Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
بخش‌های اصلی
بازگشت به صفحه اصلی::
معرفی مرکز ::
مجله توسعه آموزش پزشکی::
کتابخانه واحد EDC دانشگاه::
واحد برنامه ریزی آموزشی::
واحد ارزیابی و ارزشیابی::
واحد پژوهش در آموزش::
واحد دانش پژوهی آموزشی::
جشنواره شهید مطهری::
واحد آموزش پاسخگو::
واحد آموزش مجازی::
توانمند سازی اعضاء هیات علمی::
دفاتر توسعه آموزش (EDO)::
مرکز مهارتهای بالینی::
دفتر استعداد درخشان::
کمیته دانشجویی توسعه آموزش علوم پزشکی::
المپیاد علمی دانشجویان ::
تکنولوژی آموزشی::
فرایندهای جاری در EDC::
بخشنامه ها و آئین نامه ها::
دبیرخانه منطقه شش آمایشی::
اخبار و رویدادها::
سایت های مفید::
::
تماس با ما

مدیر مرکز

33156375 - 024

مسئول دفتر مدیر مرکز

33156349 - 024

ارزشیابی و برنامه ریزی آموزشی

33156365 - 024

ارزشیابی هیات علمی

33156352 - 024

پژوهش در آموزش

33156263 - 024

دفتر استعدادهای درخشان

33451031 - 024

مرکز مهارتهای بالینی

33430897 - 024

مرکز پزشکی پاسخگو

33525101 - 024

دفتر مجله

33156263 - 024

فکس مرکز

4220678 - 024

ایمیل مرکز

edc@zums.ac.ir

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
کاربر گرامی مطالب سایت مرکز مطالعات را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
:: برنامه آموزش پاسخگو ::

  مراحل اجرای برنامه آموزش پزشکی پاسخگو

  Socially accountable medical education

  (SAME)

  

  توجیه برنامه با توجه به اصول قانوان اساسی:

  قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ضمن محوری برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نیازهای اساسی می شناسد ودولت را مکلف کرده است تا تمامی منابع، امکانات و ظرفیت های خود را جهت تامین، حفظ و ارتقای سطح سلامت افراد کشور بسیج کند ( اصول 3،29،43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ‌ ).

 

  توجیه برنامه با توجه به سند برنامه چهارم :

  با توجه به سند ملی برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان کشور، نظام جامع سلامت به منظور پاسخ به نقش ها و نیازهای جدید، توانمندسازی نیروی انسانی موجود و تربیت نیروی انسانی جدید اصلاحات آموزشی به عمل خواهد آورد.

 

  توجیه برنامه با توجه به سند چشم انداز 20 ساله کشور :

  یکی از پنج محور اصلی چشم انداز 20 ساله کشور در افق 1404، دستیابی به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه، تعیین شده است. در چشم‌انداز بیست ساله، مشخّصات جامعه سالم ایرانی چنین توصیف شده است :“. . . برخوردار از سلامت، ‌رفاه، امنیّت غذایی، ‌تامین اجتماعی، فرصت های برابر، توزیع مناسب درآمد، ‌نهاد مستحکم خانواده، ‌به دور از فقر، ‌فساد، ‌تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب .“ چشم‌انداز بخش سلامت در برنامه چهارم عبارت است از 1 ـ تامین، ‌حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه، 2 ـ پاسخگویی به نیازهای غیرپزشکی مردم و 3ـ مشارکت عادلانه در تامین منابع مالی.

 

  چشم انداز برنامه:

  ما برآنیم تا با اجرای این برنامه، نظام آموزش پزشکی کشور را در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه، و در راستای تحقق برنامه توسعه چهارم کشور در حوزه سلامت، ارتقا دهیم به گونه‌ای که در انتهای برنامه به یک ساختار مناسب و پویا در آموزش پزشکی در تمامی مقاطع در کشور دست یابیم.

 

  اهداف برنامه:

  هدف اصلی برنامه :

  · ارتقای نظام آموزش پزشکی کشور در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه

 

  اهداف فرعی برنامه:

  · تدوین کوریکولوم آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی

  · طراحی نظام پایش کوریکولوم آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه به منظور حفظ پویائی آن

  · طراحی شاخص‌های ارزشیابی برنامه آموزش در راستای پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه

  · طراحی نظام شناسائی و ارزیابی نیازهای واقعی جامعه در حوزه سلامت در کشور

  · طراحی برنامه‌های توانمند سازی در دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای جامعه

  · اصلاح کوریکولوم آموزشی گروه‌های آموزشی در راستای پاسخگوئی به نیازهای جامعه

  · طراحی نظام انگیزشی مناسب برای سیاستگذاران، اساتید، دانشجویان، ارائه کنندگان خدمات به منظور تحقق هرچه بهتر پاسخگوئی به نیازهای واقعی جامعه

 

  مراحل اجرای برنامه در کشور

  مدت اجرای برنامه 3 سال (1387 تا 1390)

  الف: فاز اول برنامه ( ارزیابی وضعیت موجود)

  1. تعیین کمیته راهبردی آموزش پزشکی جامعه نگر در وزارت بهداشت

  1.   مرور وسیع منابع و بررسی وضعیت COME و Social accountable medical education (SAME) در ایران و جهان

  2.   انجام مطالعات KAP و نیاز سنجی در دانشجویان، اساتید، مدیران و سیاستگذاران سلامت، ارائه کنندگان خدمات و سایر ذی‌نفعان آموزش پزشکی کشور

  3.   برگزاری همایش (هم اندیشی) با حضور روسای دانشگاه‌ها، معاونین آموزشی، روسای EDC ، مدیران ادارات منتخب وزارت‌خانه، نمایندگانی از فراگیران، نمایندگانی از اساتید ، نمایندگانی از گروه‌های آموزشی

 

 

  ب: فاز دوم برنامه (تدوین برنامه راهبردی)

  1.   Stakeholder analysis در آموزش پزشکی

  2.   SWOT Analysis از COME و (SAME) Social accountable medical education در ایران

  3.   تدوین برنامه استراتژیک (SAME) Social accountable medical education در ایران (حداقل بازه زمانی 5 ساله)

 

  ج: فاز سوم برنامه (طراحی و تدوین کوریکولوم و نظام پایش و ارزشیابی)

  1.   بررسی الگوهای COME و (SAME) Social accountable medical education و تهیه یک مدل بومی برای اجرای (SAME) Social accountable medical education در ایران

  2.   بازدید از کشورهای انگلستان ( NHS )، مالزی و نیجریه و بررسی نظام ارائه خدمات با توجه به اجرای COME در این کشورها

  3.   تدوین کوریکولوم (SAME) Social accountable medical education در ایران ( به تفکیک رشته و در مقاطع عمومی و تخصصی و در تعامل با کمیته پزشکی عمومی)

  4.   طراحی یک نظام پایش و ارزشیابی مداوم در (SAME) Social accountable medical education در ایران

  5.   طراحی شاخص‌های مورد نیاز برای ارزشیابی اجرای (SAME) Social accountable medical education در ایران

  6.   ایجاد نظام انگیزشی مناسب برای اساتید، دانشجویان و ارائه کنندگان خدمات در زمینه تحقق (SAME) Social accountable medical education

 

  د: فاز چهارم برنامه (اجرای آزمایشی طرح)

  1.   اجرای آزمایش طرح در 3 دانشگاه علوم پزشکی کشور (تیپ1 و 2و 3)

  2.   پایش و ارزشیابی مداوم برنامه پایلوت و در صورت نیاز اصلاح برنامه

  

  ه: فاز پنجم برنامه (اجرای برنامه‌های توانمندسازی دانشگاه‌ها)

  1.   برگزاری کارگاه‌های (SAME) ‍‍ Social accountable medical education برای EDC دانشگاه‌ها

  2.   برگزاری کارگاه‌های آموزشی (SAME) Social accountable medical education برای کمیته‌های راهبردی گروه‌های آموزشی

  3.   به کارگیری نظام آموزشی (SAME) Social accountable medical education در گروه‌های آموزشی و اصلاح کوریکولوم آموزشی آنها توسط کمیته‌های راهبردی مربوطه ‌

  4.   تشکیل کمیته‌های اجرائی محلی و دانشگاهی با توجه به ویژگی‌های بومی و امکانات بالقوه و بالفعل موجود در دانشگاه‌ها و استانها

  5.   ارتقای نگرش جامعه نگر و جلب حمایت سیاستگذاران و مدیران اجرائی در حوزه سلامت در کشور (مدیران وزارت‌خانه، تامین اجتماعی، کمیته بهداشت و درمان مجلس و ...)

  

  

دفعات مشاهده: 3003 بار   |   دفعات چاپ: 83 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
برای مشاهده کل مطالب بخش برنامه آموزش پاسخگو اینجا را کلیک کنید.