Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
بازگشت به صفحه اصلی::
معرفی مرکز ::
مجله توسعه آموزش پزشکی::
کتابخانه واحد EDC دانشگاه::
واحد برنامه ریزی آموزشی::
واحد ارزیابی و ارزشیابی::
واحد پژوهش در آموزش::
واحد دانش پژوهی آموزشی::
جشنواره شهید مطهری::
واحد آموزش پاسخگو::
واحد آموزش مجازی::
توانمند سازی اعضاء هیات علمی::
دفاتر توسعه آموزش (EDO)::
مرکز مهارتهای بالینی::
دفتر استعداد درخشان::
کمیته مشورتی دانشجویی::
المپیاد علمی دانشجویان ::
تکنولوژی آموزشی::
فرایندهای جاری در EDC::
بخشنامه ها و آئین نامه ها::
دبیرخانه منطقه شش آمایشی::
اخبار و رویدادها::
سایت های مفید::
::
تماس با ما

مدیر مرکز

33156375 - 024

مسئول دفتر مدیر مرکز

33156349 - 024

ارزشیابی و برنامه ریزی آموزشی

33156365 - 024

ارزشیابی هیات علمی

33156352 - 024

پژوهش در آموزش

33156263 - 024

دفتر استعدادهای درخشان

33451031 - 024

مرکز مهارتهای بالینی

33430897 - 024

مرکز پزشکی پاسخگو

33525101 - 024

دفتر مجله

33156263 - 024

فکس مرکز

4220678 - 024

ایمیل مرکز

edc@zums.ac.ir

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
کاربر گرامی مطالب سایت مرکز مطالعات را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: معرفی ارزیابی درونی ::

 

  مقدمه

  به منظور پویا نمودن عملکردها و ارتقای سطح کیفی دانشگاه ها، خصوصاً دانشگاه های علوم پزشکی که ارتباط تنگاتنگی با سلامت جامعه دارند، نیاز به یک سیستم ارزیابی کیفیت نمایان می شود. ارزیابی درونی یکی از سیاست های جاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که به منظور ارتقا دانشگاه های علوم پزشکی صورت می پذیرد.

 

  اعتباربخشی ( Accreditation )

  الگوی اعتباربخشی با سابقه ترین الگوی ارزیابی بوده و به معنای تخصصی عبارت است از فرآیند کنترل کیفیت و ارزشیابی پیشبرد برنامه یک مؤسسه یا اثربخشی پیشرفت، بر اساس معیارهای از قبل تعیین شده و استاندارد.

 

  اعتباربخشی دانشگاهی

  اعتباربخشی دانشگاهی عبارت است از فرآیند بررسی و تعیین میزان کیفیت و کارایی درونی و بیرونی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با استفاده از مؤلفه ها و شاخص های عملکردی. در کاربرد این الگو در کشورهای مختلف می توان به دو نوع فعالیت در ارزیابی آموزش عالی نظر داشت:

 

  الف) ارزیابی درونی ( Internal Evaluation )

  ارزیابی درونی اولین مرحله الگوی اعتباربخشی بوده که در طی آن با توجه به رسالت و هدف های سازمان، کیفیت عوامل تشکیل دهنده نظام (برنامه، سازمان یا مؤسسه) به وسیله خود اعضای تشکیل دهنده نظام ارزیابی می شوند. به عبارت دیگر در ارزیابی درونی یک نظام دانشگاهی (گروه آموزشی، دانشکده، دانشگاه)، خود اعضا، ملاک ها را مشخص کرده به
صورت بندی شاخص ها و سؤالات مورد ارزیابی مبادرت نموده، روش های گردآوری داده های مورد نیاز را تعیین کرده، پس از جمع آوری و تجزیه و تحلیل آنها شخصاً به قضاوت درباره خود می پردازند. سرانجام با مقایسه وضعیت موجود با وضعیت مطلوب، نقاط قوت و ضعف را آشکار ساخته، راهبردها و پیشنهاداتی جهت بهبود کیفیت آموزش ارائه و به مورد اجرا گذاشته می شود.

 

  ب) ارزیابی بیرونی ( External Evaluation )

  در مرحله دوم اجرای این الگو (اعتباربخشی) هیأت همگنان از خارج از نظام مورد ارزیابی، به بازدید نظام می پردازند و ضمن بررسی گزارش ارزیابی درونی، گزارش رسمی ارزیابی نظام دانشگاهی را تدوین می کنند. حاصل این گزارش به رتبه بندی نظام دانشگاهی می انجامد.

 

دفعات مشاهده: 2453 بار   |   دفعات چاپ: 69 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
برای مشاهده کل مطالب بخش معرفی اینجا را کلیک کنید.