Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
بازگشت به صفحه اصلی::
معرفی مرکز ::
مجله توسعه آموزش پزشکی::
کتابخانه واحد EDC دانشگاه::
واحد برنامه ریزی آموزشی::
واحد ارزیابی و ارزشیابی::
واحد پژوهش در آموزش::
واحد دانش پژوهی آموزشی::
جشنواره شهید مطهری::
واحد آموزش پاسخگو::
واحد آموزش مجازی::
توانمند سازی اعضاء هیات علمی::
دفاتر توسعه آموزش (EDO)::
مرکز مهارتهای بالینی::
دفتر استعداد درخشان::
کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی::
المپیاد علمی دانشجویان ::
تکنولوژی آموزشی::
فرایندهای جاری در EDC::
بخشنامه ها و آئین نامه ها::
دبیرخانه منطقه شش آمایشی::
اخبار و رویدادها::
سایت های مفید::
::
تماس با ما

مدیر مرکز

33156375 - 024

مسئول دفتر مدیر مرکز

33156349 - 024

ارزشیابی و برنامه ریزی آموزشی

33156365 - 024

ارزشیابی هیات علمی

33156352 - 024

پژوهش در آموزش

33156263 - 024

دفتر استعدادهای درخشان

33451031 - 024

مرکز مهارتهای بالینی

33430897 - 024

مرکز پزشکی پاسخگو

33525101 - 024

دفتر مجله

33156263 - 024

فکس مرکز

4220678 - 024

ایمیل مرکز

edc@zums.ac.ir

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
کاربر گرامی مطالب سایت مرکز مطالعات را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: تاریخچه مرکز ::

  مرکز توسعه آموزش پزشکی در آذرماه سال 1368 با هدف کلی ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ، در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی تأسیس گردید .

  سابقه این حرکت و تفکر در جهان به سال 1955 در دانشگاه بوفالو آمریکا بر می گردد و اولین مرکز توسعه آموزش در دانشگاه وسترن ریزرو در سال 1958 تأسیس گردید . مرکز توسعه آموزش در دانشگاه ایلی نوی شیکاگو نیز در سال 1959 آغاز بکار نمود و در سال 1969 برنامه جهانی " آموزش اساتید " بنا به توصیه گروهی از مشاوران سازمان جهانی بهداشت توسط این مرکز طراحی و به اجرا در آمد .

  ایران نیز همانند سایر کشورها از این طرح استقبال کرد . در ایران گامهای نخستین این مرکز به سال 1348 برمیگردد ، یعنی زمانی که دانشگاه شیراز بصورت مستقل از وزارت آموزش عالی فعالیت خود را آغاز کرد . در این سال ( 1969 میلادی ) بنا به توصیه گروهی از مشاوران سازمان جهانی بهداشت ، برنامه بین المللی آموزش مدرسین توسط این سازمان طراحی گردید . در بخشی از این برنامه تأسیس 8 مرکز جهانی با هدف تربیت مدرسین منطقه ای پیش بینی شده بود که در این مرحله دانشگاه شیراز به عنوان مرکز آموزش اساتید در منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شد .

  در بخشی از این برنامه تأسیس 8 مرکز جهانی با هدف تربیت مدرسین منطقه ای پیش بینی شده بود که در این مرحله دانشگاه شیراز به عنوان مرکز آموزش اساتید در منطقه 2 در منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شد .

  این بخش بنام ( Regional Teacher Training Center )RTTC علاوه بر آموزش اساتید دانشگاه خود ، در دانشگاههای منطقه مدیترانه شرقی نیز فعالیت می نمود و پس از شش سال فعالیت در سال 1978 به حالت تعطیل درآمد .

  در سال 1368 در ادامه فعالیت های بخش آموزش پزشکی دانشگاه شیراز ، مرکز توسعه آموزش در معاونت آموزشی وزارت تأسیس و به امر آموزش اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور مبادرت ورزید .

  از آنجایی که یکی از اهداف اصلی این مرکز ایجاد چنین مراکزی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور بود ، لذا با انجام فعالیتهای متعدد و تربیت هسته هایی از هر دانشگاه زمینه را برای راه اندازی چنین مراکزی در دانشگاهها فراهم نمود به به تدریج مراکز توسعه در دانشگاههای علوم پزشکی اصفهان – شهید بهشتی – ایران – تهران – تبریز – مشهد – شیراز و یزد ایجاد گردیدند . مرکز توسعه آموزش وزارت در سال 1372 با مرکز مطالعات برنامه ریزی آموزشی ادغام شد و بسیاری از فعالیتهای اجرایی این مرکز به دانشگاهها محول گردید .

  مرکز جدید تحت عنوان مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی از سال 72 تا کنون عهده دار امور سیاستگذاری ، برنامه ریزی ، هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای مراکز توسعه آموزش دانشگاهها بوده است .

  مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی زنجان نیز از سال 1376به عنوان یکی از مدیریت های معاونت آموزشی دانشگاه مشغول فعالیت شده و مسوولیت ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی و انجام مطالعات در زمینه آموزشی را بر عهده دارد و بر اساس آیین نامه های ابلاغی از سوی وزارت متبوع به انجام وظایف و فعالیت های اصلی خود به شرح زیر می پردازذ:

 1. هدایت ، هماهنگی ، اجراء و نظارت بر تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی با تاکید بر پاسخگو بودن آنها به نیازهای سلامت جامعه تحت پوشش دانشگاه در محدوده اختیارات دانشگاه، مطابق با ظوابط شورایعالی برنامه ریزی

2. سازماندهی ، برنامه ریزی ، اجراء و نظارت بر ارتقای توانمندی های اعضای هیات علمی در زمینه های مختلف آموزش علوم پزشکی

3. هدایت و نظارت بر اجرای روش های نوین آموزشی و ارزشیابی برای توسعه و ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه

5. هدایت و نظارت بر فرایندهای ارزشیابی فراگیران و تحلیل نتایج آزمون ها با هدف ارتقای کیفی آزمونها

4. سازماندهی،اجراء ونظارت بر ارزشیابی اعضای هیات علمی و فرایندهای یاددهییادگیری 

6. هدایت و نظارت بر برنامه های آموزشی مراکز مهارت های بالینی دانشگاه

7. سازماندهی و نظارت بر فرایند های شناسایی ، جذب و بهره وری استعدادهای درخشان

8. هدایت ، تصویب ، تامین بودجه و نظارت بر اجرای طرح های پژوهش در آموزش

9. هدایت و نظارت بر برنامه های آموزش از راه دور و الکترونیکی دانشگاه

10 . هدایت، هماهنگی،تسهیل، نظارت و ارزیابی فعالیت های دانش پژوهی بر اساس آئین نامه مربوطه

11 . نظارت بر عملکرد و هماهنگ نمودن فعالیت های دفاتر توسعه آموزش تابعه

12 . ارائه مشاوره در خصوص مسائل آموزشی دانشگاه به مراجع ذیربط

13 . ارائه مشاوره در طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش مداوم دانشگاه

14 . شرکت درجلسات ، شوراها و کمیته ها بر اساس ضوابط و مقررات

آئین نامه شرح وظایف مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی (EDC)

 

دفعات مشاهده: 2307 بار   |   دفعات چاپ: 64 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
برای مشاهده کل مطالب بخش تاریخچه اینجا را کلیک کنید.