Zanjan University of Medical Sciences پست الكترونيك · درباره دانشگاه · اخبار دانشگاه · نقشه پايگاه · كتابخانه · English
شناسه کاربری رمز عبور ثبت نام در پایگاه | فراموشی رمز
AWT IMAGE
بخش‌های اصلی
معاونت بهداشت::
مدیریت توسعه شبکه::
مدیریت مبارزه با بیماریهای استان::
مدیریت سلامت خانواده و جمعیت::
گروه آموزش بهداشت وارتقای سلامت::
مدیریت سلامت محیط وحرفه ای::
مدیریت بحران وکاهش خطر بلایا::
گروه بهداشت دهان ودندان::
واحد دارویی::
واحد سلامت روانی،اجتماعی ، اعتیاد::
اموراداری::
تماس باما::
شبکه های بهداشت و درمان ::
اخبار::
::
خدمات سلامت در حاشیه شهر ها

AWT IMAGE

..
فصل نامه بهداشت(زنجان)

    شماره اول

فصل نامه بهداشت

..
آدرس مراکز مشاورهHIV

جهت مشاهده آدرس

روی تصویر کلیک نمایید

AWT IMAGE

..
نظام تحول سلامت

تحول سلامت

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
لینکهای مفید
..
جشنواره ملی رسانه ها
AWT IMAGE
..
بسیج آموزشی تغذیه

AWT IMAGE

جهت دانلود فیلم های آموزشی اینجاومقالات آموزشی اینجا کلیک کنید

..
:: واحدسلامت روانی،اجتماعی،اعتیاد ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۲/۱۰/۷ | 
ارتقاء سلامت روان و برنامه مهارت های زندگی

  با بررسی متون و اقدامات انجام شده به این نتیجه دست یافته ایم که آموزش مهارت های زندگی که از حدود 16 سال پیش در بسیاری از کشورهای دنیا در حال اجراست و نتایج پرباری را با خود به همراه داشته است ، در ایران نیز بتواند گامهای بزرگی را در زمینه ارتقاء سلامت روانی افراد جامعه بردارد.

  ازدیدگاه مجریان بهداشتی ارتقاء بهداشت به کوشش هائی اطلاق می گردد که جمعیتهای سالم رانیز شام ـ ل می شود وهدف از آن بالا بردن سطح به ــ داشت و ســ لامتی است . ارتقاء بهداشت با مفاهیم دیگری چون آموزش بهداشت پیشگیری اولیه و تامین بهداشت ارتباط دارد. بحث های زیادی در مورد ارتباط این مفاهیم مطرح شده است. مفهوم پیشگیری عموماً به معنی کاهش خطر ابتلاء به بیماری است (پیشگیری از رویدادها، پیامدها و عوارض یک بیماری و پیشگیری از رخداد دوباره بیماری). در حالیکه آموزش بهداشت مفهومی است که ارتقاء بهداشت از آن برخاسته است . بطور سنتی آموزش بهداشت به آموزش افراد و پس از آن آموزش گروهها و جامعه ربط داده میشود بنابراین تمرکز آن نخست به افراد و س پس بر تغییر رفتار جمعی است . با توجه به موارد یاد شده میتوان گفت آموزش بهداشت در عملی ساختن فعالیتهای ارتقاء بهداشت نقش مهمی دارد.

  بطور کلی مهارتهای زندگی شامل مهارتهایی است که باعث افزایش توانائی های روانی – اجتماعی ا فرد میشود و اوراقادر می سازد تا بطور موثر با م قت ضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود. آموزش مهارتهائی چون حل مسئله و تصمیم گیری ، تفکر خلاق نقّاد ، برقراری ارتباط ، خود آگاهی ، همدلی ، مهارت مقابله با استرس و مهارت جرات آموز ی و ابراز وجود همزمان با شگل گیری شخیصت و رشد تفکر شناختی کودک و دوره ها ی حساس نوجوانی میتواند به میزان زیادی از آسیب های روانی – اجتماعی آتی پیشگیری کند.

و بالاخره با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی امروزه با مسایل مهمی روبرو هستم که در بسیاری از موارد نحوه ی رویارویی مناسب با آنها را نمی دانیم آموزش های مربوط به مهارت های زندگی در صورت تداوم با ایجاد دانش در مردم و تغییر نگرش و نهایتا تغییر رفتار ایجاد خواهد شد

  مهارتهای اصلی پیشنهادی سازمان جهانی بهداشت در برنامه مهارت های زندگی

  جرات ورزی -Asertivness

  -خودآگاهی Self awareness

  -تصمیم گیری Decision making

  -حل مساله Problem solving

  -تفکر خلاق Creative thinking

  -ارتباط موثر Communication effections

  -روابط بین فردی Inter personl relations

  -همدلی empathy

  -تفکر نقاد critical thinking

  -کنترل هیجانها Handing emotions

  -کنترل تنش ها Handing stress

  افزایش مهارتهای زندگی به دانش آموزان مقطع ابتدایی،افزایش مهارتهای زندگی به دانش آموزان مقطع راهنمایی،افزایش مهارتهای زندگی به دانش آموزان مقطع دبیرستان،بالا بردن آگاهی معلمان آموزش دیده درباره مهارتهای زندگی،افزایش آگاهی والدین دانش آموزان از مهارتهای زندگی

  آموزش مربی مربیان در زمینه های مهارتهای زندگی و برنامه های تسهیل گری

  برگزاری کارگاه های آموزشی جهت کارشناسان بهداشت روان

  ارسال دستورالعمل و متون آموزشی به مراکز بهداشت شهرستانها

آموزشهای مهارت زندگی بشکل مداوم و مقطعی در طی سال تحت برنامه ریزی و مدیریت شبکه های تابعه در سطح شهر و روستا انجام میگیرد .
دفعات مشاهده: 2722 بار   |   دفعات چاپ: 284 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 26 بار   |   0 نظر
::
برای مشاهده کل مطالب بخش مهارت های زندگی اینجا را کلیک کنید.