شدن دوره بستری در بیمارستان ها،کاهش تخت های بستری و افزایش مراقبت بیماران در جامعه اغلب افراد بستری در بیمارستان موقعیت مناسبی را برای یادگیری مهارت های بالینی پایه دانشجویان پزشکی فراهم نمی کنند.از سوی دیگر با توجه به محدودیتهای یادگیری بر بالین بیمار ومورد توجه قرار گرفتن حقوق بیماران امروزه بر آموزش مهارتهای بالینی قبل مواجهه با بیمار وایجاد نگرش در دانشجویان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.(2)

  فن آموزش پزشکی در حال تحول وتوسعه دائمی است کارشناسان آموزش پزشکی بطور مستمر به ارزیابی وتجزیه وتحلیل روشهای آموزشی رایج مبادرت ورزیده وبر پایه اصول مدیریت کیفیت و نظرات کاربران نهایی سیستم آموزشی یعنی دانشجویان به ایجاد تغییردر سیستم آموزشی مبادرت می ورزند.مطالعات سالهای اخیر نشان داده است که میزان مهارت عملی دانشجویان پزشکی وپزشکان در بسیاری از کشورها رضایت بخش نیست(3)

  .از آنجائیکه تاکنون روند آموزشی ثابت وقابل دفاعی در مورد آموزش مهارتهای عملی در مورد دانشجویان پزشکی وجود نداشته است (5) وبا توجه به نظرات دانشجویان واینترنها مبنی برنیاز مبرم آنها به یادگیری این مهارت ومشکلاتی که بعلت عدم مهارت کارورزان درانجام مهارتهای بالینی گریبانگیر بیماران می گردد جهت فراگیری کارهای عملی پیش ازتماس با بیمار به منظور کاهش تنش روحی روانی دانشجویان ،کاهش آسیب فیزیکی به بیماران،افزایش اعتماد به نفس وکاهش خطرات کارهای عملی دردانشجویان ،تصمیم گرفته شد آموزش مهارت های بالینی بصورت مدون ودرقالب واحد درسی ارائه گردد ودرپایان ارزشیابی ب ه صورت امتحان OSCE انجام گیرد.

  منابع:

  1-حسن زاده سلماسی سوسن،امینی ابولقاسم،شقاقی عبدارضا،حسن زاده پرور.نتایج بررسی میزان رضایتمندی داشجویان پزشکی از بخش مهارتهای بالینی. تبریز.مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی- حلاصه مقالات پنجمین همایش آموزش پزشکی شیراز شماره هفتم سال81-صفحه 47

  2-جعفری فرشاد،حکیمیان محمد رضا،صبوری مسیح،علوی علی.مرکز اموزش مهارتهای بالینی چیست؟ مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی- حلاصه مقالات پنجمین همایش آموزش پزشکی شیراز شماره هفتم سال81-صفحه 42

  3-حسن زاده سلماسی سوسن،امینی ابولقاسم،شقاقی عبدارضا،حسن زاده پرور.تاثیر آموزش اقدامات عملی بالینی برمیزان مهارت دانشجویان پزشکی.مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی- حلاصه مقالات پنجمین همایش آموزش پزشکی شیراز شماره هفتم سال81-صفحه 49

  4- حسن زاده سلماسی سوسن،امینی ابولقاسم،شقاقی عبدارضا،حسن زاده پرور.بررسی تاثیرآموزش مهارتهای عملی دربخش مهارتهای بالینی درمورد دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش درعلوم پزشکی- حلاصه مقالات پنجمین همایش آموزش پزشکی شیراز شماره هفتم سال81-صفحه 48

  اهداف:

  هدف کلی:

  مدون نمودن آموزش مهارتهای بالینی درقالب 2 واحد درسی برای دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی درطی یک دوره 5 ساله

  اهداف ویژه:

  1-افزایش آگاهی دانشجویان پزشکی درمورد مهارت های بالینی ضروری

  2- کسب مهارت های بالینی مهارت های بالینی ضروری دانشجویان پزشکی قبل از ورود به دوره کارآموزی

  3-کسب مهارت های عملی درانجام پونکسیون لومبر-تزریقات-رگ گیری-خونگیری-مایع درمانی- ABG - ECG -سونداژ مثانه-سونداژ معده-معاینه پستان-معاینه پروستات-احیا وانتوباسیون-اتوسکوپی-افتالموسکوپی-تامپون قدامی بینی-آتل بندی-پانسمان-بخیه-زایمان طبیعی-معاینه لگن-پاپ اسمیر-گذاشتن IUD

  4-شناسایی انواع وسایل وابزارهای پزشکی توسط دانشجویان پزشکی

  5- شناسایی اشکال مختلف داروها توسط دانشجویان پزشکی

  6- کسب مهارت نسخه نویسی توسط دانشجویان پزشکی

  7- کسب مهارت ارتباطی پزشک- بیمارتوسط دانشجویان پزشکی

  8- کسب مهارت پرونده نویسی توسط دانشجویان پزشکی

  9- کسب مهارت مدیریت بحران وحوادث غیر مرقبه توسط دانشجویان پزشکی

  8-روش اجراء :

  این طرح به صورت مقطعی در سال 86 در دانشگاه علوم پزشکی کاشان آغاز شد.ابتدا نظرات اساتید ودانشجویان درمورد ضرورت آموزش مهارتهای بالینی برای دانشجویان پزشکی سنجیده شد.نتایج نظر سنجی درقالب خلاصه مقاله در نهمین همایش آموزش پزشکی یزدعنوان شد. سپس با استفاده از این نظرات طرح ادغام آموزش مهارتهای بالینی درکوریکولوم آموزشی دانشجویان پزشکی در قالب دو واحد درسی درکمیته آموزش بالینی EDC مورد نقد وبررسی قرار گرفت و سپس درشورا ی توسعه وشورای آموزشی دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت.

  مهارت های بالینی LP,ECG,CPR, NGtube ، تزریقات و خون گیری،پاپ اسمیر و IUD ،زایمان طبیعی ،سوندگذاری،افتالموسکوپی،اتوسکوپی،تامپون قدامی بینی ،آتل بندی،پانسمان،نسخه نویسی،آشنایی باابزارها وتجهیزات پزشکی،مهارتها ی ارتباطی و مهارتهای ساده آزمایشگاهی بعنوان مهارتهای ضروری برا ی دانشجویان پزشکی شناخته شد.مدرسین تعیین گردیدند طرح درس و اهداف آموزشی نوشته و منابع آموزشی موردنیاز خریداری گردید.

  مرحله ی اولبه طرح عنوان پیلوت از ابتدای مهر ماه 87 برای دانشجویان دوره فیریوپاتولوژی به اجراء در آمد دانشجویان به دوگروه تقسیم شدند وکلاسهای آموزشی در روزهای دوشنبه وچهارشنبه ساعت 10-8 صبح هرهفته دردو نوبت برای دو گروه برگزار گردید از وسایل کمک آموزشی وفیلمهای مرتبط جهت آموزش استفاده شد. دانشجویان هر روز جهت تمرین مهارت ها به مرکز مهارت ها مراجعه می نمودند.

  بر ای ارزیابی میزان موفقیت برنامه، برگزاری امتحان آموخته ها در حیطه ی شناختی و مهارتی و نیز نظر سنجی از دانشجویان در نظر گرفته شد.

  درپایان ترم امتحان OSCE مشتمل بر15 ایستگاه برگزار گردید دانش و توانائی دانشجویان درمورد مهارتهای کسب شده درطول دوره دراین امتحان سنجیده شد.

  نظر سنجی از دانشجویان از برگزاری دوره بعمل آمد که از نظر اکثریت دانشجویان برگزاری دوره مفیدبود (60%بسیار زیاد و30% زیاد ).اکثریت دانشجویان ازبرگزاری دوره رضایت داشتند(15% بسیار زیاد،40% زیاد )

  بر اساس نظرات دانشجویان نحوه برگزاری دوره شامل نظم دربرگزاری کلاسها،مدیریت وبرنامه ریزی،همکاری کارشناس مرکز امکانات وتجهیزات آموزشی،فضای فیزیکی نیمه مطلوب و کیفیت تدریس مدرسین مطلوب بود.میزان تغییر درتوانائی انجام مهارتها بر اساس خود ارزیابی دانشجویان وارزیابی نهایی مدرسین وامتحان به عمل آمده درپایان دوره مطلوب بود.

  مرحله ی دوم 1/11/ 87 تا 20/4/88، مرحله ی سوم1/7/88 تا 30/10/88 اجرا گردیده و مرحله چهارم1/11/ 88شروع شده و ادامه دارد. ارزیابی مراحل دوم و سوم نیز همانند مرحله ی اول انجام گردید ودر هر مرحله براساس نتایج ارزیابی به منظور ارتقائ کیفیت آموزش تغییراتی در نحوه ی اجرا ازجمله مدرسین داده شد نتایج.بهبود سالانه شاخص ها براساس نتایج نظر سنجی انجام شده از دانشجویان طرح درقالب خلاصه مقاله دردهمین همایش آموزش پزشکی ارایه گردید.

  9-نتایج : پیامدهای اجرای فرآیند :

  - ارتقاءتوانائی عملی دانشجویان پزشکی درانجام مهارت های بالینی،مهارت های ارتباطی

  -ارتقاءدانش دانشجویان پزشکی درمورد نحوه انجام ،اندیکاسیون ها وکنتراندیکاسیون های مهارت های بالینی

  -ارتقاء دانش دانشجویان پزشکی در مورد مهارت نسخه نویسی،پرونده نویسی،

  10-سطح اثرگذاری (بخش، دانشکده، دانشگاه، کشوری، بین المللی):

  دانشکده-دانشگاه

  11-نتیجه گیری شامل چالش ها و مشکلات اجرائی فرآیند :

  طی جلسات متعدد برگزار شده با حضور صاحبان فرایند از طریق بارش افکار نقاط ضعف وقوت تعیین گردید که برخی از آنها به شرح زیر می باشد.

  نقاط قوت

  -نگرش مثبت مسئولین دانشکده ودانشگاه و حمایت آنها از طرح

  -وجود مرکز مهارت های بالینی

  -وجود متخصصین مختلف وهمکاری آنها جهت آموزش مهارتهای بالینی

  -استقبال دانشجویان از اجرای این برنامه

  نقاط ضعف

  -کمبود مولاژها ومانکن ها ی آموزشی وعدم جایگزینی آنها در صورت تخریب

  -وجود فاصله بین مرکز مهارتهای بالینی وبیمارستانهای آموزشی

  -کمبود تعداد و وقت اعضاء هیئت علمی جهت نظارت بر انجام مهارتها توسط دانشجویان

  -عدم وجود مدرسین تمام وقت درمرکز مهارتهای بالینی

  فرصت ها

  -تفویض اختیار به دانشگاهها جهت تغییر در کوریکولوم از سوی وزارت متبوع

  -نگرش مثبت وزارت متبوع درخصوص استاندارد سازی آموزش پزشکی عمومی درراستای آموزش مهارتهای بالینی

  تهدیدها

  -متمرکز بودن تخصیص اعتبارات

  -عدم تخصیص اعتبار ویژه جهت مرکز مهارتهای بالینی

  -عدم مشخص بودن مدیریت ویژه دروزارت خانه دررابطه با مهارتهای بالینی

  -عدم وجود درس مهارتهای بالینی درکوریکولوم آموزش پزشکی عمومی و تداخل در انتخاب واحد دانشجویان میهمان

  پیشنهادات:

  1-تجهیز وتقویت امکانات مراکر مهارتهای بالینی

  2-ایجاد چنین مراکزی درداخل بیمارستانها جهت استفاده بیشتر دانشجویان از این مراکز

  3- تربیت و استخدام برخی از پزشکان عمومی جهت آموزش مهارتهای بالینی به منظور حضور تما م وقت درمرکز مهارتهای بالینی

 

  12-تاییدهای مربوطه :

  این طرح در کمیته آموزش بالینی وشورای عمومی EDC ،شورای توسعه دانشگاه،شورای آموزشی دانشکده پزشکی وشورای آموزشی دانشگاه تصویب گردیده است.

  این طرح بعنوان یکی از فرایندهای برتر آموزشی دانشگاه از سوی ریاست محترم دانشگاه ومعاونت محترم آموزشی دانشگاه موردتشویق قرار گرفته است وحاصل بررسی نتایج درمرحله اول درنهمین همایش آموزش پزشکی ارائه شده است.

 

  

  دکتر منصوره مومن هروی

  

  

  دکتراسماعیل فخاریان

  

  

  دکتر زریچهر وکیلی

  

  

  دکتر احمد طالبیان

  

  

  

  

  طرح درس مهارت های بالینی

  تعداد واحد :2 واحد

  نوع واحد :عملی زمان ارائه:چهارشنبه ها ساعت10-8

  مکان: مرکز مهارتهای بالینی-طبقه دوم دانشکده پزشکی

  شیوه تدریس : سخنرانی- -نمایش فیلم-آموزش عملی روی مولاژ یا بیمار نما

  رسانه آموزشی :ویدئو پروژکتور ، اسلاید

  ردیف

  هدف کلی:

  کسب مهارت

  اهداف ویژه رفتاری :

  درپایان هرجلسه دانشجوبایدقادرباشد.

  مدرس

  1

  پونکسیون لومبر

  1-وسایل مورد نیاز جهت انجام LP را شناسایی کند.

  2-انواع سوزن LP را شناسایی کند.

  3-پوزیشن مناسب جهت انجام LP را تعریف کند.

  4-اندیکاسیونها وکنتراندیکاسیونهای LP را نام ببرد.

  5-روی مولاژ بدون خطا LP کند.

  6-اقدامات بعداز انجام LP را شرح دهد.

  متخصص جراحی مغز واعصاب

  2

  احیا وانتوباسیون

  1-مراحل مختلف احیا راشرح دهد.

  2-انواع لوله تراشه را شناسایی کند.

  3-وسایل وداروهای مورد نیاز احیا را شناسایی کند.

  4-بتواند مراحل احیا را رو ی مولاژ نمایش دهد.

  5-بتواند لوله گذاری روی مولاژ انجام دهد.

  متخصص بیهوشی

  اعضاء هیئت علمی گروه هوشبری

  3

  افتالموسکوپی

  1-شرایط افتالموسکوپی را شرح دهد.

  2-اجزای مختلف افتالموسکوپ را شناسایی کند.

  3-نحوه کار با افتالموسکوپ را شرح دهد.

  4-ته چشم فرد سالم را بتواند ببیند و مشاهدات خود راشرح دهد.

  5-اسلایدهای مربوط به پاتولوژیهای ته چشم را شناسایی کند.

  متخصص چشم

  4

  ABG

  1-وسایل مورد نیاز برای انجام را شناسایی کند.

  2-روی مولاژ بتواند ABG انجام دهد.

  متخصص بیهوشی

  5

  تزریقات

  1-تزریق زیر جلدی را روی مولاژ انجام دهد.

  2-تزریق عضلانی را روی مولاژ انجام دهد.

  3-تزریق داخل وریدی را روی مولاژ انجام دهد.

  4-شرایط لازم برای انجام یک تزریق صجیح را رعایت کند.

  اعضاء هیئت علمی گروه هوشبری

  6

  رگ گیری

  1-انواع آنژیوکت را شناسایی کند.

  2-موارد استفاده انواع آنژیو کت را شرح دهد.

  3-قادر به برقراری Iv line مناسب روی مولاژ باشد.

  اعضاء هیئت علمی گروه هوشبری

  7

  خونگیری

  1-وسایل مورد نیاز برای خونگیری را شناسایی کند.

  2-انواع سرنگ را شناسایی کند.

  3-انواع سوزن را شناسایی کند.

  4-موارد استفاده انواع سرنگ وسوزن را شرح دهد.

  اعضاء هیئت علمی گروه هوشبری

  8

  تامپون قدامی بینی

  1-وسایل مورد نیاز برای تامپون قدامی بینی را شناسایی کند.

  2-اندیکاسیونهای تامپون قدامی بینی را شرح دهد.

  3-تامپون قدامی بینی را روی مولاژ انجام دهد.

  متخصص ENT

  9

  اتوسکوپی

  1-شرایط اتوسکوپی را شرح دهد.

  2-اجزای مختلف اتوسکوپ را شناسایی کند.

  3-نحوه کار با اتوسکوپ را شرح دهد.

  4-مشخصات پرده صماخ طبیعی ومشاهدات خود درضمن اتوسکوپی گوش سالم را بیان کند.

  متخصص ENT

 

 

  ردیف

  هدف کلی:

  کسب مهارت

  اهداف ویژه رفتاری :

  درپایان هرجلسه دانشجوبایدقادرباشد.

  مدرس

  10

  پانسمان

  1-وسایل مورد نیاز برای پانسمان را شناسایی کند.

  2-انواع پانسمان را شرح دهد.

  3-پانسمان معمولی روی مولاژ انجام دهد.

  4-پانسمان درن را انجام دهد.

  عضو هیئت علمی پرستاری

  11

  ECG

  1-اجزای دستگاه ECG را شناسایی کند.

  2-بتواند ازیک فرد نوار قلب بگیرد.

  3-خطاهایی که منجر به گرفتن نوار نادرست می شود را شرح دهد.

  عضو هیئت علمی پرستاری

  12

  بخیه

  1-انواع سوزن بخیه شناسایی کند.

  2-انوع نخ بخیه شناسایی کند.

  3-انواع بخیه را شرح دهد.

  4-روی مولاژ بخیه انجام دهد.

  متخصص جراحی

  13

  سونداژ معده

  1-انواع NG tube را شناسایی کند.

  2-نحوه گذاشتن NG tube را شرح دهد.

  3-روی مولاژ NG tube بگذارد.

  متخصص گوارش

  14

  سونداژ مثانه

  1-انواع سوند ادراری را شناسایی کند.

  2-وسایل مورد نیاز برای سوند گذاری را شناسایی کند.

  3-نحوه گذاشتن سوند ادرای را شرح دهد.

  4-روی مولاژسوند بگذارد.

  متخصص اورولوژی

  15

  معاینه لئوپولد وسمع قلب جنین

  1-معاینه لئوپولد را انجام دهد.

  2-سمع قلب جنین روی مولاژ را انجام دهد.

  متخصص زنان

  16

  زایمان طبیعی

  1-وسایل موجود در ست زایمان را شناسایی کند.

  2-مراحل مختلف زایمان طبیعی را شرح دهد.

  3-مراحل مختلف زایمان طبیعی را رویمولاژ انجام دهد.

  متخصص زنان

  17

  گرفتن نمونه پاپ اسمیر

  1-وسایل موجود در ست پاپ اسمیررا شناسایی کند.

  2-یک نمونه پاپ اسمیر بگیرد.

  متخصص زنان

  18

  آشنایی با ابزارهای پزشکی

  1-ابزارها وسایل پزشکی مورداستفاده دربیمارستان را شناسایی کند.

  2-مورداستفاده هریک ازوسایل را شرح دهد.

  عضو هیئت علمی پرستاری

  19

  آشنایی با مهارت های ساده آزمایشگاهی

  1-بتواند اسمیر خون محیطی تهیه کند.

  2-بتواند آنالیز ادراری انجام دهد.

  متخصص علوم آزمایشگاهی

  20

  مهارتهای ارتباطی

  1-بتواند ارتباط صحیح با بیمارنما برقرار کند.

  2-فیلم مربوط به ارتباط پزشک بیمارا بتواند نقد وتفسیر کند.

  5-بتواند یک شرح حال مناسب از بیمارنما بگیرد.

  6-بتواند بیمارنما را بطرز صحیح آموزش دهد.

  آقای دکترفخاریان

  خانم دکترهروی

  21

  پرونده نویسی

  1-اجزای مختلف یک پرونده را شناسایی کند.

  2-طرز نوشتن شرح حال را شرح دهد.

  3-طرز نوشتن سبر بیماری-خلاصه پرونده ودستورات پزشک را شرح دهد.

  8-اشکالات وارد بر یک پرونده بیمار را تشخیص دهد.

  دکتر هروی

  22

  نسخه نویسی

  1-طرز نوشتن نسخه را شرح دهد.

  2-اشکالات وارد بر یک نسخه دارای اشتباه را شناسایی کند.

  4-اشکال مختلف دارویی را شناسایی کند.

  دکتر هرو.ی

  نحوه ارزشیابی : در پایان دوره به صورت امتحان OSCE بااستفاده ا زمولاژ ونمایش اسلاید می باشد.

 

 

دفعات مشاهده: 8356 بار   |   دفعات چاپ: 639 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: نحوه امتیاز دهی ::
   ششمین جشنواره
دفعات مشاهده: 5343 بار   |   دفعات چاپ: 299 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
:: فرمت ارسال خلاصه مقالات ::
فرمت ارسال خلاصه مقالات
دفعات مشاهده: 5121 بار   |   دفعات چاپ: 290 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
معاونت آموزشی Vice-Chancellor for Education