Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
اخبار::
درباره نهاد::
شرح وظایف::
معرفی مسول نهاد::
همکاران نهاد::
نهاد نمایندگی مرکز::
کانون ها::
هیئت فاطمیون::
طرح ضیافت اندیشه::
متفرقه::
اقامه نماز::
هنگامه‌ی بیداری::
احکام پزشکی::
احکام دانشجویی::
برنامه ها::
کتابخانه نهاد::
نشریه::
سخنان کلیدی::
تصاویر::
بانک صوت ::
::
ارتباط با ما
AWT IMAGE
nahad@zums.ac.ir
0241-4220668
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
مهمترین کارکرد نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه را چه می‌دانید؟
فرهنگی
علمی- معرفتی
سیاسی-اجتماعی
امور اجرایی
   
..
پست الکترونیک

AWT IMAGE

nahad@zums.ac.ir

ارسال نظرات وپیشنهادات

..
«پاسخ به شبهات»
AWT IMAGE
از این پس می توانید
با کلیک بر روی تصویر بالا
سوالات و شبهات خود را پرسیده
و پاسخ خود را در کمترین زمان
از همین قسمت دریافت نمایید.
..
:: حکمت ها و اندرزها ::

 

 

 

AWT IMAGE

 

 

 حکمت ها و اندرزها


  حکمت ها و اندرزها مجموعه ای است مشتمل بر مقالاتی که در سال های 1339 تا 1341 هجری شمسی برای یک برنامه ی عمومی آشنایی با فرهنگ اسلامی و جهت ایراد به صورت گفتار و خطابه به رشته ی تحریر در آمده است.

  جوان تشنه ی حقیقت و جویای روش صحیح زندگی می تواند با مطالعه ی مقالات متنوع این کتاب به پاسخ سؤالات خود دست یابد. پرسش هایی از قبیل:


  ما که از زندگی چیزی نفهمیدیم. آیا زندگی بی معناست؟

  چرا انسان به هر آرزویی برسد آرزویی بزرگتر جلو چشمانش نمایان می شود؟

  احساس دائمی نگرانی و اضطراب از چیست و چه چیزی می تواند روح انسان را قانع کند؟

  بشر جایز الخطاست. آیا باید از انسان انتظار داشت که خطا نکند یا آن که خطاهای خود را تکرار نکند؟ چه عاملی باعث جلوگیری از تکرار خطا می شود؟

  چگونه می توان روحیه ای سالم، با نشاط و امیدوار داشت؟

  گاهی انسان با وسایل مختلف مثل موسیقی، رمان های عشقی و جنایی و فیلم های تخیلی به تخیل رو میآورد و به بر هم بافتن آرزوهای دور و دراز می پردازد. علت چیست؟


  از جمله مطالب شیرین این کتاب مقالاتی است با عناوین:


  · ارزش سرمایه ی عمر

  · انسان مربی خود

  · لزوم همگامی کار و دانش

  · موجبات کاهش تأثیر تعلیمات دین

  · تعارف های دروغین

  · ارکان سعادت بشر

  · حقیقت زهد         

دانلود



 

دفعات مشاهده: 4044 بار   |   دفعات چاپ: 426 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 76 بار   |   0 نظر
::
:: داستان راستان ::

 

 

 

AWT IMAGE

 

داستان راستان:

  نام این کتاب را به اعتبار این که غالب قهرمانان این داستان ها کسانی هستند که راست رو و بر صراط مستقیم می باشند و در زبان قرآن کریم «صدیقین» نامیده شده اند «داستان راستان» گذاشته ایم...

  این داستان ها ( 125 داستان) علاوه بر آن که عملاً می تواند راهنمای اخلاقی و اجتماعی سودمندی باشد، معرف روح تعلیمات اسلامی نیز هست و خواننده از این رهگذر با حقیقت روح تعلیمات اسلامی نیز آشنا می شود و می تواند خود و محیط جامعه ی خود را با این مقیاس ها اندازه بگیرد و ببیند در جامعه ای که او در آن زندگی می کند و همه ی طبقات، خود را مسلمان می دانند و احیاناً بعضی از آن طبقات، سنگ اسلام را نیز به سینه می زنند چه اندازه از معنی و حقیقت اسلام معمول و مجری است. ... این داستان ها هم برای خواص قابل استفاده است و هم برای عوام. ( مرتضی مطهری - تهران 19/4/1339 )

  نکات و مزایای کتاب:

  · واقعی بودن داستان­ها

  · نثر روان و ساده، و گذاشتن نتیجه­ گیری برای خواننده

  · تأثیر اصلاحی در عوام

  · پرهیز از تعصب

  · استفاده از جنبه­ های مثبت برای تعلیم اخلاق

  · جامعیت و تفکر نظام­ مند در ارایه داستان­ها

  · اخلاص در نگارش کتاب

  · موفقیت کتاب در بدست آوردن جایزه یونسکو

دانلود کتاب

نسخه موبایل

 

دفعات مشاهده: 4111 بار   |   دفعات چاپ: 390 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 77 بار   |   0 نظر
::
:: سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری ::

 

 

AWT IMAGE

 

 

  1_ برای پیمودن هر راهی در ابتدا باید انگیزه‌ی رهرو، برای پیمودن آن راه به حد بالایی برسد تا اگر موانعی ایجاد شد، هیچ تردید و تزلزلی در او پدید نیاید.
بسیاری از کسانی که کتب استاد را برای مطالعه انتخاب کرده و خواندن آن‌ها را هم آغاز نموده‌اند، به دلیل نداشتن انگیزه‌ی بالا، در همان ابتدا به قول خودمان بریده‌اند. دانستن اهمیت مطالعه‌ی کتب شهید مطهری، بزرگ‌ترین عاملی است که می‌تواند ما را با انگیزه‌ی بالایی به طرف این کتب ارزشمند سوق دهد. وظیفه‌ی مقاله‌ی قبلی، همین ایجاد انگیزه بود.


2_ یکی از عوامل ایست مطالعاتی این است که خواننده، روش‌های مطالعه را به صورت مختلط درباره‌ی هر کتابی استفاده می‌کند. هر کتابی را باید با روشی متناسب با اهداف آن خواند. گاهی هدف حفظ کردن، گاهی هم فهمیدن عمیق و دقیق، در بعضی موارد اطلاع سطحی و در مواردی هم گرفتن دیدگاه، یا تغییر و تکمیل یک دیدگاه قبلی است.
برای فهم بهتر هدف اخیر؛ یعنی مطالعه با هدف گرفتن، تغییر یا تکمیل دیدگاه، به این مثال توجه نمایند. کسی را تصور کنید که نسبت به امام دیدگاهی منفی دارد. او به دلیل داشتن چنین دیدگاهی، نسبت به امام و سخنان ایشان حالت بدی دارد؛ مثلاً اگر تصویر ایشان را در تلویزیون ببیند، آن را خاموش می‌کند و اگر سخنان امام را بشنود، نه تنها آن را جدی نگرفته؛ بلکه شاید آن را مسخره هم بکند. این شخص به راهنمایی یکی از دوستانش کتابی را درباره‌ی امام مطالعه می‌کند. بعد از خواندن کتاب، مات و مبهوت مانده و از هر آن‌چه که درباره‌ی امام می‌اندیشیده، اظهار پشیمانی می‌کند. اگر بعد از چند ساعت از او بپرسید از آن‌چه که درباره‌ی امام خوانده برایتان بگوید، او درحالی که چند صد صفحه کتاب خوانده، بعد از اندکی سخن گفتن، دیگر چیزی برای گفتن ندارد؛ یعنی بسیاری از مطالب، در خاطرش باقی نمانده است و اگر چند سال دیگر او را ببینید و دوباره بخواهید از آن کتاب، مطالبی را برایتان بگوید، شاید هیچ چیزی در ذهنش باقی نمانده باشد؛ اما شما فکر می‌کنید که چون چیزی از آن کتاب در ذهنش نیست، مطالعه‌ی کتاب برایش بی‌فایده بوده؟ مسلم این چنین نیست. او نسبت به امام، دیدگاهی منفی داشت که با خواندن آن کتاب، نظرش عوض شد؛ حتی اگر یک کلمه هم در ذهنش باقی نباشد؛ اما اثر آن باقی است.
ما در مطالعه‌ی کتاب‌های استاد مطهری (حداقل در دور اول) در پی حفظ تک‌تک جمله‌ها نیستیم؛ بلکه در پی آن هستیم تا به وسیله‌ی کتاب‌های استاد مطهری با چهره‌ی زیبای اسلام آشنا شویم و دیدگاهی نو و مطابق با واقع نسبت به این دین کامل به دست آوریم. این آشنایی، با مطالعه حاصل می‌شود؛ حتی اگر جملات و داستان‌های کتب در ذهنمان باقی نماند.
با توجه به این نکته، به نکات بعدی می‌پردازیم:


3_ از آن‌جا که هدف ما حفظ کردن نیست؟ پس، نباید از فراموشی مطالب هراسی داشته باشیم.


4_ همیشه این نکته در ذهنمان باشد که مفید بودن مطالعه‌ی یک کتاب، فقط در گرو حفظ آن نیست.


5_ حواسمان باشد که بسیاری از مطالب به ضمیر ناخودآگاه رفته و در موقعیتی مناسب؛ مثل بحث یا سؤال یادآوری می‌شود.

6_ از نوشتن و خلاصه‌برداری بپرهیزیم. این کارها سرعت مطالعه را کند کرده و پس از مدتی انگیزه را کاهش می‌دهند. این‌گونه کارها برای دور دوم مطالعه است که معمولاً کسانی که موفق به مطالعه‌ی یک دوره از کتب استاد می‌شوند، خودشان برای مطالعه‌ی دور دوم احساس نیاز می‌کنند.


7_ تمام تلاشمان این باشد که دور اول را به سرعت تمام کنیم.


8_ پیام هر صفحه را بگیریم و بگذریم؛ پس اگر کلمه یا جمله‌ای برایمان مبهم بود و پیام هم متوقف بر فهم آن نبود، بدون مکث از آن جمله یا کلمه بگذریم.


9_ حتماً یک وقت حداقلی برای مطالعه تعیین کنیم و هیچ روزی هم کمتر از آن مطالعه نکنیم؛ مثلاً هر روز نیم ساعت تا یک ساعت را به مطالعه‌ی آثار شهید مطهری اختصاص دهیم.

10_ از فرصت‌های کم هم برای مطالعه استفاده کنیم. وقت‌های مرده را هم جزو اوقات مطالعه قرار دهیم.


11_ یک صفحه مطالعه راهم غنیمت بشماریم که قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.


12 _ برای این‌که بتوانیم از تمام وقت‌ها برای مطالعه استفاده کنیم، چه خوب است که همه‌‌جا کتاب استاد را به همراه داشته باشیم. این کار علاوه بر این فایده، در فرهنگ‌سازی مطالعه‌ی کتب استاد نقش به سزایی دارد.


13_ تشویق یکدیگر را فراموش نکنیم.


14_ با یادآوری هدف مطالعه‌ی آثار شهید مطهری از این‌که دیگران کتاب‌هایی با نام‌های قلمبه سلمبه می‌خوانند، نگران نباشیم. این نکته را فراموش نکنید که هدف، به دست آوردن دیدگاهی صحیح نسبت به دین مبین اسلام است که بدون داشتن چنین دیدگاهی، خواندن آن کتاب‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای ندارد؛ بلکه مضر هم هست.


15_ این را هم بدانیم که فهم کتاب‌های بسیاری از بزرگان دیگر تا حد زیادی برای غیر طلاب آن هم در سطوح بالا، مشکل و دست نایافتنی است. مطالعه‌ی کتاب‌های استاد، ما را برای فهم آن کتب هم آماده می‌کند.


16_ از مطالعه‌ی کتب متفرقه بپرهیزیم؛ مگر در موارد اضطراری.


17_ آسان بودن کتاب‌های اول، موجب بی‌اهمیتی شما به عمق مطالب نشود. کتاب داستان و راستان که از ساده‌ترین کتب استاد است، از عمیق‌ترین کتاب‌های ایشان نیز هست که جایزه‌ی بین‌المللی یونسکو را به خود اختصاص داده.

18_ نکته‌ی بسیار مهم و کلیدی: اگر کتاب‌های استاد مطهری را بدون داشتن یک سیر مشخص و فقط با انتخاب سلیقه‌ای بخوانیم، به هدفی که در پی آن هستیم نخواهیم رسید. ما برای مطالعه، سیری را پیشنهاد می‌کنیم که دارای این خصوصیات است.
الف) نویسنده‌ی این سیر یکی از علماست که به بنده می‌گفت: من بیست و دو سه دور کتاب‌های شهید مطهری را گرفتم و خواندم و به کتاب‌خانه‌ی مسجد هدیه کردم. ایشان با این اندوخته‌ی عظیم مطالعاتی در کنار حرم امام رضا (ع) این سیر را تنظیم می‌کنند.
ب) در این سیر، علاوه بر آن‌که در تنظیم موضوعی کتب دقت شده، هم‌چنین، چینش کتاب‌ها از آسان به سخت است که ذهن خواننده را رشد داده، به گونه‌ای که وقتی به کتاب‌های تقریباً مشکلی هم‌چون توحید یا عدل الهی و... می‌رسد، برای دریافت مطالب آن کتاب‌ها آماده می‌شود. در حالی که اگر خواننده از همان ابتدا به سراغ این کتاب‌ها برود، یا از درک مفاهیم آن عاجز بوده و یا این‌که دریافت ناقصی خواهد داشت.
ج) گاهی در مطالعه‌ی یک کتاب سؤالاتی پیش می‌آید که پاسخ بسیاری از آن‌ها در این سیر، در کتاب‌های بعدی یافت می‌شود.
د) این سیر در چهار مرحله‌ی آشنایی با استاد، کتب داستانی، کتب سخنرانی و کتب دست‌نویس تنظیم شده است.
سیر پیشنهادی، در پایان همین گفتار خواهد آمد.

AWT IMAGE


19_ اگر چند نفر با هم تصمیم گرفته‌اید کتاب‌های شهید را مطالعه کنید، می‌توانید با همکاری، یکدیگر را در پیشبرد مطالعه یاری کنید. مواظب باشید کار جمعی، سرعت مطالعه‌ی شما را کند نکند. نحوه‌ی کار جمعی می‌تواند به این شکل باشد که افراد گروه ضمن این‌که با سرعت هرچه تمام‌تر به مطالعه‌ی کتب می‌پردازند، هر هفته یا دو هفته یک‌بار گردد هم جمع شده و از کتاب اول استاد (داستان راستان) بیست الی سی صفحه را مشخص کرده و همه موظف شوند قبل از آمدن به جلسه یک‌بار دیگر صفحات مشخص شده را دوباره مطالعه کرده و وقتی در جلسه حاضر می‌شوند، هر کس چند صفحه را توضیح دهد. در ضمن افراد گروه، نکات زیبایی را که به نظرشان می‌رسد، برای دیگران بیان می‌کنند.
فایده‌ی این جلسه آن است که اول آن‌که در یک کار جمعی، افراد با دیدن دوستان خود که به همین کار مشغولند، انگیزه‌ی بیش‌تری برای مطالعه پیدا می‌کنند. دوم آن‌که با اطلاع از میزان مطالعه‌ی افراد گروه، حس رقابت ایجاد شده و همین امر در سرعت بخشیدن به کار، کمک شایانی می‌کند. سوم آن‌که مطالبی که یک‌بار مطالعه شده، بی‌آن‌که به سرعت مطالعه ضربه‌ای وارد شود، یک‌بار دیگر مرور می‌شود.


20_ در تمام مراحل مطالعه از هنگامی که تصمیم به مطالعه می‌گیرید تا زمانی که مطالعه را آغاز می‌کنید، از توکل بر خدا و توسل به اهل بیت (ع) غافل نشوید. در جلساتی که به نام آل الله (ع) برگزار می‌شود، از امام زمان روحی فداه و اجداد طاهرینش بخواهید که شما را در این راه کمک کرده و ذهنتان را برای درک معارف ناب دین، آماده و لایق بگردانند. اعتقاد بنده این است که یکی از علل مهم شکست در مسیر مطالعه‌ی کتب استاد مطهری و در هر راه معنوی دیگر، اتکا به خویشتن و غفلت از خداوند است. همه باید بدانیم که بی‌توفیق و یاری خداوند و ائمه‌ی معصومین (ع) هر کاری برای رسیدن به معارف قرآن و اهل بیت (ع) ناقص و ابتر خواهد ماند.

  سیر پیشنهادی مطالعه‌ی آثار استاد:

  الف) سرگذشت‌های ویژه از زندگی استاد مطهری

  ب) سیمای استاد از نگاه بزرگان

  1_ داستان راستان

  2_ حکمت‌‌ها و اندرزها

  3_ حماسه‌ی حسینی

  4_ آزادی معنوی

  5_ ده گفتار

  6_ پانزده گفتار

  7_ بیست گفتار

  8_ سیری در سیره‌ی نبوی

  9_ سیری در سیره‌ی ائمه اطهار (ع)

  10_ جاذبه و دافعه‌ی علی (ع)

  11_ ولاع‌ها و ولایت‌ها

  12_ خاتمیت

  13_ ختم نبوت

  14_ پیامبر امی

  15_ اسلام و مقتضیات زمان (2 جلد)

  16_ امدادهای غیبی در زندگی بشر

  17_ توکل و رضا

  18_ گریز از ایما و گریز از عمل

  19_ تکامل اجتماعی انسان

  20_ انسان کامل

  21_ انسان شناسی

  22_ تعلیم و تربیت در اسلام

  23_ عرفان حافظ

  4_ حق و باطل

  25_ مسئله‌ی حجاب

  26_ پاسخ‌های استاد

  27_ نظام حقوق زن در اسلام

  28_ اخلاق جنسی در ایران و غرب

  29_ نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر

  30_ پیرامون جمهوری اسلامی

  31_ پیرامون انقلاب اسلامی

  32_ خدمات متقابل اسلام و ایران

  33_ سیری در نهج‌البلاغه

  34_ جهاد

  35_ آشنایی با قرآن ( 15 جلد )

  36_ مسئله‌ی شناخت

  37_ شناخت در قرآن

  38_ فطرت

  39_ فلسفه‌ی اخلاق

  40_ انسان و سرنوشت

  41_ عدل الهی

  42_ علل گرایش به مادیگری

  43_ علوم اسلامی (3 جلد)

  44_ توحید

  45_ نبوت

  46_ معاد

  47_ آشنایی با جهان‌بینی اسلامی (6 جلد)

  48_ امامت و رهبری

  49_ قیام و انقلاب مهدی (عج)

  50_ تاریخ عقاید اقتصادی

  51_ نظام اقتصادی اسلام

  52_ مسئله‌ی ربا

  53_ نقدی بر مارکسیسم

  54_ فلسفه‌ی تاریخ (4 جلد)

  55_ مقالات فلسفی

  56_ تعارضات منطقی

  57_ اصول فلسفه و روش رئالیسم (5 جلد)

  58_ شرح منظومه

  59_ شرح مبسوط منظومه (4 جلد)

  60_ حرکت و زمان (4 جلد)

  61_ الیات شفا (2 جلد)

کتابخانه نهاد سعی دارد به تدریج آثار این استاد گرانقدر را به صورت الکترونیکی در اختیار دانشجویان گرامی قرار دهد . عزیزانی که به مطالعه آثار آن بزرگوار علاقه مندند می توانند به بخش کتابخانه ی نهاد ِ سایت مراجعه کنند و یا به کانون نهاد ِ دانشکده پزشکی مراجعه نمایند تا نسخه نرم افزاری آثار استاد مطهری در اختیارشان قرار گیرد.

دفعات مشاهده: 4669 بار   |   دفعات چاپ: 454 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 76 بار   |   0 نظر
::
برای مشاهده کل مطالب بخش آثار شهید مطهری اینجا را کلیک کنید.